افزایش ترانزیت ترکیبی از مسیر خزر در دستور کار ایران و روسیه

افزایش ترانزیت ترکیبی از مسیر خزر در دستور کار ایران و روسیه

سیمان: معاون وزیر حمل و نقل روسیه طی دیدار با معاون حمل و نقل وزیر راه، بر اهتمام تهران و مسکو برای افزایش ترانزیت تلفیقی از مسیر خزر و راه اندازی کروز دریایی بین بندر انزلی و آستاراخان تأکید نمود.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، «دیمیتری آزبروف» معاون وزیر حمل و نقل روسیه طی دیدار با «سعید رسولی» معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی، بر اهتمام تهران و مسکو برای افزایش ترانزیت تلفیقی از مسیر خزر، تسهیل و روان سازی عبور و حمل کانتینری از بنادر و راه اندازی کروز دریایی بین بندر انزلی و آستارا خان تأکید نمود.
معاون وزیر حمل و نقل روسیه با اعلان اینکه برای کاهش مشکلات حمل و نقل دریایی در خزر و تسهیل ورود و خروج کشتی ها از بنادر آمادگی داریم، اشاره کرد: مشکلات نوبت دهی کشتی ها و تخلیه کالاهای خاص و فسادپذیر از مواردی است که باید به سرعت برای رفع آن ها اقدام نماییم.
آزبروف با اشاره به تجهیز و بهینه سازی بندر «ماخاچ کالا» برای تسهیل پهلو دهی و تخلیه و بارگیری انواع کالاها، اظهار داشت: وزارت حمل و نقل روسیه بدنبال توافق جامع و کامل با ایران در حوزه های مختلف دریایی و بندری است.
سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی نیز در دیدار با همتای روسی خود با اعلان اینکه برای هم افزایی و توسعه همکاریهای دریایی و دریانوردی با روسیه، بدنبال اجرای برنامه اقدام مشترک هستیم، اشاره کرد: توسعه همکاری ها در دو پروژه ریل- بندر و جاده- بندر را به موازات هم پیگیری می نماییم.
رسولی با بیان این که استفاده حداکثری از ظرفیتهای لجستیکی و ترانزیتی در دریای خزر و توسعه همکاریهای تجاری در یک بستر واحد، خواست دو کشور ایران و روسیه است، اضافه کرد: یکسان سازی تعرفه های بندری، تسهیل ترانزیت تلفیقی از مسیر خزر و روان سازی عبور کانتینری از بنادر دو کشور نیاز به نقشه راه جامع دریایی دارد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد: سازمان بنادر و دریانوردی برای برگزاری نشست تخصصی با مسکو بمنظور دست یابی به نقشه راه جامع دریایی و برنامه اقدام مشترک در حمل و نقل دریایی آمادگی کامل دارد.
در این جلسه همین طور جلیل اسلامی، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز با اشاره به تعیین تکلیف نشدن ایجاد محوطه لجستیکی روسیه در بندر شهید رجایی، ترانزیت دریایی از بنادر ایران، طی یک سال گذشته، رشد ۱۲۸ درصدی داشته است که سهم کالاهای دو کشور قزاقستان و ترکمنستان بیشتر بوده است.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مشکلات کشتیرانی های ایران در بنادر روسی ناشی از نوبت دهی نامناسب و عدم اختصاص خدمات بندری مناسب مانند پایلوت و راهنمابر اشاره کرد: بازرسی های سخت گیرانه و نبود امکانات مطلوب برای جابه جایی کالاهای خطرناک و فسادپذیر از دیگر مشکلات کشتیرانی های ایران در بنادر روسیه قلمداد می شود.
اسلامی از آمادگی بندر انزلی جهت راه اندازی گردشگری دریایی و کروز مسافری با بنادر روسیه آگاهی داد و اظهار داشت: انتظار داریم طرف روسی با اختصاص کشتی کروز مناسب، نسبت به راه اندازی خط مسافری و گردشگری دریایی با بنادر شمالی ایران اهتمام بورزد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین، غائی نشدن تفاهم نامه ایمنی دریانوردی برای انجام عملیات جست وجو و نجات دریایی و کنترل و بازرسی فنی کشتی ها، طی ۶ سال گذشته، را از دیگر موارد و مشکلات دریانوردی بین دو کشور برشمرد.

معاون وزیر حمل و نقل روسیه طی دیدار با معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، بر اهتمام تهران و مسکو برای افزایش ترانزیت تلفیقی از مسیر خزر و راه اندازی کروز دریایی بین بندر انزلی و آستاراخان تأکید نمود.


منبع:

1403/12/01
11:11:21
0.0 / پنج
31
تگهای خبر: ایران , تخصص , حمل و نقل , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
سیمان سیمان