نماینده چابهار ،كنارك نیكشهر، دشتیاری و قصرقند:

شهر فرودگاهی، آرزوی ۲۰ساله مردم چابهار است

شهر فرودگاهی، آرزوی ۲۰ساله مردم چابهار است

به گزارش سیمان شهر فرودگاهی چابهار نه یك طرح محلی برای توسعه چابهار كه یك طرح ملی با ارزش اقتصادی بالاست كه می تواند منشاء اثرات مثبت و ماندگار زیادی در اقتصاد كشور باشد.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، معین الدین سعیدی، نماینده چابهار، نیک شهر، دشتیاری، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب، ساخت شهر فرودگاهی را خواسته ۲۰ ساله مردم و فعالان اقتصادی چابهار خواند و اظهار داشت: توسعه سواحل مکران که مورد تاکید ویژه مقام معظم رهبری است، بدون این شهر فرودگاهی ممکن نیست.
سعیدی اضافه کرد: چابهار در چهارراه جهانی حمل و نقل و ترانزیت کالا و مسافر واقع شده است. کشورهای شمال و جنوب و شرق و غرب با استفاده از مسیر چابهار می توانند توجیه اقتصادی فعالیتهای اقتصادی خویش را بالا برده و در عین حال چابهار هم از این موقعیت ویژه بهره برداری کند. لیکن تحقق این بارانداز تجاری و ترانزیتی به معنای کامل کلمه، نیازمند زیرساخت های پرتعدادی است که اساسا شهر فرودگاهی یکی از مهمترین این زیرساخت هاست. شهر فرودگاهی در واقع نیاز دو دهه پیش چابهار بوده است، اما طی این سال ها هر بار به دلیلی این پروژه به تعویق افتاده است. اما در برهه کنونی که آرزوی ۲۰ ساله مردم و فعالان اقتصادی چابهار در شرف تحقق است، بر تک تک ما مسؤلان واجب است که مسیر به بار نشستن این افتخار ملی را هموار نماییم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اثرات زیانبار تعویق به بهره برداری رسیدن شهر فرودگاهی چابهار، خاطرنشان ساخت: اگر همان دو دهه پیش شهر فرودگاهی چابهار با همه کارکردهای تجاری و ترانزیتی و رفاهی اش به بهره برداری رسیده بود، امروز چابهار را به لحاظ نقش آفرینی در بازار حمل و نقل جهانی با دوبی یا دوحه مقایسه می کردند. اما تعویق ۲۰ ساله ساخت شهر فرودگاهی چابهار سبب شده در موقعیت کنونی قرار بگیریم که اندک تعللی ما را حتی از گوادر پاکستان هم عقب می اندازد. باز هم تاکید می کنم شهر فرودگاهی چابهار برای توسعه سواحل مکران چنان ضرورتی دارد که حتی می توان آنرا به مثابه خون در شریان های یک موجود زنده تشبیه کرد.
به گفته وی نگاه کارشناسی مجلس شورای اسلامی به ساخت شهر فرودگاهی چابهار نگاهی بسیار مثبت است. چنان که در قبال ساخت شهر فرودگاهی موضع گرفته و با تقدیر از تلاشهای پرارزش نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در عرضه خدمات در فرودگاه کنارک، بر لزوم ساخت شهر فرودگاهی چابهار تاکید کرده است.
معین الدین سعیدی بر ظرفیت های چابهار برای کم اثر کردن تحریم ها اشاره و خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده در زمان اعمال شدیدترین تحریم ها هم می توان با تاکید بر مزیت ها و ظرفیت های داخلی، این تحریم ها را کم اثر و یا حتی بی اثر کرد. سواحل مکران در واقع همان گنج پنهانی است که تکیه بر ظرفیت ها آن می تواند کم اثر کردن تحریم ها را به همراه داشته باشد. در شرایطی که روسیه و هند با شدت و حدت بسیار به دنبال تحقق کریدور جنوب به شمال از مسیر چابهار هستند، باید هر چه سریع تر زیرساخت های مورد نیاز این کریدور حیاتی را فراهم نماییم تا با درگیر کردن منافع همسایگان با منافع خود، در راه کم اثر کردن تحریم ها گام برداریم.
نماینده چابهار، نیک شهر، کنارک، دشتیاری و قصرقند در بخش پایانی صحبت هایش از اطلاق عنوان فرودگاه جدید بر شهر فرودگاهی چابهار انتقاد نمود و اظهار داشت: بارها در بین اظهارنظرها و اخبار دیده ام که از شهر فرودگاهی چابهار با عنوان فرودگاه جدید چابهار یاد می کنند؛ اما بنده معتقدم که این عنوان درست نیست، چونکه پروژه در حال ساخت در منطقه آزاد چابهار در واقع یک شهر فرودگاهی است که کارکردهایش از اساس با یک فرودگاه صرف متفاوت است. نکته دوم اینکه چابهار تابحال یک فرودگاه مسافری معمول هم نداشته است که این پروژه را فرودگاه جدید چابهار بنامیم. ضمن تقدیر از عزیزان زحمتکش نیروی هوایی و ارتش محترم جمهوری اسلامی ایران، باید بگویم که فرودگاه کنارک یک فرودگاه نظامی است که بسته به نیاز چابهار به مسیر پروازی، به مردم چابهار خدمت رسانی می کرده است. لزوم دارد تقویت هرچه بیشتر فرودگاه نظامی کنارک با عنایت به نقش بی بدیل نیروی هوایی در تأمین امنیت مرزهای ایران اسلامی در دستور کار قرار گیرد. لیکن حالا پس از دو دهه تلاش، فرصتی فراهم آمده تا سواحل مکران صاحب یک شهر فرودگاهی شود که می تواند تمام نیازهای پروازی، تجاری، ترانزیتی و حتی مباحث توسعه گردشگری را پاسخ گوید.


1399/06/29
15:17:18
5.0 / پنج
1779
تگهای خبر: ارز , ایران , بازار , تجربه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
سیمان سیمان