مصوبه تأمین 32 هزار اتوبوس و مینی بوس ابلاغ گردید
به گزارش سیمان، مصوبه هیأت وزیران برای تأمین ۳۲ هزار دستگاه ناوگان اتوبوس، مینی بوس و کشنده از راه تولید داخل و واردات برای اجرا ابلاغ گردید.
به گزارش سیمان به نقل از مهر، محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهوری مصوبه هیأت وزیران برای تأمین ۳۲ هزار دستگاه ناوگان اتوبوس، مینی بوس و کشنده بوسیله تولید داخل و واردات را برای اجرا، ابلاغ نمود.
در این ابلاغیه آمده است: هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۳٫۱۰٫۵ به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارتخانه های کشور نفت و صنعت معدن و تجارت و به استناد بند (ب) تبصره (۱۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور برنامه مبحث بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد؛
برنامه بازسازی و تأمین ناوگان حمل و نقل ریلی و جاده ای مبحث بند (ث) تبصره (۱۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور.
ماده ۱ بمنظور تحقق اهداف مندرج در بند (ت) تبصره (۱۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور
الف - تعداد (۶۰۰) دستگاه اتوبوس برون شهری تولید داخل و (۲۴۰۰) دستگاه اتوبوس برون شهری با سن کمتر از (۵) سال بوسیله واردات توسط بخش خصوصی به ناوگان جاده ای مسافری کشور افزوده می گردد.
ب-تعداد (۲۲۵۰) دستگاه مینی بوس تولید داخل و (۳۷۵۰) دستگاه مینی بوس با سن کمتر از (۳) سال جهت استفاده در داخل و خارج شهر بوسیله واردات توسط بخش خصوصی به ناوگان جاده ای مسافری کشور افزوده می شود.
پ- تعداد (۱۵۰۰) دستگاه اتوبوس داخل شهری تولید داخل و (۱۵۰۰) دستگاه اتوبوس داخل شهری با سن کمتر از (۵) سال بوسیله واردات توسط بخش خصوصی به ناوگان مسافری داخل شهری کشور افزوده می شود.
ت-تعداد (۱۵۰۰۰) دستگاه کشنده تولید داخل و (۵۰۰۰ دستگاه کشنده با سن کمتر از (۵) سال بوسیله واردات توسط بخش خصوصی به ناوگان جاده ای باری کشور افزوده می شود.
ث- تعداد (۱۵۰) دستگاه واگن مسافری تولید داخل و تعداد (۱۵۰) دستگاه واگن مسافری با سن کمتر از (۲۰) سال بوسیله واردات توسط بخش خصوصی به ناوگان ریلی مسافری کشور افزوده می شود.
ج - حداقل تعداد (۱۰۰) دستگاه قطارکش لوکوموتیو و یا قطار مسافری خودکشش تولید داخل و حداقل تعداد (۱۰۰) دستگاه قطار کش (لوکوموتیو) و یا قطار مسافری خودکشش باسن کمتر از (۱۵) سال بوسیله واردات توسط بخش خصوصی وارد چرخه حمل و نقل ریلی می شود.
چ - شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران مکلف است حداقل (۵۰) دستگاه قطارکش لوکوموتیو و یا قطار مسافری خودکشش متوقف بیشتر از (۵) سال را بمنظور تسریع در انجام طرح پروژه های بازسازی با رعایت قوانین و مقررات مربوط به بخش خصوصی واگذار کند.
ماده ۲- مشخصات انواع وسایل نقلیه تجاری جاده ای شامل باری و مسافری مورد نیاز از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای) وسایل نقلیه برون شهری و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برای) وسایل نقلیه داخل شهری و مشخصات ناوگان مورد نیاز بخش ریلی مبحث این برنامه از جانب شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تعیین و اعلام خواهد شد.
ماده ۳- مطابقت ناوگان تولیدی و وارداتی مبحث این برنامه به غیر از ناوگان ریلی با استانداردهای فنی و محیط زیستی توسط سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست صورت خواهد گرفت.
ماده ۴- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است طبق برنامه مندرج در ماده (۱) این بخشنامه نسبت به ثبت سفارش ناوگان جاده ای کشنده باری و اتوبوس و مینی بوس) شامل نو و کارکرده اقدام نماید در حوزه، ریلی وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است به ازای هر دو دستگاه کشنده ریلی وارداتی نو یا یک دستگاه کشنده ریلی وارداتی دست دوم، نسبت به انعقاد قرارداد خرید یک دستگاه کشنده ریلی ساخت داخل از شرکت های تولید کننده داخلی با تأیید ظرفیت خالی و تضمین تحویل کشنده ریلی ظرف مدت (۱۲) ماه منوط به رعایت مفاد قرارداد اقدام نماید.
ماده ۵- اشخاص حقیقی یا حقوقی با رعایت قوانین و مقررات مربوط، می توانند نسبت به واردات انواع ناوگان مبحث این برنامه اقدام نمایند.
ماده ۶- سقف حمایت وزارت راه و شهرسازی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تا چهل درصد (۴۰) قیمت فروش اتوبوس های برون شهری تولید داخل و وارداتی از محل منابع داخلی مطابق بند (ت) ماده (۳۰) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵ به رانندگان دارای کارت هوشمند فعال و شرکت های حمل و نقل مسافری که از جانب آن سازمان تعیین می شود، است.
ماده ۷- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در چهارچوب دستورالعمل اجرایی تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و برمبنای برنامه دریافتی از وزارت راه و شهرسازی و با رعایت اولویت های مصوب در این برنامه نسبت به معرفی متقاضیان به شبکه بانکی اقدام نماید.
به منظور تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در عرصه تأمین ناوگان جاده ای (مسافری) و ریلی مسافری و باری سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی بعد از تشکیل وزارت نفت در چهارچوب بخشنامه بازار بهینه سازی مصرف انرژی مصوب شورای عالی انرژی و به استناد جز (۲) بند (ج) تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور نسبت به صدور گواهی های صرفه جویی مبحث ماده (۴۶) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳ برای بازپرداخت سرمایه گذاری های طرح های نوسازی ناوگان فرسوده برون شهری در سقف پنجاه هزار میلیاردریال به شرط تحقق سرمایه گذاری اقدام می کند.
ماده ۹- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران متناسب با پیشرفت و تحقق این برنامه نسبت به تأمین ارز مورد نیاز اقدام می کند.
ماده ۱۰- وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور موظفند گزارش اجرای این برنامه را هر سه ماه یک دفعه به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ارایه کنند.
منبع: سیمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب