خزانه دار اتاق اصناف ایران مطرح كرد

کارمزد تراکنش دستگاه های کارتخوان بین مردم، اصناف و بانک تقسیم شود

کارمزد تراکنش دستگاه های کارتخوان بین مردم، اصناف و بانک تقسیم شود

به گزارش سیمان، عضو هیئت رئیسه و خزانه دار اتاق اصناف ایران اظهار داشت: کارمزد تراکنش دستگاه های کارتخوان باید بین سه ضلع مثلت مردم، اصناف و بانک تقسیم شود.


به گزارش سیمان به نقل از ایسنا، بر طبق بخشنامه بانک مرکزی، از ۴ تیر ماه ۱۴۰۲، تمامی دارندگان دستگاه های کارتخوان –به استثنای نانوایی ها و سوپرمارکت ها -و درگاه های پرداخت اینترنتی، ملزم به پرداخت کارمزد از هر تراکنش شده اند.
مهدی امیدوار در این رابطه اظهار داشت: موضوع دریافت کارمزد از تراکنش های دستگاه های کارتخوان را باید از دو زاویه مورد بررسی قرار داد: نگاه بانکها به این کارمزدها، درآمد ها و نگاه کسب وکارها به آن. کشورهای الگو، برای اینکه بتوانند ناترازی های هزینه ای خدمات پذیرنده ها را جبران کنند، بخش بزرگی از هزینه های پایداری پذیرنده ها را بوسیله کارمزدهای دریافتی جبران می کنند. از این دیدگاه این توجیه پذیر است اما موضوع این است که نسبت کارمزد و خدمات باید در نزد سیاست گذاران همخوانی داشته باشد. در حقیقت انتقاد اصناف هم در این راه است، نمی شود مالیات ستانی و گرفتن کارمزد را از کشورهای پیشرو الگو گرفت ولی سمت خدمات دهی مثل آنها را نادیده گرفت و همپای آن خدمات دهی را برای اصناف و کسبه گسترده نکرد.
وی ادامه داد: وقتی این کارمزدها دریافت می شود باید نگاه پذیرندگان و افرادی که از دستگاه کارتخوان استفاده می نمایند نیز بررسی شود. طبیعی است که این کسب وکارها به میزان هزینه ای که پرداخت می کنند، انتظار خدمات مناسبی داشته باشند.
عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران اشاره کرد: امروز دستگاه های کارتخوان در کشور ما فقط انتقال دهنده پول هستند و تنها چند خدمات جزئی دیگر دارند. این در حالیست که کشورهای همسایه ما برای هر عملیات بانکی و هر عملیات و خدمتی که ارائه می دهند، کارمزدی دریافت می کنند ولی در مقابل خدمات ویژه و سریعی را ارائه می دهند. به عنوان نمونه بمحض این که حسابی افتتاح خواهد شد بدون چرخش حساب، کارت اعتباری ارائه می کنند؛ تسهیلات ویژه ای را برای کسب وکارها در نظر می گیرند؛ فروش اقساطی را تسهیل می کنند و … اما در مجموعه بانکهای کشور چنین خدمات ویژه ای را برای پذیرندگان عملیاتی نمی کنند.
وی افزود: از طرفی هدایت جریان خرید به سمت پروسه الکترونیکی و دستگاههای کارتخوان، نتیجه سالها فرهنگسازی سازمان ها اقتصادی کشور بوده است چونکه ثمره و مزایای خیلی از جمله شفافیت، نظارت و کنترل بهتر به جریان انتقال پول، کاستن از هزینه های چاپ پول کاغذی، صرفه جویی در وقت بانکها و افزایش راندمان آنها، رضایت مردم و مزایای دیگری را بهمراه داشته است و انتظار این است که اجرائی کردن گرفتن کارمزد از دستگاه های کارتخوان در راستا و همپوشانی شده با سایر سیاست گذاری ها باشد.
امیدوار اشاره کرد: با وجود این، در گرفتن کارمزد از دستگاه های کارتخوان حتی به این بعد هم توجهی نشده است چونکه اگر مایل به شفافیت جریان پولی اصناف هستیم، باید سیاست گذاری ها را به سمتی هدایت نماییم که اصناف و کسبه تشویق به استفاده از دستگاه های کارتخوان باشند. حال اینکه، گرفتن کارمزد از دستگاه های پوز نه فقط در این جهت نیست بلکه اساسا در راستای عکس سیاست قبلی است و نتیجه آن می تواند به کاهش شفافیت مالی و ترویج باردیگر استفاده از پول نقدی و کاغذی در پروسه خرید و فروش شود.
مردم، واحد صنفی و شبکه بانکی، اضلاع مثلث ذی نفعان استفاده از کارتخوان هستند
عضو هیات رئیسه و خزانه دار اتاق اصناف ایران اظهار داشت: افزایش استفاده از خدمات الکترونیک نیاز به فرهنگسازی، اصلاح و تقویت زیرساخت های الکترونیک دارد. اگر مقرر است مردم به عنوان خرید کننده، واحد صنفی به عنوان پذیرنده دستگاه کارتخوان و شبکه بانکی به عنوان ارائه دهنده خدمات از این ابزار الکترونیک منتفع شوند، هر سه ضلع این مثلث باید هزینه و کارمزد هر تراکنش را بپردازند و کارمزد تراکنش دستگاه های کارتخوان باید بین سه ضلع مثلت مردم، اصناف و بانک تقسیم شود.
وی اظهار داشت: هزینه هر تراکنش در نگاه اول، مبلغی جزئی بنظر می رسد اما در مقیاس کشوری اساسا مبالغ زیادی را شامل می شود. با توجه به این که پرداخت در بستر دستگاه های کارتخوان بصورت آنی نیست و واریز آن با تاخیر زمانی هم راه است خود این عاملی شده است تا جریان تامین نقدیندگی به جهت تامین کالاها برای اصناف دشوارتر شود. از طرفی باتوجه به مزایایی که قبل تر گفتیم اساسا نگاه بانکها به موضوع کارمزد به جهت پایداری خدمات دهی آن گرچه توجیه پذیر است اما این نگاه به نظر بنده، نگاهی ناقص است چونکه این هزینه ها برای نظام بانکی در قبال مزایای مختلفی که به آن اشاره کردیم، و در امتداد نهادینه کردن فرهنگ الکترونیکی و شفافیتی که عرض شد، خود نه فقط برای نظام بانکی هزینه نیست بلکه در طولانی مدت به جهت افزایش راندمان و صرفه جویی زمانی نسبت به رواج پول کاغذی، برای آنها پرفایده هم هست.
بگفته امیدوار، در دنیای مدرن امروز، ارائه دهندگان دستگاه های کارتخوان نگاهی درآمدی به آن ندارند. بلکه آن را بستری برای کسب رضایتمندی و آرامش مردم در پروسه خرید می دانند. می دانیم که اگر مقرر است، زیرساخت های خدمات الکترونیک بانکها دراین زمینه تقویت شده و خدمات خوبی ارائه شود، باید برای این منظور یک منبع درآمدزا برای بانکها در نظر گرفت و کسی منکر این مساله نیست اما این درآمدزایی نباید تنها هدف بانک مرکزی باشد.
دستگاه های کارتخوان فقط نباید عاملی برای انتقال پول باشند
عضو هیات رئیسه و خزانه دار اتاق اصناف ایران همین طور اشاره کرد: با تمام این توضیحات اگر سیاست گذاری بانک مرکزی برای گرفتن کارمزدها همچنان مقرر است جاری شود، مطالبه اصناف این است که باید نگاه و رویکرد بانکهای عامل دراین زمینه اصلاح گردد. دستگاه های کارتخوان فقط نباید عاملی برای انتقال پول باشند، بانکها بایستی با نگاه ساختارگرایانه آن را بستری برای توسعه پروسه الکترونیکی و فرهنگ الکترونیکی خرید تلقی کرده و همراه با خدمات مشابهی که در سایر کشورها به انجام می رسد و نمونه های از آن در بالا گفته شد برای عملیاتی کردن آن در سطح اصناف برنامه های اجرائی موثری داشته باشند تا اگر قرار هست اصناف کارمزد تراکنش بپردازند در قبال آن خدمات دهی مناسبی هم دریافت نمایند.




منبع:

1402/04/20
09:56:05
0.0 / پنج
359
تگهای خبر: ایران , اینترنت , تسهیلات , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
سیمان سیمان