یك مقام مسئول شركت راه آهن خبرداد؛
بودجه ۱۱۶۱ میلیارد تومانی عمرانی راه آهن برای سال آینده
به گزارش سیمان عضو هیئت مدیره شركت راه آهن اظهار داشت: دولت و مجلس بر اولویت دادن به تامین بودجه عمرانی پروژه های ریلی اتفاق نظر دارند.
به گزارش سیمان به نقل از مهر، سعید رسولی در نشست تشریح وضعیت بودجه شركت راه آهن اظهار داشت: فرایند تصویب لایحه بودجه در دولت و ارسال آن به مجلس به این شكل است كه پیشنهاداتی از جانب دستگاهها به سازمان برنامه و بودجه ارسال می گردد و در این سازمان بر مبنای اولویت هایی كه با استفاده از اسناد بالادستی، قوانین برنامه ۵ ساله و... تعیین می شود، بعد از بررسی در سطح دولت و سازمان برنامه و بودجه بعنوان لایحه بودجه به مجلس ارسال می گردد. بدیهی است كه در این فرایند پیچیده امكان لحاظ كردن همه پیشنهادات دستگاهها وجود ندارد.
وی اضافه كرد: مجلس هم در حین بررسی لایحه، اصلاحات خویش را به آن اعمال كرده و بعد از تایید شورای نگهبان، این پیشنهادات به قانون تبدیل می شود؛ با این وجود باز هم امكان دارد برخی احكام قانون بودجه و تخصیص های معین شده برای هر دستگاه به صورت كامل محقق نشود.
عضو هیئت مدیره شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با تاكید بر اینكه توسعه حمل و نقل ریلی از اولویت های دولت و مجلس بوده و رهبر معظم انقلاب هم همواره بر توسعه حمل و نقل ریلی تاكید داشته است، اضافه كرد: در تمام سالهای گذشته كوشیده ایم تا از تمام ظرفیت های قانونی موجود برای افزایش تخصیص های مورد نظر و مصوب در قوانین بودجه سالانه حداكثر استفاده را ببریم.
رسولی خاطرنشان كرد: از زمان تصویب هر قانون و زمان اجرای آن یك فرایند زمانبر و نسبتا طولانی وجود دارد چون برخی قوانین طوری نوشته شده اند كه نیاز به تدوین آئین نامه و تصویب آن در هیئت دولت و همینطور ابلاغ دستورالعمل های وزارتی دارد.
وی با اشاره به اینكه شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های قانونی جذب سرمایه گذار غیردولتی سود می دهد، خاطرنشان كرد: به علت تنگناهای بودجه ای، امید اصلی ما در توسعه حمل ونقل ریلی به سرمایه گذاری بخش خصوصی است.
عضو هیئت مدیره شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه كرد: ارقامی كه دولت در قانون بودجه بعنوان منابع مالی به توسعه زیرساخت های ریلی و پروژه های عمرانی به صورت كامل به شركت راه آهن تعلق ندارد بلكه بخشی از آن در اختیار شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل ریلی برای توسعه زیرساخت ها و بخشی هم به شركت راه آهن برای بهره برداری از زیرساخت ها تخصیص داده می شود.
رسولی با تاكید بر اینكه این بودجه تخصیص صرفا برای حوزه عمرانی ریلی است، اظهار داشت: هزینه های جاری شركت راه آهن جزء ردیف بودجه دولتی نبوده و با عنایت به اینكه این شركت بعنوان یك دستگاه درآمد-هزینه ای فعالیت می كند بنابراین باید هزینه های جاری این شركت را خودمان تامین نماییم.
وی درباره بودجه عمرانی شركت راه آهن اظهار داشت: طرح های تملك دارایی سرمایه ای مندرج در پیوست شماره یك لایحه بودجه سال آینده وارد شده و در آن ۲۱ طرح عمرانی دیده شده است. همین وضعیت در قانون بودجه سال جاری هم وجود داشت كه در آن ۱۸ طرح عمرانی لحاظ شده است. بخش مهمی از این طرح ها در مورد پروژه های تعمیر و نگهداری خطوط، نصب علائم راهها، تعمیر و نگهداری ناوگان، طرح های افزایش تقاضای مسافرت ریلی و... است.
عضو هیئت مدیره شركت راه آهن جمهوری اسلامی، با اشاره به بودجه عمرانی شركت راه آهن در سالهای گذشته تصریح كرد: بودجه عمرانی راه آهندر سال ۱۳۹۲ به میزان ۸۳۲ میلیارد تومان، در سال ۹۳ این رقم معادل ۵۷۲ میلیارد تومان، در سال ۹۴، ۷۶۷ میلیارد تومان، در سال ۹۵، ۸۷۹ میلیارد تومان، در سال ۹۶، ۱۵۸۲ میلیارد تومان و در سال ۹۷ هم هزار و ۹۵ میلیارد تومان بوده است. این ردیف بودجه در لایحه بودجه سال آتی هزار و ۱۶۱ میلیارد تومان پیشنهاد شده است.
رسولی میزان تخصیص بودجه های مصوب سالهای مذكور را برشمرد و اضافه كرد: در سال ۹۲ معادل ۷۰ درصد بودجه مصوب به راه آهن تخصیص داده شد كه این رقم در سال ۹۳، ۶۸ درصد، سال ۹۴، ۲۱۴ درصد، سال ۹۵، ۱۷۴ درصد، سال ۹۶، ۱۷۵ درصد و سال جاری تابحال ۱۰۶ درصد بوده است. علت تخصیص ارقام بالاتر از نرخ مصوب در سالهای ۹۴ به بعد این بود كه در این سال مجلس تصویب كرد كه ارقام تخصیصی از محل اوراق اسناد خزانه و اوراق مشاركت بالاتر از رقم تخصیصی نقدی باشد. بنابراین بیشتر از آنچه تصویب شده بود به پروژه های عمرانی، منابع مالی تزریق شد.
وی درباره علت اعتراضات كارگران شركت های پیمانكاری طرف قرارداد با شركت راه آهن برای اجرای پروژه های عمرانی تعمیر و نگهداری خطوط ریلی تصریح كرد: علت این اتفاقات این است كه بخش مهمی بودجه عمرانی بعنوان حقوق و دستمزد كارگران شركت های پیمانكاری مصرف می گردد و به همان صورت وضعیتی كه پیمانكار بعنوان هزینه خرید قطعات و خدمات فنی – مهندسی به شركت راه آهن عرضه می كند دستمزد و حقوق پرسنل این شركت ها هم پرداخت می گردد. از آنجایی كه اگر شركت های پیمانكاری به وظایف خود طبق قرارداد عمل نكنند امكان تخصیص منابع مالی وجود ندارد از همین رو گاهی این شركت مجبور است حقوق پرسنل خویش را با تاخیر پرداخت كرده و به جای آن قطعات مورد نظر برای تعمیر و نگهداری ریل را خریداری كند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب