شروع طرح ریلی رشت - آستارا تا یک ماه و نیم آینده
به گزارش سیمان، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: تا یک ماه و نیم دیگر پروژه ریلی 162 کیلومتری رشت به آستارا شروع می شود و تکمیل آن می تواند نقش عمده ای در کریدور شمال جنوب ایفا کند.
به گزارش سیمان به نقل از مهر، شهریار افندی زاده در یک برنامه تلویزیونی ضمن اشاره به پروژه های کلان وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در وزارت راه و شهرسازی دو پروژه کلان وجود دارد یکی نهضت ملی مسکن با هدف ساختن چهار میلیون مسکن ظرف چهار سال و موضوع دوم پروژه ایران راه یا به تعبیری پروژه ای که بتواند تقاطع کریدور شمال به جنوب و شرق و غرب را متصل کند که ایران می تواند نقش عمده ای در این پروژه ایفا کند و در منطقه شکوفا بشود و یک ظرفیت بزرگ اقتصادی را برای کشورهای منطقه و همسایه ایجاد نماید.
اهمیت طرح ایران راه برای کشورهای منطقه و جهان
وی با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی اردیبهشت امسال در اجلاس سه جانبه ایران، هندوستان و روسیه پروژه ایران راه را مطرح نمود، اظهار داشت: این پروژه می تواند ظرفیت بسیار زیادی را برای کشورهای منطقه و کشورهای مهم جهان ایفا کند. ایران با ۱۵ کشور بصورت آبی یا خشکی متصل است؛ همین طور کشورهایی تحت عنوان کشورهای آسیای مرکزی داریم که در خشکی محصور هستند. با این پروژه تمام کشورهای آسیای مرکزی به آسانی می توانند به آب های آزاد متصل شوند. در کریدور شمال جنوب بحث روسیه به سمت ایران و هندوستان و به خصوص کشورهای آسیای مرکزی به کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان، مطرح است. از جانب دیگر محور شرق به غرب، چین به سمت اروپا می تواند نقش عمده ای را برای ظرفیت مهمی که در ایران وجود دارد ایفا کند.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود: برای این هدف، سه کار عمده قرار شد انجام بشود؛ یکی پروژه های زیرساختی است، مسئولیت این کار با وزارت راه و شهرسازی است که پروژه های زیرساختی را برای این مسیر فراهم آورد. در کریدور شمال جنوب پروژه های مهمی مطرح است و آن بحث محورهایی است که می تواند از شرق یا غرب دریای خزر باشد و همین طور پروژه هایی که می تواند در شرق ایران بین چابهار، زاهدان و سرخس و مشهد باشد.
افندی زاده با طرح این پرسش که امروزه چرا در دنیا به کریدورهای ترانزیتی یا راهگذر ترانزیتی توجه می کنند؟ اظهار داشت: راهگذرها پایه ای هستند برای کریدورهای لجستیک، کریدورهای لجستیک به مراکزی می گویند که می تواند توزیع کالا را انجام بدهد، کریدورهای لجستیکی می توانند درنهایت تبدیل شوند به راهگذرهای تجاری و بعد می شود کریدورهای اقتصادی و بعد توسعه ای. برای همین تمام کشورهای دنیا که دنبال بسته های اقتصادی هستند، تلاش می کنند در موضوع حمل و نقل به بحث راهگذرها یا کریدورها بپردازند. راهگذرها در دنیا می تواند کشورها را به هم متصل می کند، منافع مشترک بوجود می آورد و در روان سازی و مسائل مختلف نقش دارد.
وی با اشاره به اینکه ایران در دنیا بین کریدور شمال جنوب و شرق غرب یک تقاطع ایجاد کرده، اضافه کرد: ما پروژه های خیلی عمده ای را در ایران داریم که اگر با نگاه ترانزیتی به آنها نگاه نماییم، اولویت های کشور می شوند. ما مُدهای مختلف حمل و نقل داریم. به علت موقعیتمان و داشتن بنادر در شمال یا جنوب، از حمل و نقل دریایی برخورداریم؛ بیش از ۲۲۰ هزار کیلومتر راه را داریم که حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار کیلومتر راه های اصلی هستند؛ در بخش خشکی هم بحث حمل و نقل ریلی مطرح است. البته در بخش حمل و نقل ریلی اتصال پیوسته عمل می کند، یعنی قطار می تواند از مسیر ریلی بین کشورهای مختلف حرکت نماید، بازرسی ها به حداقل می رسد و سرعت می تواند به حداکثر خودش برسد، بدین سبب به همین علت است که در ایران اولویت روی پروژه های ریلی گذاشته شده است.
پروژه رشت - آستارا از یک ماه و نیم دیگر شروع می شود
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به پروژه رشت به آستارا و عملیات اجرائی آن اظهار داشت: طراحی های این پروژه دارد تمام می شود و از دولت روسیه برای این کار وامی گرفته شده و با عنایت به موافقتنامه بین دو کشور، امیدواریم از شروع سال ۲۰۲۴ میلادی، یعنی حدود یک ماه ونیم دیگر این پروژه شروع شود. این پروژه ۱۶۲ کیلومتر است و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پل است و ما با تکمیل شدن این حلقه مستقیماً به جمهوری آذربایجان وصل می شویم، از جمهوری آذربایجان به روسیه و از روسیه به شمال اروپا؛ یعنی از شمال اروپا بوسیله ریل به بندرعباس می آییم. این یعنی یک شبکه متصل شده که می تواند نقش عمده ای را در کریدور شمال جنوب ایفا کند.
افندی زاده با اشاره به اینکه پروژه رشت آستارا مطابق برنامه پیش می رود، اظهار داشت: پس از اینکه موافقتنامه در اردیبهشت ماه به امضا رسید، نزدیک به ۸ ماه طراحی آن طول کشید و ما مطابق برنامه ای که داریم، تا آخر سال میلادی ۲۰۲۳ توافق اجرائی بین شرکتی که ایران معرفی کرده و شرکتی که روسیه معرفی کرده، صورت می گیرد و طراحی ها از سال بعد شروع می شود. البته در این پروژه علاوه بر شبکه ریلی، تجهیزات و ناوگان هم در موافقتنامه وجود دارد. دولت روسیه هم به این پروژه خیلی علاقمند است، چون مسیری که انتخاب شده به نفع دو کشور است.
وی ضمن اشاره به پروژه چابهار - زاهدان و یونسی- مشهد بیان کرد: چابهار بندری است که به دریای آزاد متصل است و می تواند با طی مسیر بسیار کوتاهی، به کشورهای آسیای مرکزی حتی افغانستان و کشورهای دیگر متصل شود. این پروژه هم یکی از پروژه های کلان وزارت راه و شهرسازی است. از خود چابهار تا زاهدان حدود ۶۰۰ کیلومتر است که ۱۵۰ کیلومتر آن بطورکامل افتتاح شده و ۴۵۰ کیلومتر دیگر ظرف یک سال و نیم تا دو سال آماده می شود. همین طور مسیر زاهدان به سمت یونسی که راه آهن بافق به سمت مشهد را قطع می کند، حدود ۹۰۰ کیلومتر است که در خراسان جنوبی ریاست محترم جمهور کلنگ آنرا زدند و آن هم جز پروژه های کلان وزارت راه و شهرسازی است، این مسیر بسیار کمک می نماید که کشورهای آسیای مرکزی که کشورهای درحال رشد از نظر اقتصادی هستند به کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان وصل شوند.
توسعه همکاری ها با کشورهای همسایه
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با تکیه بر همکاری با کشورهای همسایه بیان کرد: کشور آذربایجان بوسیله ایران می تواند به نخجوان وصل شود، بدین سبب یک پروژه ریلی بوسیله آق بند به سمت جلفا وجود دارد و آذربایجان می تواند ترانزیتش را از داخل ایران عبور دهد و به نخجوان ببرد. پروژه بعدی شبکه ریلی را بوسیله بندر کاسپین به رشت وصل می کند که امیدواریم تا عید تمام شود، یعنی ما بوسیله دریا حدود ۳۵ کیلومتر شبکه ریلی داریم و بعد وصل می شویم به رشت و رشت به شبکه ریلی کشور که بندرعباس است. شلمچه به بصره هم پروژه ای است که حدود ۴۰ سال است برای آن مذاکره می نماییم، این خط ریلی حدود ۳۵ کیلومتر دارد و می تواند به آسانی ایران را به عراق وصل کند و بعد به سمت سوریه برود.
افندی زاده درباره ی توسعه راه ها با کشور عراق بیان کرد: ما با کشور عراق سه پروژه داریم که دو تا از آنها از قبل در برنامه بوده که یکی پروژه شلمچه - بصره است و دیگری کرمانشاه به خسروی. پروژه دیگر، خط ریلی از سنندج به باشماق و اقلیم کردستان است.
وی تصریح کرد: در طرح جامع حمل و نقل که درحال تدوین است و امیدواریم ظرف چندماه آینده نخستین نتایج آن ارائه شود، حدودا بین تمام استانها یا شبکه آزادراهی داریم یا شبکه بزرگراهی. تامین منابع شبکه بزرگراهی جزو وظایف دولت می باشد، در بحث آزادراهی طبق قانون مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری نیازمند است. تحول در حمل و نقل جاده ای جزو برنامه های آینده ماست، به خصوص توسعه به سمت غرب کشور و کشورهای ترکیه و کشور و پروژه های مختلفی هم برای این کار دیده شده که باید در اولویت بندی تامین منابع قرار گیرد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره ی نحوه سرمایه گذاری در پروژه های حمل ونقلی بیان کرد: وزارت راه قسمت فنی و اجرائی را به عهده دارد، تامین منابع از دو محل می تواند اتفاق بیفتد، یکی از محل منابع دولتی و دوم از بخش سرمایه گذاری بخش خصوصی است و سرمایه گذاری خصوصی هم به دو قسمت تقسیم می شود، بخش داخلی و بخش خارجی. برای جذب سرمایه گذاری خارجی، بسته هایی آماده شده بوسیله سازمان سرمایه گذاری، جذب سرمایه گذاری داخلی هم بوسیله سازمان مدیریت صورت می گیرد.
تلاش برای توسعه ناوگان ریلی با استفاده از توان داخل و واردات
افندی زاده با اشاره به اینکه بعد از موضوع زیرساخت، موضوع نوسازی ناوگان اهمیت دارد، اظهار داشت: وقتی شبکه را ساختیم، باید برای کامل شدن و توسعه ناوگان تلاش نماییم. هم اکنون نزدیک به ۸۵ تا ۹۰ درصد حمل و نقل ترانزیتی ما بوسیله جاده است، ولی ما باید به سمت افزایش سهم حمل و نقل ریلی برویم، برای همین باید تعداد ناوگانمان در بحث ریلی به خصوص لوکوموتیو و واگن را افزایش دهیم. طبیعتاً از تولیدات داخل باید نهایت استفاده را نماییم و در کنار آن واردات انجام بدهیم. پیش بینی می نماییم در شبکه ریلی با کامل شدن این سیستم، می توانیم ظرفیت خوبی را ایجاد نماییم.
وی ضمن اشاره به موضوع حمل و نقل ترکیبی در دنیا، اظهار داشت: حالا دیگر تنها به یک مُد توجه نمی کنند و ما هم می توانیم از ظرفیت بنادرمان استفاده نماییم. در کنار این ها بحث های نرم افزاری مطرح است، یعنی عبور سریع کالا از مرزهای کشور. امروزه در دنیا پایانه ها فقط محل عبور هستند و ما باید برویم به سمت استفاده از سیستم های الکترونیکی، یعنی وقتی کالا می خواهد توسط کامیون عبور کند، مدارکش از قبل باید چک شده باشد و برای این کار نیاز است با تمام کشورها تفاهم نامه ها منعقد نماییم و تمام این اقدامات می تواند با هماهنگی و کامل شدن تجهیزات سخت افزاری صورت گیرد.
افزایش چشم گیر ترانزیت کالا از شروع سال
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با تکیه بر موضوع تجارت به عنوان اقدام مهم دیگر، اظهار داشت: وقتی زیرساخت ها آماده شد دیگر نقش تجارت مطرح است، یعنی ما باید مسیری را آماده نماییم که تجار از این موقعیت استفاده نمایند و با اطمینان و امنیت و سرعت بالا و هزینه کم، کالایشان را عبور بدهند. گو اینکه در هشت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، ۹.۵ میلیون تن عبور کالای ترانزیت داشتیم که نسبت به زمان مشابه سال ۱۴۰۱، نزدیک به ۳۰ درصد افزایش داشته است و امیدواریم تا آخر سال این عدد به ۱۳ تا ۱۳ و نیم میلیون تن برسد؛ البته در برنامه هفتم این عدد به مقدار ۵۰ میلیون تن هدف گذاری شده است.
افندی زاده با اشاره به اینکه ما در داخل کشور سرمایه زیادی داریم؛ اما باید به آنها جهت دهیم، اظهار داشت: ما باید کاری نماییم که سرمایه گذاری بخش خصوصی در حمل و نقل شکل بگیرد با تضمین هایی که دولت می دهد و با سودی که برای بخش خصوصی در نظر گرفته می شود. ما در حمل و نقل هنوز نتوانستیم این اعتماد را برای بخش خصوصی بصورت دراز مدت ایجاد نماییم، برای همین در وزارت راه و شهرسازی بدنبال ایجاد بسته های پیشنهادی هستیم که بتوانیم این اعتماد را با کمک دولت ایجاد نماییم و سرمایه گذاری بخش خصوصی به ویژه دادن بوسیله تسهیلات بانکی برای این کارها صورت بگیرد. این کار در دنیا هم صورت می گیرد و بیشتر ساخت وسازها با بخش خصوصی است که البته آنها سودشان را متناسب با سرمایه گذاری خودشان گرفتن می کنند.
منبع: سیمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب