از سوی یك مقام مسئول
واگذاری اراضی بندر خرمشهر به منطقه آزاد اروند تكذیب شد
به گزارش سیمان مدیركل بندر و دریانوردی خرمشهر واگذاری اراضی این بندر به سازمان منطقه آزاد اروند را تكذیب نمود.
به گزارش سیمان به نقل از مهر، نورالله اسعدی مدیركل بنادر و دریانوردی خرمشهر جمع خبرنگاران با اشاره به اینكه میزان تخلیه و بارگیری كالا در سه ماهه نخست امسال نسبت به سه ماهه نخست سال قبل در بندر خرمشهر رشد ۶۴ درصدی داشته است، اظهار داشت: بیشترین میزان صادرات و همینطور تخلیه و بارگیری كالاها مربوط به كالاهای اساسی و عمومی بوده است و همزمان با افزایش لایروبی میزان تخلیه و بارگیری كالاها افزایش می یابد.
وی درباره لایروبی بندر خرمشهر اظهار داشت: در این ارتباط دو نشست بین ایران و عراق برگزار گردید و اولین جلسه در بندر خرمشهر به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی بود و در آن جلسه هیئت ایرانی و عراقی برای تشكیل كمیته فنی به توافق رسیدند.
اسعدی اضافه كرد: در آن جلسه بحث در این رابطه بود كه طبق قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر خط تالوِگ اجرا شود و قبل از آن كشور ایران اعتقاد داشت كه خط تولیدی جدید را مدنظر قرار دهند ولی طرف عراقی موافقت نكرد و نهایتاً مقرر شد كه بر مبنای قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر و به علت حُسن همجواری ایران و عراق، مبنای لایروبی همان خط تالوگ قدیم باشد اما مشكل برای ما آن بود كه در ۱۰ درصد از این خط تالوگ باید تغییراتی ایجاد شود كه بیشتر در سمت عراق بود بنابراین مورد موافقت قرار نگرفت.
مدیر كل بنادر و دریانوردی خرمشهر اظهار نمود: در نهایت قرار شد كه مبنا همان خط تالوگ قدیم باشد و در این رابطه به صورت تقریبی میزان برداشت رسوبات ما ۹۰ میلیون مترمكعب در عمق ۸.۵ متری بود اما اگر خط تالوگ جدید ایجاد می شد میزان رسوبات به ۱۱ میلیون مترمكعب با عمق ۶.۵ متر بود كه در هر دو صورت حجم میزان برداشت رسوبات بالا و قابل ملاحظه بود.
وی اضافه كرد: پس از آن در بغداد جلسه دیگری برگزار گردید و بر مبنای آن خط تالوگ جدیدی معین گردید و بزودی وارد فاز لایروبی می شویم اما هنوز این قرارداد نهایی نشده و در هفته آینده نشست سومی هم در بندر خرمشهر برگزار می گردد و ما به صورت میانگین هر دو هفته یك مرتبه یك جلسه در این رابطه برگزار می نماییم.
اسعدی با اشاره به اینكه در ارتباط با لایروبی و خارج سازی مغروقه ها هیچ شرطی مطرح نشده است، اظهار داشت: در این ارتباط حتی شرط های سیاسی را كنار گذاشته و طبق توافق مقرر شده كه در این ارتباط وارد فازهای سیاسی و حقوقی نشویم و صرفاً بر مبنای موضوعات فنی بحث لایروبی را پیش ببریم.
مدیر كل بنادر و دریانوردی خرمشهر در پاسخ به این پرسش كه آیا امكان دارد راه اندازی خط راه آهن شلمچه-بصره سبب كاهش سرعت لایروبی اروند شود، اظهار داشت: خط آهن شلمچه به بصره به طول ۲۴ كیلومتر، بیشتر در محدوده خاك عراق قرار دارد و پلی كه در این محور ریلی مقرر است راه اندازی شود بین عراق و بصره است و است در نتیجه بیشتر این خط راه آهن مربوط به كشور عراق است و پیمانكار قبلی برای راه اندازی این راه آهن تعلیق شده بود و نتوانسته بود این راه آهن را اجرایی كند و ما هم از دلیل اجرا نشدن این راه آهن اطلاعی نداریم اما در حوزه لایروبی اروند سازمان بنادر این مورد را پیگیری می كند.
وی در ارتباط با هزینه های لایروبی هم اظهار نمود: اگر طبق خط تالوگ قدیم تا عمق ۸.۵ متر باشد یك مبلغ و تا عمق ۶.۵ هم مبلغ دیگری مطرح است اما در كل برای لایروبی اروند مبلغ بالایی باید هزینه شود كه تمامی آنها بر مبنای هزینه های ارزی است اما حدوداً یك میلیارد تومان پیشبینی شده است.
اسعدی بیان كرد: هنوز توافقی مطرح نشده كه آیا باید مغروقه ها را ایران خارج كند یا كشور عراق؟ اما به صورت معمول باید هر دو كشور به صورت مساوی این مغروقه ها را خارج كنند.
مدیر كل بنادر و دریانوردی خرمشهر اضافه كرد: میزان مغروقه ها ۲۴ فروند است كه ۱۰ فروند مغروفه در ایران و ۱۴ مغروفه در سمت عراق است.
وی بیان كرد: تمامی اراضی حوزه اروند و بندر خرمشهر در مالكیت سازمان بنادر است و قرار نیست این اراضی به سازمان منطقه آزاد اروند واگذار شود.
منبع: سیمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب