سود و زیان كرونا برای مشاغل آنلاین چقدر بود؟
به گزارش سیمان به قول عضو اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی به دنبال شیوع کرونا عرضه آنلاین کالا و مواد غذایی بیشتر از دو برابر شده، اما خدمات آنلاین در حوزه گردشگری و مشاغل خدماتی ۹۷ و ۸۶ درصد کاهش داشته است.
رضا الفت نسب در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: قبل از کرونا پیشبینی شده بود ۷۰ درصد کسب کارها طی شش تا هفت سال آینده به فضای آنلاین وارد شوند، انتشار کرونا این زمان هفت ساله را به دو تا سه سال کم کرد.
به قول وی در ابتدای انتشار کرونا در بخش سفارش آنلاین غذا ۶۰ درصد، تاکسی های آنلاین ۵۱ درصد، گردشگری ۹۰ درصد و بخش خدماتی هم ۸۷ درصد کاهش رخ داد که در طول چند ماه گذشته بخشی از این زیان جبران شده است، اما در مقابل، در عرضه آنلاین کالا و مواد غذایی ۱۳۶ درصد و عرضه محصولات دیجیتالی ۱۳۲ رصد رشد داشته اند.
عضو اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی همینطور از انجام دو مرحله نظر سنجی یکی در ارتباط با سه ماهه نخست انتشار کرونا و دیگری در ارتباط با اواخر آبان ماه اطلاع داد که بر مبنای نتایج آنها بخش عرضه کالا و مواد غذایی زود مصرف (سوپرمارکتی) در زمان انتشار کرونا با ۱۲۱ درصد رشد روبرو شده و در نظرسنجی دور دوم این بخش ۱۵ درصد دیگر هم رشد داشته است. بازار محصولات دیجیتالی هم ابتدا با ۳۲ درصد رشد مواجه گردید و در دور دوم نظرسنجی، این شاخص رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه نمود.
الفت نسب همینطور با اشاره به اینکه یکی دیگر از حوزه های کسب وکارهای آنلاین، خدمات مشاوره پزشکی است که در ابتدا ۱۲ درصد رشد داشت، اما در نظر سنجی دوم معلوم شد رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده، خاطرنشان کرد: این مورد نشان داده است مردم در ابتدا با این پلتفرم ها آشنایی نداشتند و استفاده از آن به مرور رشد کرده است.
کدام مشاغل آنلاین از کرونا صدمه دیدند؟
عضو اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی در ادامه درباره مشاغل آنلاینی که از شیوع کرونا صدمه دیدند هم اظهار داشت: مشاغل خدماتی در این دوره با ۸۶ درصد کاهش رو به رو شد که حالا فقط ۹ درصد آن جبران شده و همچنان ۷۷ درصد کاهش سفارش در این عرصه وجود دارد. البته پیشبینی می شود با بهبود اوضاع و زرد شدن تهران و خیلی از شهرها شرایط به مرور در این بخش بهبود یابد. در بخش تاکسی های آنلاین هم هم اکنون ۱۴۰ شرکت تاکسیرانی آنلاین در سرتاسر کشور فعال است که در ابتدای انتشار کرونا ۶۰ شرکت از این تعداد فعال بودند. در دور اول نظرسنجی ۵۱ درصد کاهش در این بخش صورت گرفت و در دور دوم مشخص شد ۲۰ درصد این کاهش جبران شده است.
وی ادامه داد: حوزه گردشگری هم با ۹۷ درصد کاهش روبرو شده که تابحال نهایتا ۱۰ درصد آن جبران شده است. در بخش سفارش آنلاین غذا هم در ابتدا با کاهش ۶۰ درصدی خدمات مواجه بودیم که تا کنون ۴۰ درصد آن جبران شده است. خدمات آنلاین در حوزه مسکن هم ابتدا ۱۵ درصد کاهش داشت اما در دور دوم نظرسنجی ۱۲درصد از این کاهش جبران شد. حوزه تبلیغات آنلاین هم در ابتدا ۵۵ درصد کاهش داشت که نشان می داد کسب و کارها نتوانسته اند هزینه تبلیغات را تأمین کنند و الان فقط ۱۶ درصد آن جبران شده است.
منبع: 30man.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب