در آستانه هفته ملی بدون دخانیات مطرح شد
جنجال ناتمام مالیات بر محصولات دخانی
به گزارش سیمان رئیس دبیرخانه ستاد كشوری كنترل دخانیات كشور، با اشاره به تغییر در بعضی قوانین بالادستی كنترل دخانیات در فروردین ماه امسال و با بیان اینكه نَسخ ماده 73 قانون برنامه ششم توسعه و ماده 69 قانون الحاق به ضرر كنترل مصرف دخانیات تمام می شود، اظهار نمود: تمام تلاش مان در سال های اخیر ساماندهی مالیات بر دخانیات و كاهش مصرف بود كه با این مصوبه هرچه رشته بودیم، پنبه شد.
مهندس بهزاد ولی زاده در گفت و گو با ایسنا، درباب شعار امسال هفته ملی بدون دخانیات، اظهار داشت: با عنایت به اپیدمی کووید ۱۹ و ترفندهای صنایع دخانی برای سو استفاده از این فرصت برای منافع خود و گسترش بازار مصرف، شعار ملی امسال "محافظت از سلامت عمومی در مقابل ترفندهای صنایع دخانی و بیماری کرونا" تعیین شده است.
وی درباره مالیات بر ارزش افزوده کالاهای دخانی، اضافه کرد: در دی ماه سال ۹۸ مجلس شورای اسلامی مصوبه ای با ارقامی برای مالیات بر ارزش افزوده در بخش دخانیات تصویب کردند. در بند ت ماده ۲۸ مالیات بر ارزش افزوده، نرخ هایی برای مالیات سیگار، توتون و تنباکوی تولید داخلی با نشان بین الملل و واردات توتون، سیگار و توتون خام وضع شد و بدین سان برای سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخلی ۲۵ درصد، سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخل با نشان بین المللی که لیست آن هر سال توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و با تصویب هیأت وزیران ابلاغ می شود ۴۰ درصد، سیگار، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی ۶۵ درصد، توتون خام وارداتی ۱۰ درصد و برای توتون فرآوری شده وارداتی (خِرمن توتون) ۳۵ درصد در نظر گرفته شد.
تغییر در بعضی قوانین بالادستی در رابطه با دخانیات وی با اشاره به اینکه نکته قوت این لایحه افزایش ۵ واحد درصد در سال است، خاطرنشان کرد: این مورد به معنای آن است که نرخ های تعیین شده از سال دوم اجرای قانون هر سال ۵ واحد درصد افزایش می یابد. این افزایش نیز تا زمانی ادامه می یابد که نرخ مذکور برای انواع سیگار و محصولات دخانی، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخل به ۵۵ درصد، برای تولیدات داخل با نشان بین المللی به ۹۵ درصد و برای انواع سیگار و محصولات دخانی، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی به ۱۲۵ درصد برسد.
رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات کشور، افزود: متاسفانه در مصوبه ۲۷ فروردین ماه ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی برخی قوانین بالادستی در این لایحه نسخ شد. همچون این قوانین نسخ شده ماده ۷۳ قانون برنامه ششم توسعه و ماده ۶۹ قانون الحاق بود. در ماده ۷۳ قانون برنامه ششم توسعه برخی نرخ ها قید شده بود که علاوه بر نرخ های فوق الذکر مالیات بر ارزش افزوده و... برجای خود باشد که این قوانین نسخ شد و این موجب شد اتفاقی برای مالیات بر دخانیات نیفتد. در بند الف این ماده مالیات برای انواع سیگار تولید داخل ۱۰ درصد قیمت هر پاکت؛ تولیدات مشترک ۲۰ درصد قیمت هر پاکت، تولید مستقل برند خارجی ۲۵درصد قیمت هر پاکت و برای توتون و تنباکو ۱۰درصد تعیین شده است.
ترفند صنایع دخانیاتی وی با بیان این که بحث مالیات بر ارزش افزوده چند مشکل دارد، اظهار داشت: وقتی قانون به صنعت ابلاغ می شود تولید کننده و عوامل در زنجیره توزیع، مالیات را از حلقه های بعدی خرید و فروش و مصرف کننده ستاندن کرده و به خزانه دولت واریز می کنند. وقتی مالیاتی از طرف صنایع پرداخت نشود، آن صنعت تلاش می کند قیمت تمام شده کالا را به حدی پایین بیاورد که حتی مالیات هایی که در حلقه های بعدی به مصرف کننده محول می شود، چون برمبنای قیمت خرده فروشی محاسبه می شود، بار چندانی برایش نداشته باشد و مصرف کننده فشاری متحمل نشود. این نشان داده است چطور عوامل صنایع دخانی مبادرت به رایزنی و توجیه می کنند. این صنایع توجیه می کنند که ستاندن مالیات بیشتر سبب می شود صنعت تولید داخل گرفتار مشکل شود تا به دنبال این توجیه، قیمت کالاهای دخانی پایین مانده تا به دنبال کاهش مصرف محصولات دخانی صدمه ای متوجه صنایع دخانی نشود.
تغییر کاربری زمین های کشت برنج به کشت توتون وی ادامه داد: صنایع دخانی با اقداماتی مانند تغییر کاربری زمین های کشت برنج به کشت توتون برای عدم افزایش قیمت محصولات دخانی به دنبال واردات توتون خارجی، به فکر پایین نگه داشتن قیمت محصولات دخانی هستند. این صنایع با هدف حفظ بازار مصرف از هر طریقی تلاش می کنند مالیات کمتری برای کالاهای دخانی پرداخت گردد. در دنیا ثابت شده است یکی از ابزار مهم کنترل کننده مصرف دخانیات و کاهش تقاضا افزایش مالیات است.
هر چه رشته کردیم، پنبه شد مسوولان حمایت کنند وی با اشاره به اینکه نَسخ ماده ۷۳ قانون برنامه ششم توسعه و ماده ۶۹ قانون الحاق به ضرر کنترل مصرف دخانیات تمام می شود، اظهار نمود: ما تمام تلاشمان در سال های اخیر ساماندهی مالیات بود که با این مصوبه هرچه رشته کردیم پنبه شد. حالا به دنبال اصلاح آن هستیم و امیدواریم که مسئولین نیز ما را حمایت کنند.
نرخ مالیات بر انواع محصولات دخانی یکسان باشد ولی زاده با تاکید بر اینکه نباید میان انواع محصولات دخانی تفاوت قائل شد و همگی باید یک نرخ داشته باشند، خاطرنشان کرد: با نگاه به تفاوت میان نرخ مالیات محصولات دخانی تولید داخل و محصولات دخانی تولید داخل با نشان بین المللی و با عنایت به این که قیمت محصولات دخانی تولید داخل کمتر از محصول با نشان بین المللی است، می بینیم به دنبال افزایش بیشتر نرخ مالیات محصولات دخانی با نشان بین المللی تا ۴۰ درصد، مصرف کننده این محصول به سمت مصرف مواد دخانی تولید داخل روی می آورد و نوع مصرف شخص تغییر می کند. یعنی در واقع این تفاوت قیمت تنها سبب تغییر مصرف می شود و کمکی به عدم مصرف این محصولات نمی کند درحالی که اگر نرخ های مالیاتی یکسان بود می توانستیم امیدوار به کاهش مصرف محصولات دخانی باشیم. این مورد خلاف کنوانسیون کنترل دخانیات است و نباید تفاوتی بین انواع محصولات دخانی قائل شد. متاسفانه ساختار استاندارد مالیات دخانی هنوز در کشور شکل نگرفته است.
فروش نخی محصولات دخانی تخلف است سهم وزارت بهداشت از درآمد مالیات بر دخانیات پرداخت نشده است وی با اشاره به اینکه مشکلات به همین جا ختم نمی گردد، افزود: بعنوان مثال فروش نخی محصولات دخانی یک تخلف است. خرید نخی محصولات به سهولت اتفاق می افتد و با این امر کاهشی در مصرف دخانیات اتفاق نمی افتد. اگر مالیات استانداردی مطابق آنچه که سازمان جهانی بهداشت اعلام نموده است، یعنی ۷۵ درصد قیمت خرده فروشی ستاندن نماییم، درآمدی معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان از مالیات محصولات دخانی به دست می آوردیم. این درآمد حالا حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که بخش عمده آن در جیب دلالان می رود و سهم وزارت بهداشت از مجموع درآمد مالیات بر دخانیات نیز پرداخت نشده است.
صدای مسئولان سلامت در حوزه دخانیات شنیده نمی شود وی با تاکید بر اینکه صدای مسئولان سلامت در حوزه دخانیات به خوبی شنیده نمی گردد، اظهار داشت: افزایش مالیات بر دخانیات موجب کاهش مصرف آن می شود؛ مصرفی که می تواند بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه مستقیم و غیر مستقیم بر دوش دولت تحمیل کند. بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان این هزینه به بخش سلامت و ۷۰ هزار میلیارد تومان نیز به دنبال ناتوانی از کار، کاهش بهره وری و... به سایر بخش های کشور تحمیل می شود.
افزایش مالیات بر دخانیات؛ نجات جان انسان ها و تولید درآمد برای کشورها وی با اشاره به اینکه در بُعد جهانی نیز افزایش مالیات بر دخانیات سبب نجات جان انسان ها و تولید درآمد برای کشورها می شود، تصریح کرد: افزایش مالیات بر مواد دخانی میلیون ها نفر را نجات خواهد داد. در کمترین میزان، افزایش مالیاتی که سبب افزایش ۲۰ درصدی قیمت محصولات دخانی شود، می تواند بیش از ۱۰ میلیون مرگ و میر زودهنگام ناشی از مصرف دخانیات را در طول ۵۰ سال آینده پیشگیری کند که در این فاصله با حفظ حدود ۲۱۲ میلیون سال عمر، درآمدی بیش از ۱.۶ تریلیون دلار اضافی را برای کشورهای جهان به ارمغان خواهد آورد. چنانچه این افزایش مالیات سبب افزایش ۵۰ درصدی قیمت محصولات دخانی شود، می تواند بیش از ۲۷ میلیون مرگ و میر زودهنگام ناشی از آنرا در طول ۵۰ سال آینده پیشگیری کند که در این فاصله با حفظ حدود ۵۳۵ میلیون سال عمر، درآمدی بیش از ۳ تریلیون دلار اضافی را برای کشورهای جهان خواهد داشت. برای ارائه چشم اندازی از این ارقام، اگر همه کشورها مالیات بر دخانیات را ۵۰ درصد بالا برند، تعداد مرگ و میری که جلوگیری می شود معادل کاهش تمام مرگ و میرهای سرطانی جهانی در مدت سه سال خواهد بود.
منبع: سیمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب