كارشناس مسكن در گفت وگو با سیمان:

عددسازی در عرصه مسکن مانع خانه دار شدن مستاجرین است

عددسازی در عرصه مسکن مانع خانه دار شدن مستاجرین است

به گزارش سیمان، یک کارشناس مسکن اظهار داشت: هشدار وزیر راه و شهرسازی خطاب به معاونین مسکنی خود برای خودداری از آمار سازی در بخش مسکن قابل تعامل بود، برای اینکه عددسازی با خانه دار شدن مستاجرین در تضاد است.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، مسکن یکی از اساسی ترین مسائل زندگی است که مستقیماً با معیشت مردم گره خورده است؛ دولت ها وقتی بر سر کار می آیند باید نسبت به تامین مسکن تمام اقشار مختلف جامعه برنامه جدی داشته باشند برای اینکه مسکن ارتباط مستقیم با تامین رفاه زندگی مردم دارد.
همچنین، یکی از نکات مورد توجه رهبر معظم انقلاب برای رونق اقتصاد کشور و بهبود وضعیت تولید «رونق بخش مسکن» است یکی از نکات مورد توجه رهبر معظم انقلاب برای رونق اقتصاد کشور و بهبود وضعیت تولید «رونق بخش مسکن» است و در همین زمینه ایشان بر استفاده از ظرفیت این بخش تاکید کردند و فرمودند که رشته ی مسکن همچون رشته های کارآفرین در کشور به شمار می رود؛ خود تولید مسکن صنایع زیادی را به خدمت می گیرد و به کار می اندازد؛ یعنی کارآفرین و تولید آفرین است. البته ناگفته نماند، رهبر انقلاب اسلامی بارها نسبت به تامین مسکن تمام اقشار مختلف جامعه تأکیدات ویژه ای داشتند و به افرادی که از بار مسؤولیت فراری بودند، تذکرات جدی می دادند.
مسکن از اسفندماه سال قبل با افزایش قیمت رو به رو شده است و رشد مجدد قیمت مسکن در آغاز امسال همراه با نزدیک شدن به فصل جا به جایی آنها سبب تشدید کابوس کرایه نشین ها شد، ادامه این روند تا به امروز سبب دلسرد شدن خیلی از مستأجران شد و با؛ برای اینکه با ادامه افزایش قیمت مسکن نرخ های پیشنهادی اجاره بها با میزان قدرت پرداختی مردم، فاصله گرفت.
با کاهش قدرت خرید مصرف کننده نهایی و افزایش قیمت مسکن، انتظار خروج از رکود در کوتاه مدت و خرید خانه برای قشر مستأجر جامعه رؤیا خواهد شد و از طرف دیگر در آینده نزدیک شاهد رونق معاملات تهاتری رهن و اجاره خواهیم بود؛ البته از طرف دیگر سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری شهید در مناظره انتخاباتی خود، ساخت ۴ میلیون مسکن طی ۴ سال اول دولت سیزدهم را وعده داد که برمبنای آخرین آمار اعلامی از طرف وزارت راه و شهرسازی، اکنون ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد از پروژه های نهضت ملی درحال ساخت است.
رشد مجدد قیمت مسکن در آغاز امسال همراه با نزدیک شدن به فصل جا به جایی آنها سبب تشدید کابوس کرایه نشین ها شد
نکته اینجاست که وعده اتمام واحدهای نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم با شهادت رییس جمهور شهید بر زمین ماند و رؤیای عده زیادی از مستأجران با ناکامی مواجه گردید و این مسئولیت حائز اهیمت بر دوش دولت چهاردهم افتاد، البته ناگفته نماند که تولید و عرضه مسکن نیاز اساسی کشور است و این دولت باید در امتداد تامین نیاز آحاد عموم مردم جامعه قدمهای جدی در دستور کار داشته باشد.
بر اساس این گزارش، رویکرد های مسکنی وزیر راه و شهرسازی با نهضت ملی مسکن در مجلس شورای اسلامی در تضاد بود، برای اینکه وی به افقی سازی و اتمام وعده نهضت ملی اعتقاد نداشت، اما با سکان داری در وزارت راه و شهرسازی تمام ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن را با محوریت خانه دار کردن مستأجران متعهد شد. البته تامین مسکن دهک های یک تا سه اولویت اول وزارتخانه است.
با کاهش قدرت خرید مصرف کننده نهایی و افزایش قیمت مسکن، انتظار خروج از رکود در کوتاه مدت و خرید خانه برای قشر مستأجر جامعه رؤیا خواهد شد باید تصریح کرد که آمار و ارقامی که از طرف متولیان مسکن اعلام می شود در ۴ سال آینده و پایان دولت چهاردهم مورد بررسی قرار خواهد گرفت و از طرف دیگر تولید و عرضه مسکن با محوریت قانون جهش تولید مسکن در برنامه هفتم توسعه نیز درج شده و اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، به عبارت ساده از قانون سرپیچی شده است.

تأمین مسکن ایثارگران یک تکلیف قانونی است

فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم از همان ابتدا وعده تامین مسکن ایثارگران را متعهد شد و اعلام نمود: تفاهم نامه تامین مسکن ایثارگران، موضوع جدیدی نیست، بلکه دستورالعمل اجرای قانونی می باشد که چند دهه از تصویب آن گذشته اما به آن عمل نشده است.
به گفته او؛ قانون جامع خدمات به ایثارگران بطورکامل شفاف است و این بدهکاری چندین و چند ساله ای است که به خانواده ایثارگران وجود دارد. به همین خاطر در این تفاهم نامه اهتمام شد که بصورت اجرائی نسبت به تامین مسکن ایثارگران ورود پیدا نماییم.
صادق می گوید: اعداد و ارقام مربوط به تامین مسکن ایثارگران اصلاً قابل رضایت نیست، باوجود این که در قانون جامع خدمات به ایثارگران به موضوع تامین مسکن ایثارگران اشاره شده است، بخش اعظم ایثارگران مسکن و زمین دریافت نکرده اند و باید این قانون اجرائی شود؛ بدین ترتیب نخستین موضوعی که در عرصه مسکن پیگیری می کنم مربوط به تامین مسکن ایثارگران است.

وعده تکمیل واحدهای مسکن مهر تا ۲ ماه آینده

همچنین، شهرام مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی در شرکت عمران شهرهای جدید روزهای اخیر تکمیل و تحویل واحدهای مسکن را تا دو ماه آتی وعده داد و اعلام نمود: ۶ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید، آماده بهره برداری است و چنانچه منابع مورد نیاز تامین شود می توانیم طی دو ماه آتی واحدهای نیمه تمام مسکن مهر را تکمیل نماییم.

آمارهای مسکن با واقعیت تطابق یافت

در راستای عملکرد وزیر راه و شهرسازی، فرهاد بیضایی کارشناس بازار مسکن، اظهار داشت: وزیر راه در اولین نشست مسکنی خود نسبت به عدم عددسازی مسکن تأکیدات ویژه ای داشت و خطاب به معاونین مسکنی خود هشدار داد که از عددسازی در این زمینه اجتناب کنند وزیر راه و شهرسازی نسبت به عدم عددسازی مسکن تأکیدات ویژه ای داشت و خطاب به معاونین مسکنی خود هشدار داد که از عددسازی در این زمینه اجتناب کنند و آن چه که واقعیت ماجراست به اطلاع عموم مردم جامعه برسد، این مساله از همین یک اتفاق خوب و میمونی بود که رخ داد.
وی افزود: تأثیر عدم عدد سازی علاوه بر این که مردم از واقعیت عملکرد وزارت راه و شهرسازی باخبر است، از طرف دیگر بدنه برنامه ریزی و اجرائی کشور با واقعیت موجود رو به رو می شود که مساله دوم بسیار حائز اهمیت تر از مساله اول است. زمانیکه که اعداد و ارقام حوزه مسکن با واقعیت ماجرا تطابق داشته باشد، نظام تصمیم سازی کشور می داند که چگونه روندهای مربوط به این حوزه را پیش ببرد.
این کارشناس مسکنی تصریح کرد: آمارهای مسکنی که با محوریت واحدهای درحال راه اندازی در گذشته منتشر می شد با واقعیت ماجرا بسیار فاصله داشت و متولیان برنامه ریزی کشور با سردرگمی مواجه بود. البته ناگفته نماند که شبکه بانکی نیز به تعهد مسکنی در دولت سیزدهم موضع جدی داشت و خیلی از بانکها در این جهت همکاریهای لازم را نداشتند، برای اینکه شبکه بانکی هم سردرگم بود.
وی اضافه کرد: زمانیکه سازمان برنامه و بودجه کشور و شبکه بانکی توان پرداخت ساخت ۲ میلیون و ۷۰۰ واحد مسکونی را نداشته باشند، همکاریهای لازم را نخواهند داشت و وعده مسئولین مسکنی بر زمین خواهند ماند و به جهت اینکه نشان دهند که روند رو به توسعه است، مجبور به اغراق در آمار سازی ها هستند که واقعیت ندارد.
بیضایی اشاره کرد: اگر وزارت راه و شهرسازی آن چه که واقعیت ماجرا است را بیان کند، نهادهای تابع نیز باتوجه به منابعی که در اختیار دارند در تولید و عرضه مسکن در بازار گام خواهند برداشت. همین طور وزارتخانه باید یک پیش بینی جامعه و کامل از منابع مورد نیاز برای ساخت مسکن طراحی و تدوین کند، سپس در اختیار نهاد قرار دهد تا منبع مالی مورد نیاز توسط تمام ارگان تامین شود.
وی اشاره کرد: بطور کلی اقدامات وزیر راه مطلوب است و شفاف سازی عملکرد آمار و ارقام حوزه مسکن اقدام صحیحی است که وی در پیش گرفته و آمارهای مسکن از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد به کم تر از ۵۰۰ هزار واحد تغییر کرد و به عبارت دیگر آن چه که در میدان ساخت و ساز پروژه های نهضت ملی مسکن بود با آمارهای واقعی تطابق پیدا کرد. آمارهای مسکن از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد به کم تر از ۵۰۰ هزار واحد تغییر یافت؛ به عبارت دیگر آن چه که در میدان ساخت و ساز پروژه های نهضت ملی مسکن بود با آمارهای واقعی تطابق پیدا کرد
این کارشناس مسکنی در آخر اظهار داشت: آمار و عددسازی در عرصه مسکن در روند کار تداخل به وجود می آورد و اغراق سازی عملکرد دولت ها در بخش مسکن صدمات جدی و جبران ناپذیری در عرصه اجرائی و برنامه ریزی کشور به وجود می آورد و بخش مسکن بزرگترین صدمات را از این روند دیده است.

الزام ادامه جدیت وزیر راه و شهرسازی در عرصه ساخت مسکن

به گزارش سیمان به نقل از مهر، «تولید مسکن» تکلیفی است که از سالهای قبل شروع شده و در دولت چهاردهم نیز باید سرلوحه از مهم ترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی باشد. عموم مردم جامه، خصوصاً دهک های یک تا سه مستحق خانه دار شدن هستند؛ بااینکه دولت عوض شده اما این وزارتخانه و دولت باید به یک میلیون متقاضی که برای مسکن در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کرده اند و شرایط لازم را داشتند، تعهد باشد که برای آنها مسکن مناسب تهیه نماید.
بر اساس آمار رسمی از طرف وزارت راه و شهرسازی، از میزان یک میلیون متقاضی ثبت نامی، ۷۵۰ هزار نیز مبالغی را واریز کرده اند. این تعهد از دولت سیزدهم به دولت چهاردهم ارث رسیده که باید با جدیت نسبت به تحقق آن قدمهای جدی برداشته شود، برای اینکه در بخش مسکن و تعهدی که به مردم وجود دارد، هیچ نوع اهمالی از طرف متولیان این بخش مورد تأیید و توجیه نیست.
با توجه به سخنان و عملکرد ابتدایی وزیر راه و شهرسازی در ماه نخست سکان داری این وزارتخانه به نظر می آید، وی نسبت به عمل به تعهد ساخت مسکن جدیت دارد و از طرف دیگر، انتصاب معاونین مسکنی خود باتوجه به تخصص آنها چشم گیر است.

1403/07/10
14:30:43
0.0 / پنج
139
تگهای خبر: اجاره , بازار , تخصص , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
سیمان سیمان