در گفت وگو با سیمان مطرح شد

ساخت نسل جدید یدک کش ها و ۴۰ تیپ کشتی در سایه نبود بازار و تعامل

ساخت نسل جدید یدک کش ها و ۴۰ تیپ کشتی در سایه نبود بازار و تعامل

به گزارش سیمان، تعدادی از پژوهشگران یکی از شرکتهای فعال در صنعت دریایی علاوه بر ساخت ۴۰ تیپ کشتی، بزرگترین یدک کش نسل جدید را در کشور به تولید رساندند و این در شرایطی است که به قول آنها، توسعه فناوری های این صنعت نیازمند توسعه بازارها و تعامل است.


محمدرضا رستگار، مدیر عامل یکی از شرکتهای فناور فعال در حوزه کشتی سازی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مأموریت اصلی این شرکت طراحی و ساخت انواع کشتی و قایق تعریف شده است، اظهار داشت: تولید قایق های ۴ تا ۵ متری تا کشتی های حدود ۹۰ متری، انواع شناورهای فراساحلی و تندرو، یدک کش و انواع کشتی های باری همچون محصولات تولیدی در این شرکت بوده است.
وی با اشاره به اینکه این شناورها تجاری سازی شده اند، تصریح کرد: تابحال ۴۰ تیپ از انواع کشتی را طراحی نموده و به مرحله ساخت رساندیم و حدود ۶۰ شناور از این تعداد تیپ را به تولید رساندیم.
رستگار با تکیه بر این که نخستین شناور AHTS را در کشور طراحی و عرضه کردیم، افزود: این شناور نسل سوم یدک کش های فراساحلی است که می تواند نیازهای سکوها را تأمین کند و با دارا بودن عرشه وسیع، قابلیت حمل سیمان، گل، مواد حفاری، آب، سیمان و سوخت را برای کشتی ها دارد و همینطور می تواند سکوها را جا به جا کند.
مدیر عامل این شرکت، طراحی انواع شناورهای ۳۶، ۳۷، ۴۰ و ۴۲ متری و انواع یدک کش ها را از دیگر دستاوردهای این شرکت نام برد و خاطرنشان کرد: این یدک کش ها از ۲ هزار تا ۶ هزار اسب بخار طراحی شده اند و یکی از جدید ترین یدک کش طراحی شده در این شرکت، ASD با قدرت ۶ هزار اسب بخار است که یکی از بزرگترین یدک کش از این نوع است و تابحال این یدک کش با این قدرت به کشور وارد نشده است.
وی به بیان چالش های این صنعت اشاره نمود و با اشاره به اینکه یکی از چالش های این صنعت در ارتباط با شرایط کلی اقتصاد کشور است، اظهار داشت: شناور، محصولی است که هزینه زیادی برای تولید می طلبد و اگر تنها بخواهیم آنرا برای بازار داخل تولید نماییم، توجیه اقتصادی ندارد و احتیاج به توسعه بازار داریم.
این فناور حوزه صنعت کشتی سازی، جذب سرمایه را از دیگر چالش های این صنعت دانست و خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری برای ساخت کشتی، سرمایه گذاری کلانی را نیاز دارد و ترجیح خیلی از سرمایه گذاران اینست که در حوزه هایی با اطمینان بالا سرمایه گذاری کنند و سابقه فعالیت در آن حوزه ها بیشتر است.
رستگار ضمن اشاره به چالش های قانونی در این عرصه، اظهار نمود: سال ها است که در کشور مبحث رقابتی کردن اقتصاد مطرح است و نتیجه این رویکرد آن است که هر محصولی که تولید می نماییم، اعلام می شود که نیاز است چند شرکت دیگر این محصول را تولید کنند تا قابلیت رقابت ایجاد شود، ولی مسئله اصلی اینست که بازار کشور کشش ایجاد یک شرکت در این عرصه را ندارد و از طرفی نتیجه این رقابت، از بین رفتن یک شرکت است تا طرف دیگر ماندگار شود، چون ذات رقابت همین است.
مجری طرح، تصریح کرد: به جای آنکه تعامل و تعاون و کمک در اقتصاد دانش بنیان ترویج شود، برعکس مطرح می شود.
وی در مورد صادرات محصولات این شرکت با تکیه بر این که ما امکان صادرات محصولات را داریم، اظهار داشت: در حالیکه ما امکان صادرات داریم اما امکان تعامل نداریم. ما هم اکنون با چندین شرکت طراح خوب اروپایی وارد مذاکره شدیم تا بخشی از خدمات طراحی را برای آن شرکت اجرایی نماییم و آنها ارزیابی های لازم را از شرکت ما به عمل آوردند و ابزار تمایل کردند، ولی آنها اعلام نمودند که اگر از مهندسان شما بخواهیم به کشور مقصد بروند، آیا می توانید بدون مشکل سر پروژه حاضر شوید و مشکل را مرتفع کنید؟
رستگار افزود: بطور قطع نمی توانیم به سرعت خویش را به پروژه آنها برسانیم، چون دریافت ویزا زمان زیادی را می طلبد.



1401/11/26
10:07:28
0.0 / پنج
644
تگهای خبر: ارز , بازار , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
سیمان سیمان