اسلامی:

ادغام راه و مسكن كار به جایی بود، سیاست آخوندی را تعقیب می كنم

ادغام راه و مسكن كار به جایی بود، سیاست آخوندی را تعقیب می كنم

سیمان: وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ادغام دو وزارت راه و ترابری و مسكن و شهرسازی كار به جایی بود و باید از این فرصت استفاده نمائیم.



به گزارش سیمان به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در جمع مدیران شهرسازی و معماری ادارات كل راه و شهرسازی استان ها با تاكید بر اهمیت دادن به سه مقوله سكونت، فعالیت و حركت و با یادآوری این مطلب كه پیش تر بعنوان معاون وزیر دفاع در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران حضور می یافت، اظهار داشت: همواره در جلسات شورا از وضعیت شهرسازی كشور رنج می بردم. همواره مباحثی كه در استان ها وجود دارد وقتی مراحل بررسی را در كمیته های شورای عالی طی می كند و آماده تصویب می شود، گرفتار عدم بالانس و عدم توافق است.
وی اضافه كرد: یك بخش از عدم توافقات شامل محدودیت ها و آرزوهایی است كه ما به لحاظ شهرسازی و معماری می خواهیم بر آنها تاكید داشته باشیم و بخشی باز واقعیت هایی هستند كه در سرزمین وجود دارد و در استان ها و معمولا بیشتر شهرداری ها به آن می پردازند و بخشی هم وجود دارد كه حكم حقوق مكتسبه است و بنا بر این مورد تعارض قرار می گیرد. بنا بر این ما می مانیم بین این تضادها كه باید تلاش نماییم این عدم توافقات با منطقی صحیح به حداقل ممكن برسند.
اسلامی با اشاره به این مطلب كه هر شهری فرهنگ و مقتضیات بومی خودرا دارد، تصریح كرد: عموما مشاورانی كه طرح های جامع را تهیه می كنند، دقت های لازم را نسبت به واقعیات موجود ندارند و عموما طرح های تهیه شده فاقد كیفیت هستند. شاهد بوده ایم كه در خیلی از طرح ها، وضعیت موجود خوب بررسی نشده و پژوهش های كافی و وافی باز در مورد سرنوشت آن جامعه صورت نگرفته است كه باید این نقایص را برطرف نماییم.
رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با تاكید بر اینكه تنها توجه به زمین و فضا در تهیه طرح ها مطرح نیست بلكه سرنوشت شهرها و شهروندان باز در تهیه طرح ها مورد توجه است، توضیح داد: باید در تهیه طرح های جامع، بررسی، تصویب و ابلاغ آن تلاش نماییم تا طرح جامع تسهیل گر سرنوشت جامعه به مسیر مطلوب باشد. شاید ما توان تعیین سرنوشت مطلوب برای شهرها را به صورت كامل نداشته باشیم اما می توانیم تسهیل نماییم تا احداث شرایط مطلوب عملی شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: خیلی از نابسامانی های فرهنگی و اجتماعی ما و خیلی از نابسامانی های شهرسازی حتما ربط مستقیم به طرح های جامع (طرح های توسعه و عمران) دارد. حاشیه نشینی هایی كه شكل می گیرد، محدودیت هایی كه قائل می شویم و تعرضی كه به اراضی كشاورزی و زراعی و همین طور واجد ارزش وارد می شود، اتفاقاتی كه در ضمن سالیان در روستاها رخ داده است، عدم توجه به نیازهای اساسی روستاییان، اختلال در زندگی روستایی و تعرض به اراضی كشاورزی، زراعی و باغی كه زمینه اش فراهم می شود، گواه این مدعاست.
اسلامی اضافه كرد: گذشته ما همواره پرفراز و نشیب بوده است. امروزه شهرهای ما به لحاظ شخصیت و به لحاظ تمدن های شهری از منطق شهرها كه ریشه در تاریخ دارند، فاصله بسیاری پیدا كرده و ساخت و سازهایی كه صورت می گیرد باز در روند بی هویت كردن شهرها تاثیر فراوانی دارد كه باید برای بهبود وضعیت، گام های اساسی برداریم.
وزیر راه و شهرسازی به جلسه روز یكشنبه كه با حضور حسن روحانی رییس جمهوری در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، اشاره نمود و اظهار داشت: در این نشست به این موارد اشاره شد كه هم سرمایه های ما به سبب عدم كیفیت ساخت و ساز و همین طور قوانین شهرسازی و هم خودِ شهرسازی ما در حال از بین رفتن است كه باید در اقدامی مؤثر در جهت بهبود وضعیت تصمیمات جامعی بگیریم.
اسلامی اشاره كرد: از همان روزهای ورودم در مسئولیت جدید به اقای ایزدی اعلام كردم كه باید مشخص نماییم چه سازمانی مسئول كنترل شهر و كنترل قوانین و ضوابط شهرسازی است. ضمانت اجرایی طرح های جامعی كه توسط وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری تهیه و ابلاغ می شود، چیست؟
وی خطاب به مدیران شهرسازی و معماری استان های سراسر كشور اعلام نمود: انتظار داریم لطمه شناسی كه توسط شما كارشناسان و متخصصان انجام میگردد با تاكید بر رفع دغدغه های موجود باشد و نتیجه ای كه حاصل میگردد توان احداث تغییر رویكردهای بنیادین را داشته باشد.
اسلامی با بیان اینكه جلساتی را با رییس جمهوری در مورد مباحث حمل و نقل و همین طور معماری و شهرسازی تشكیل می دهد، اظهار داشت: از شما مدیران معماری و شهرسازی انتظار دارم كه در زمینه موضوعات در رابطه با شهرسازی و معماری و همین طور حمل و نقل در استان های خود بررسی و مطالعه همه جانبه ای انجام دهید تا بتوانیم برمبنای پژوهش های میدانی و مطالعات واقعی كه توسط شما متخصصان حوزه شهرسازی و معماری كشور انجام میگردد سخنی واحد و یكپارچه را برای ارائه مطالب به رئیس جمهوری داشته باشیم.
این مقام مسئول همین طور اعلام نمود: هر منطقه شهری باید متناسب با زیست بوم و تاریخ و فرهنگ خودش مطالعاتی داشته باشد. ما باید بتوانیم بگوییم كه به لحاظ رویكرد جدید تا ۵۰ سال آینده برای تمدن سازی در حوزه معماری و شهرسازی چه كاری می خواهیم انجام دهیم؟ همچنین، گذشته ما امروز ما را به این نقطه رسانده است و از اینجا به بعد به كجا می خواهیم برسیم؟
اسلامی افزود: الان طرح مدیریت یكپارچه شهری و درآمد پایدارِ شهرداری ها در حال تبدیل شدن به قانون است، بنا بر این باید از فرصت به وجود آمده نهایت بهره را ببریم و با لطمه شناسی های دقیقی كه توسط شما مدیران معماری و شهرسازی انجام می شود، لطمه ها و دلایل آنها بررسی شوند و در عین حال با ارائه راهكارها، تعیین نماییم كه مسئولیت كنترل شهر و شهرسازی با چه نهاد و سازمانی است.
وی اضافه كرد: باید بررسی نماییم كه چرا طرح های جامع ما رعایت نمی گردد و مداخله ها و عدم انطباق ها و مغایرت های اساسی ما در طرح های جامع به چه دلایلی رخ می دهد و راهكارهای پایدار شامل چه مواردی است.
اطلاعات شهرسازی الكترونیكی می شوند
وزیر راه و شهرسازی در بخشی دیگر از سخنانش اظهار داشت: یك دفعه برای همیشه سیستم هایمان را الكترونیكی نماییم و دست از جزیره ای نگاه كردن برداریم و به مانند كشورهای پیشرفته همه اطلاعات موجود را نرم افزاری نماییم و با نرم فزار، اطلاعات شهرها را استخراج و بارگذاری ها را مطابق با محاسبات نرم افزاری طراحی نماییم، نتایج و عوارضش را مشاهده نماییم و بالانس آنرا به لحاظ تراكم، عرض معابر و سرانه هایی كه می خواهیم اختصاص دهیم به صورت مكانیزه تعیین نماییم، همانطور كه در شهرهای پیشرو در حال انجام می باشد.
اسلامی افزود: هر طرحی همان لحظه در نرم افزاری كه اطلاعات شهرسازی در آن موجود است دریافت و در لحظه بالانس میگردد و بلافاصله می توان تصمیم گرفت كه چه كاری باید صورت گیرد و ملاحظات و محدودیت ها چیست. ما باز از همین مدل ریاضی استفاده نمائیم كه در آن فرهنگ و معماری و شهرسازی با هم تلفیق شده است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: پیشنهادم به صورت مشخص این است كه لطمه شناسی ها به صورت شهر به شهر صورت گیرد كه این كار، كار بسیار بزرگ و طاقت فرسایی است اما در صورت انجام آن به صورت كارشناسی و دقیق به نتایج اثربخشی خواهیم رسید و آن اقدامات اثربخش می تواند راهنمایی باشد تا بعدها بتوانیم از تمامی ظرفیت ها برای ساماندهی به شهرهای سراسر كشور بهره ببریم.
اسلامی پیشنهاد فراخوان اجتماعی را برای انجام لطمه شناسی دقیق و همین طور بررسی راهكارهایی كه در افق ۱۰ تا ۲۰ ساله می توان به اهداف آن دست یافت را داد و اضافه كرد: تاكید بر سه آیتم سكونت، فعالیت و حركت در شهرهای را دارم همانگونه كه طی برنامه اول خود به مجلس ارائه دادم.
ادغام راه و مسكن مبادرت به جایی بود
این مقام مسئول ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و همین طور مسكن و شهرسازی را اقدامی به جا خواند و اشاره كرد: از فرصتی كه چند سال است از ادغام وزارت راه و ترابری با مسكن و شهرسازی، احداث شده، استفاده نمائیم و در جهت ارتقا بخشیدن به راه ها و همین طور شهرسازی گام برداریم و این دو مقوله مهم را به صورت یكپارچه ببینیم.
سیاست آخوندی را تعقیب می كنیم
وی افزود: آقای آخوندی در زمان مسئولیت خود بر وزارت راه و شهرسازی بحث شهرسازی ریل پایه را مطرح نمودند و بنده تاكید دارم كه علاوه بر تعقیب آن سیاست باید تلاش نماییم تا كسب و كارها در این زمینه رونق پیدا كند.
اسلامی با اشاره به اینكه شهرهای سنتی و قدیمی شهرهای واجد زیبایی های بصری و مفهومی هستند، پرسشی را بیان كرد و اظهار داشت: چه بلایی به سر ما و نظام برنامه ریزی ما آمده كه باید همه چیز را پرهزینه تر انجام دهیم؟ چه شده كه بافت های میانی و مركزی شهرها تبدیل به بافت های ناكارآمد شده اند؟
وی افزود: نشاط زندگی به فعالیت است. همچنین، حیات و زندگی شهرها باز در گرو فعالیت و انجام آن است. تلفیق احداث فعالیت در شهرها همراه با فرهنگ و استعداد سرزمینی كه همان طرح آمایش است زندگی شهروندان و شهرهای ما را شكل می دهد و به همین دلیل، لزوم دارد كه همه آنها را در كنار هم و به صورت یكپارچه ببینیم.
مساجد، كانون محله های شهری شوند
اسلامی اشاره كرد: باید به مانند سالیان گذشته مساجد كانون محله باشند. بنا بر این نیر تاكید دارم برای آنكه مسكن های طیب و شهرهای فاخری داشته باشیم باید سه آیتمِ زندگی، حركت و فعالیت را با هم ببینیم. باید در شهرها، سكونتگاه ها و محل فعالیت را در هم تنیده ببینیم، چرا باید آنها را از هم جدا كنیم؟ معتقدم نباید بین آنها خط بكشیم و تفكیك جغرافیایی قائل شویم.
وی رتبه بندی مهندسان مشاور و طرح ریزی برای احداث بازار كار و اشتغال را برای فارغ التحصیلان دانشگاهی این رشته از اهم موضوعاتی خواند كه باید در دستوركار قرار بگیرد.
تاكید بر برهم تیندگی سیاست بازآفرینی و نظام شهرسازی
اسلامی همین طور اضافه كرد: در سیاست بازآفرینی شهری باید به این نكته توجه داشته باشیم كه بازآفرینی شهری از شهرسازی جدا نیست. هم اكنون، شهرهای ما از درون پوك و فرسوده شده اند كه باید تلاش نماییم با اجرای صحیح سیاست بازآفرینی شهری، فرسودگی درون شهرها را از بین ببریم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: نباید مانع شویم كه بافت های واجد ارزش كه گرفتار فرسودگی هستند، بهسازی شوند و در عین حال باید در بافت های فاقد ارزش كه گرفتار فرسودگی و ناكارآمدی هستند نوسازی صورت گیرد.
این مفام مسئول اشاره كرد: بافت شهری مان را با ساز و كار زندگی امروز اصلاح و تلاش نماییم تا هیاهوی صنعتی امروز را به آن ندهیم و خاصیت های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی محلات را باز حفظ نماییم.
پیشنهاد احداث ضابطه ای در قوانین نظام مهندسی
وزیر راه و شهرسازی همین طور در ادامه سخنان خود به ایجاد مسئولیت كنترل شهرسازی اصرار كرد و اظهار داشت: پیشنهاد می كنم ضابطه ای را به قوانین سازمان های نظام مهندسی اضافه نماییم كه مهندسان ناظر در صورت تخلف شهرداری، پروانه اشتغال خودرا به پروژه های ساخت و ساز دارای مشكل و تخلف، اختصاص ندهند و تنها ساخت و سازهای مجاز و مطابق قوانین را بپذیرند.
اسلامی اشاره كرد: كنترل شهرسازی، كنترل نقشه و كنترل ساختمان باید با هم هم راستا و هم گرا باشد و یك منطق را دنبال كند. باید به سمتی برویم كه مانند كشورهای توسعه یافته كه تغییر كاربری را در قوانین و اجرای قوانین به هیچ عنوان نمی پذیرند، به سمت اصلاحات بنیادین در اجرا و عمل گام برداریم.

1397/09/21
21:02:20
5.0 / پنج
4435
تگهای خبر: ارز , ایران , بازار , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
سیمان سیمان