معاون وزیر راه تشریح كرد؛

جدید ترین آمار زیرساختهای حمل و نقلی

جدید ترین آمار زیرساختهای حمل و نقلی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور آخرین وضعیت آماری زیرساخت های حمل و نقلی کشور را در حوزه ریلی، آزادراهی، بزرگراهی و جاده ای شرح داد.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، خیرالله خادمی روز گذشته در یک برنامه رادیویی درباره آخرین دستاوردهای کشور در حوزه ساخت پروژه های بزرگراهی، آزادراهی و ریلی عنوان کرد: وضعیت زیرساخت های حمل و نقل کشور امروز نسبت به قبل از انقلاب اسلامی به هیچ عنوان قابل قیاس نیست و ظرفیت حمل و نقلی ما به میزان زیادی افزایش یافته است.
راه روستایی
وی افزود: تا سال ۵۷ در کشور ما ۴۷ هزار کیلومتر راه اصلی، شریانی، فرعی و درجه ۲ وجود داشت و کل راه های روستایی آسفالته ۳ هزار کیلومتر بود، اما امروز بیشتر از ۱۰۰ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته در کشور داریم که خیلی از این جاده ها در ارتباط با نقاط محروم هست.
شبکه ریلی
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: در بخش زیرساخت های ریلی تا پیش از انقلاب ۴ هزار و ۵۶۰ کیلومتر مسیر ریلی داشتیم که امروز با احتساب مسیرهای آنتنی و فرعی، مجموع خطوط ریلی کشور به ۱۴ هزار کیلومتر می رسد.
خادمی با اشاره به اینکه در حوزه توسعه شبکه ریلی امروز اقدامات خوبی در حال انجام می باشد، افزود: هم اکنون ۳۴۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در حال ساخت داریم که از این ۳۴۰۰ کیلومتر اولویت بندی از سال قبل انجام شد تا مسیرهایی که تاثیر بیشتری در شبکه ریلی دارند و پیشرفت فیزیکی آنها هم بالاتر است در اولویت راه اندازی قرار گیرند؛ در این راستا ۸ مسیر ریلی به طول ۱۵۳۲ کیلومتر در اولویت قرار گرفت تا زودتر تکمیل شده و تحویل مردم شود.
وی تاکید کرد: امیدواریم تا آخر سال ۱۴۰۰ حداقل هزار کیلومتر از این خطوط ریلی تحویل مردم شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: مسیرهای ریلی در دست ساخت، در توسعه ترانزیت، اتصال مراکز بار به شبکه ریلی و همینطور اتصال شهرها به راه آهن مؤثرند؛ در حوزه ساخت خطوط ریلی نسبت به سال ۵۷ بیشتر از سه برابر افزایش خطوط ریلی را داریم ضمن این که ساخت خطوط ریلی دیگری هم در دست مطالعه است.
شبکه آزادراهی
وی با اشاره به اینکه آزادراه ها، شاهراه های اصلی حمل و نقل جاده ای ما محسوب می شوند، عنوان کرد: تا سال ۵۷ طبق آمار ۲۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود داشت، اما امروز آنچه از شبکه آزادراهی زیر بار عبور ترافیک است، ۲۵۰۰ کیلومتر است که در حال سرویس دهی است و ۱۲۴۰ کیلومتر آزادراه دیگر هم طبق قرارداد در دست راه اندازی است که به صورت سرمایه گذاری مشترک دولت و بخش خصوصی ساخته خواهند شد.
خادمی افزود: در پروژه های آزادراهی هم از سال قبل اولویت گذاری در دستورکار قرار گرفت و بر مبنای اهمیت پروژه و پیشرفت فیزیکی، ۹ پروژه آزادراهی در اولویت قرار گرفت. طول این ۹ پروژه ۵۷۵ کیلومتر آزادراه است، که تلاش می نماییم تا آخر سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد و بدین ترتیب طول آزادراه های کشور، ۲۳ درصد افزایش می یابد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: نیاز کشور در حوزه آزادراهی وجود ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه است که با عنایت به افزایش ظرفیت در محورها این نیاز طی طرح های آینده برآورد می شود.
وی بیان نمود: اگر ما به رقم ۵ هزار کیلومتر آزادراه در سطح کشور تا ۴ سال آینده برسیم، اغلب شبکه های اصلی اجرا شده و مابقی هم در طرح های توسعه های آینده قرار می گیرد. در حوزه آزادراه ها اقدامات بیشتری ضروری می باشد.
شبکه بزرگراهی
خادمی اضافه کرد: در بخش بزرگراهی هم تا قبل از انقلاب هزار کیلومتر بزرگراه داشتیم، اما امروز ۱۷ هزار کیلومتر بزرگراه در کشور وجود دارد؛ بزرگراه ها احتیاج به پرداخت عوارض ندارد، ضمن آنکه دسترسی بیشتری دارد و نیاز مردم به بزرگراه ها بیشتر است؛ ازاین رو تلاش شد در این عرصه عملکرد بهتری داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: هم اکنون ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در حال ساخت در کشور داریم و معمولاً سالانه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر از این مسیرها را تحویل می دهیم و برنامه این است تا آخر سال ۱۴۰۰ میزان ۱۲۷۰ کیلومتر از این مسیرهای بزرگراهی را تحویل مردم کشور بدهیم.


منبع:

1399/11/22
12:06:26
0.0 / پنج
1309
تگهای خبر: بخش خصوصی , حمل و نقل , راه و شهرسازی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
سیمان سیمان