مطالبات قطعه سازان كوچك در اولویت پرداخت خودروسازان قرار گرفت
به دنبال آخرین بحث و تبادل نظرها در ارتباط با تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه سازان که تبدیل به مهم ترین مشکلات زنجیره تأمین صنعت خودروسازی شده است، در جهت ساماندهی پرداخت مطالبات قطعه سازان توسط دو خودروساز بزرگ کشور مقرر شد پرداخت مطالبات قطعه سازان کوچک در اولویت پرداخت قرار گیرد و دو خودروساز اصلی در اسرع وقت نسبت به پرداخت میزان قابل توجهی از این مطالبات اقدام نمایند.
به گزارش سیمان به نقل از ایسنا، مدت بسیاری است که تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه سازان از مهم ترین محورهای گفتمان بین خودروسازان و زنجیره تأمین آنها به ویژه قطعه سازان شده است.
عصر روز گذشته (چهارشنبه)، نشست هم اندیشی هیات مدیره انجمن های صنایع همگن قطعه سازی کشور با مدیران زنجیره تأمین صنعت خودرو دو خودروساز بزرگ کشور و با حضور مدیران ارشد شرکتهای ساپکو، سازه گستر و مگاموتور و هیات مدیره انجمن های استانی همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور برگزار شد که ضمن آن مذاکره و تبادل نظر پیرامون موضوعات روز صنایع خودرو و قطعه سازی، مهم ترین موضوعات و دغدغه های جاری در این عرصه بررسی گردید.
هم اندیشی برای رفع مشکلات قطعه سازان در دریافت مطالبات خود از خودروسازان و تاخیر خودروسازان در پرداخت بدهی ها، همچون مهم ترین مبحث مورد رسیدگی در این جلسه بود.
قیمت گذاری دستوری، تولید خودرو های ناقص و انباشت قابل توجه زیان خودروسازان را شرمنده قطعه سازان کرده
طبق موضوعات مطرح شده در این نشست، قیمت گذاری دستوری محصولات و عدم تجاری سازی ده ها هزار خودرو ناقص تولیدی خودروسازان منجر به بحران نقدینگی و زیان در این شرکت ها شده و انباشت قابل توجه و بحران آفرین مطالبات معوق قطعه سازان را به دنبال داشته است.
طی این نشست، قطعه سازان کشور و مدیران شرکتهای تأمین خودروسازان بعد از بحث و تبادل نظر تصمیم گرفتند که تا زمان رفع بنیادین مشکلات و معضلات موجود، پرداخت مطالبات قطعه سازان توسط دو خودروساز بزرگ کشور هدفمند و ساماندهی گردد. ازاین رو در این راستا مقرر شد مطالبات قطعه سازان کوچک که تعداد زیادی از بنگاه های تولیدی کوچک را می سازند اما سهمی کمتر از بدهی خودروسازان را شامل می شوند، در اولویت پرداخت قرار گیرند و دو خودروساز بزرگ داخلی و اصلی در کوتاه ترین زمان ممکن، نسبت به پرداخت میزان قابل توجهی از این مطالبات اقدام نمایند.
پیشنهاد پرداخت بدهی خودروسازان از راه خرید دین و تأمین اعتبار داخلی
همینطور پیشنهاد پرداخت مطالبات معوق قطعه سازان بزرگ کشور از راه خرید دین، تأمین اعتبار (LC) داخلی و … به تصویب اعضای حاضر در جلسه رسید تا بعد از تائید مدیران ارشد خودروسازان به مرحله اجرا برسد.
در این رابطه آرش محبی نژاد- دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی و نیرو محرکه کشور- در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بحران نقدیندگی که به جهت مطالبات قطعه سازان از خودروسازان و افزایش چشم گیر قیمت مواداولیه ونهاده های تولید ایجاد شده، از مهم ترین مشکلات این صنعت است، اظهار نمود: کل مطالبات زنجیره تأمین داخلی از خودروسازان از ۵۰ هزار میلیارد تومان هم بالغ گردیده و مطالبات معوق هم از ۲۵ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است که بخشی از آن افزایش قیمت قطعات وبخشی دیگر به دلیل عدم توانمندی خودروسازان در بازپرداخت به زنجیره تأمین است.
وی در تشریح راهکار رفع بحران نقدینگی، اظهار داشت: با راهکار واگذاری اوراق گام یا صدور چک های به تاریخ آتی جهت اطمینان زنجیره تأمین به وصول بموقع آنها، تسهیل قابل توجهی در پرداخت مطالبات آتی صورت خواهد پذیرفت. همینطور میتوان زمان پرداخت ها به قطعه سازان را به یک ماه کاهش داده تا پوشش بخشی از کسری نقدینگی قطعه سازان را بدهد. تسریع در اصلاح کوتاه مدت شیوه قیمت گذاری خودرو در چارچوب بسته سیاست های تشویقی و رفع موانع تولید پیشنهادی وزیر صنعت، معدن و تجارت و تصویب درجلسه سران قوا هم می تواند کمکی برای حل مشکل مذکور باشد. همینطور اصلاح اساسی شیوه قیمت گذاری خودرو با تصویب قانون درمجلس در بین مدت هم راهکار مناسبی برای حل مشکلات قیمت گذاری خواهد بود.
منبع: سیمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب