گزارش سیمان به نقل از مهر؛

رسوب كالا در گردونه انتقادات گمرك و بنادر

رسوب كالا در گردونه انتقادات گمرك و بنادر

به گزارش سیمان در حالیكه گمرك، سازمان بنادر را مقصر افزایش كالای رسوبی و تأخیر در ترخیص كالا می داند، سازمان بنادر، سوءاستفاده صاحبان بار از انبارهای ارزان را، علت رسوب كالا عنوان می كند.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، به دنبال افزایش كالاهای اساسی به بنادر امام خمینی (ره)، امیرآباد، شهید رجایی و شهید بهشتی و افزایش میزان ماندگاری كالا در بنادر همزمان با افزایش صادرات كالا از بنادر جنوبی كشور، برخی دستگاه ها در رابطه با حوزه تجارت خارجی خصوصاً گمرك، انگشت انتقادات را به سمت سازمان بنادر و دریانوردی نشانه رفته اند.
عمده انتقادات مقامات ارشد گمرك به سازمان بنادر، تمایل این سازمان به افزایش میزان ماندگاری كالا در بندر، عدم همكاری با دستگاه های ذی بط و گمركات بنادر برای تسریع در ترخیص كالا و تمایل سازمان بنادر به افزایش كالاهای رسوبی در انبارهای بندری به علت افزایش درآمدهای بنادر است.
این در حالی است كه مقامات سازمان بنادر و دریانوردی همواره با این مورد مخالف بوده و اعلام می كنند اولویت این سازمان، در كاهش تعداد روزهای تخلیه بار كشتی یا ماندن كشتی ها در لنگرگاه های بنادر (دموراژ) است تا هزینه های كمتری بر كشور یا صاحبان كالاها وارد شود.
گمرك: سازمان بنادر نسبت به ارسال اطلاعات كالاها سرعت بیشتری به خرج بدهد
مهرداد ارونقی، معاون گمرك در بازدیدی كه اخیراً از بندر شهید رجایی به همراه نمایندگان دستگاه های ذی ربط همچون مدیران بنادر شهیدان رجایی و باهنر داشته است، اعلام نمود سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به ارسال سیستمی اطلاعات مورد نیاز در اسرع وقت به وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام نماید.
همچنین وی، خواهان آن شد تا سازمان بنادر و دریانوردی تمهیداتی اتخاذ كند كه امكان نمونه برداری شبانه روزی برای دستگاه های در رابطه با واردات كالاهای مربوط به حوزه وزارت جهاد كشاورزی، فراهم گردد.
از دیگر مواردی كه این مقام مسئول در گمرك اعلام نموده، این است كه گمرك جمهوری اسلامی ایران ترتیبی اتخاذ كند تا نسبت به ترخیص شبانه روزی و حمل یكسره كالاهای اساسی با دریافت مجوزهای قانونی مربوطه به نحوی اقدام نماید تا فاصله زمانی ترخیص كالاها از گمركات به خصوص كالاهای اساسی و همینطور مواد اولیه واحدهای تولیدی با رعایت كلیه مقررات مربوطه به یك سوم مدت زمان فعلی كاهش پیدا كند. اقدامی كه بخش مهمی از آن در حوزه كاری سازمان بنادر است تا امكان حمل یكسره كالا فراهم گردد.
ارونقی خاطرنشان كرد: باید توجه داشت آماری كه از جانب وزیر راه و شهرسازی تحت عنوان رسوب كالا در بنادر اعلام شده، در اصل میزان موجودی كالا (اعم از كانتینری، غیركانتینری و اساسی) است كه در بنادر كشور موجود است.
وزیر راه: سازمان بنادر مسئول كنترل محتوای كالا نیست
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی هم در حاشیه افتتاح مركز عملیات و ایمنی اضطراری شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در مورد انتقاد گمرك از رسوب كالا در بنادر اظهار داشت: سازمان بنادر محل انبار كالا نیست.
وی تاكید كرد: فضایی كه در بنادر وجود دارد برای تخلیه و بارگیری كالاست و آن دسته از صاحبان كالا كه كه مدارك خویش را احراز و از گمرك مجوزهای لازم را دریافت كرده اند، باید هر چه سریع تر نسبت به ترخیص كالای خود از بنادر اقدام نمایند.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، سازمان بنادر مسئول كنترل محتوای كالاها نیست و صرفاً با حجم و تناژ كالا در ارتباط می باشد مسئولیت كنترل محتوای بار بر عهده گمرك و دیگر دستگاه های مربوطه مانند سازمان غذا و دارو، قرنطینه، وزارت جهاد كشاورزی و گمرك است.
معاون بندری سازمان بنادر: تلقی مدیران گمرك از رسوب كالا اشتباه است
محمدعلی حسن زاده، معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره انتقادات اخیر گمرك از این سازمان در مورد نقش سازمان بنادر در افزایش رسوب كالا در مبادی بندری كشور تصریح كرد: در سازمان بنادر چند تعریف از ماندگاری كالا در بنادر وجود دارد. مثلاً به یك نوعی از رسوب كالا در بنادر، ماندگاری مجاز گفته می شود. در دوره ماندگاری مجاز كالا در بندر، بعنوان مثال برای كالای صادراتی جهت استفاده از معافیت های تعرفه ای تا ۱۰ روز است.
وی افزود: نوع دیگری از ماندگاری كالا در بندر، كالای متروكه است كه كالا به بندر وارد می شود و بعد از آن باقی می ماند. سقف مدت زمان مجاز برای ماندن كالا در بندر ۲ ماه است. ۲ ماه هم مسئول مربوطه می تواند آنرا تمدید كند كه در انتها ۴ ماه، به كالای مانده در انبارهای بندر، متروكه گفته می شود.
معاون بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه كرد: نوع دیگری از ماندگاری كالا در بنادر، به زمانی مربوط می شود كه كالا وارد بندر شده، سقف زمانی مجاز را رد كرده ولی هنوز متروكه نشده است؛ چون امكان دارد برای آن نوع كالا زمان بیشتری لازم باشد تا در بندر بماند مثلاً سپری شدن تشریفات گمركی برای آن نوع كالا امكان دارد احتیاج به آزمایشگاه یا قرنطینه داشته باشد. از جانب دیگر صاحب كالا علاقه مند به خارج كردن آن از بندر است اما گمرك به هر علت اجازه آنرا نمی دهد. به این كالا رسوبی می گوییم. به معنای دیگر، این كالا، متروكه نیست اما از زمان مجاز طی تشریفات گذشته است.
وی خاطرنشان كرد: آماری كه از بنادر عرضه می شد، آمار كالاهای متروكه بوده به همراه موجودی كالای اساسی؛ بخشی از این آمار مربوط به موجودی های بنادر است كه امكان خروج از بندر را داشته اند اما هنوز خارج نشده اند. بعنوان مثال در بندر امام خمینی (ره) از ۲۰ روز قبل، از ۳ میلیون تن كالای موجود در بندر، ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن آن همه تشریفات گمركی مورد نظر انجام شده بود. ولی به علت آنكه انبارهای بندر ارزان است و همینطور وسیله حمل كالا هنوز فراهم نشده، این كالاها همچنان در بندر امام خمینی (ره) باقی مانده است.
موجودی انبارهای بنادر مرتباً در حال گردش است
عضو هیات عامل سازمان بنادر با تاكید بر اینكه نباید این كالاها در بنادر باقی بماند، اظهار داشت: با این وجود ما در آمار رسوبات كالا در بنادر این كالاها را ذكر می نماییم. چون انبارهای بنادر اصطلاحاً انبارهای ترانزیت نام دارند و باید محلی برای تردد مداوم كالا باشد نه رسوب آن. در همه دنیا هم اینچنین است كه بار در انبارهای بندر مدت كوتاهی باقی می ماند و بعد از انجام تشریفات گمركی، ترخیص شده و به مقصد اعزام می شود.
برخی به دنبال آن هستند كه بگویند كالای رسوبی در بنادر نداریم
وی درباره امكان حذف آمار كالاهای ماندگار در بنادر كه تشریفات گمركی آنها تمام شده اما هنوز خارج نشده اند، تصریح كرد: این كار صرفاً صورت مسأله را پاك می كند. آیا به دنبال آن هستیم كه اعلام نماییم چیزی به اسم رسوب در بنادر وجود ندارد؟ بعضی ها تلقی شان از آمار رسوب كالا این است كه بعنوان مثل كل ۳ میلیون تن كالایی كه در بندر امام خمینی (ره) وجود دارد، بعنوان كالای رسوبی برآورد می شود. در حالیكه اینگونه نیست.
حسن زاده خاطرنشان كرد: آمار رسوبات كالا در بنادر به این شكل است كه باری كه ۲۰ روز قبل تشریفات تخلیه، گمركی، ترخیص و بارگیری آن برای انتقال به سرزمین مادر انجام شده، همزمان با بار جدیدی كه از كشتی های جدید تخلیه می شود، جایگزین می گردد. وقتی آمار داده می شود كه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن كالای اساسی در بنادر موجودی داریم، برخی فكر می كنند این میزان كالا مدت هاست در بنادر رسوب كرده و از سازمان بنادر انتقاد می كنند كه از رسوب كالا حمایت می كند در حالیكه اینگونه نیست و تصور آنها از كالای رسوبی اشتباه است.
گمرك آمار رسوب كالا را از سازمان بنادر می گیرد
وی تاكید كرد: آماری كه گمرك در زمینه كالاهای ماندگار در بنادر اعلام می كند، از سازمان بنادر دریافت می كند و آنها آمار جداگانه ای ندارند. منتها تلقی آنها از آمار سازمان بنادر این است كه این كالاها مدت زمان زیادی است كه در بنادر باقی مانده و متروكه شده یا همه آن كالای رسوبی است. در حالیكه اینگونه نیست و بندر یك محیط دینامیك است كه بار از یك طرف وارد و اط طرف دیگر خارج می شود. فقط اگر این زمان ماندگاری غیر متعارف باشد به خصوص برای كالاهایی كه مشكل ترخیص ندارند و بار رسوب كرده است، این دسته را می توان به علل خارج از نهادهایی مانند گمرك یا قرنطینه یا سازمان غذا و دارو دانست.
اصرار گمرك بر حمل یكسره بار از كشتی به مقصد اشتباه است
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی درباره یكی دیگر از انتقادات گمرك در خصوص اصرار سازمان بنادر برای انتقال بار از كشتی به انبار و سپس اقدام برای حمل به مقصد به جای انتقال مستقیم از كشتی به كامیون برای انتقال به مقصد، تصریح كرد: اینكه كالا از كشتی به انبار منتقل شده و سپس به مقاصد مورد نظر حمل شود، یك اتفاق طبیعی است و ما آنرا مدیریت كالا می نامیم.
به گفته این مقام مسئول، مدیریت كالا در بنادر به دو شكل حمل یكسره و حمل غیر یكسره است چون اولویت ما این است كه كشتی نباید در اسكله و لنگرگاه نماند در سایر بنادر دنیا هم همین شكل است كه ابتدا باید بار كشتی در محوطه های كانتینری یا انبارها تخلیه شود و بعد از آنكه كشتی بندر را ترك كرد، كارهای ترخیص كالا صورت گیرد. ازاین رو صرفاً برای كالاهای خطرناك یا فاسدشدنی یا در صورت پُر بودن انبارها بنادر، حمل یكسره كالا از كشتی به مقصد را در اولویت قرار می دهیم. اینكه بگوییم همه كالاها باید حتما حمل یكسره شود، اقدام درستی نیست.

1398/05/03
11:22:11
5.0 / پنج
4199
تگهای خبر: ارز , ایران , تجارت , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
سیمان سیمان