گزارش سیمان؛

صنعت هوانوردی دست به دامن صندوق توسعه

صنعت هوانوردی دست به دامن صندوق توسعه

به گزارش سیمان در حالی وزیر راه قول اعطای تسهیلات به ایرلاین ها از محل صندوق توسعه ملی برای نوسازی ناوگان و حل و فصل مشکلات جاری شان را داده که برخی ایرلاین ها توان بازپرداخت اقساط وام قبلی را هم ندارند.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، در حالی وزیر راه قول اعطای تسهیلات به ایرلاین ها از محل صندوق توسعه ملی برای نوسازی ناوگان و حل و فصل مشکلات جاری شأن را داده که برخی ایرلاین ها توان بازپرداخت اقساط وام قبلی را هم ندارند. برای نمونه ایران ایر نه تنها توان بازپرداخت اقساط این وام را ندارد بلکه در پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل خود هم مانده است.
صنعت هوانوردی در ماه های اخیر با حال و روز خوبی مواجه نیست؛ در حالیکه محدودیت های کرونایی فشار مضاعفی به شرکتهای هواپیمایی وارد کرده، اما ستاد ملی کرونا با حذف محدودیت فروش صندلی های هر پرواز تا حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما، موافق نیست. فقط در فروردین و اردیبهشت ماه سال قبل بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان خسارت و عدم النفع متوجه ایرلاین های داخلی شد؛ به صورتی که مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی از وارد آمدن خسارت ۴ هزار میلیارد تومانی در فروردین ماه سال قبل به علت توقف کامل پروازها در نوروز ۹۹ به علت آغاز انتشار کرونا و همینطور هزار میلیارد تومان عدم النفع ایرلاین های ایرانی در اردیبهشت ۹۹ به علت انجام نشدن پروازها اطلاع داده بود.
هما ۵۰۰ میلیارد تومان وام کرونایی را چه کرد؟
بر اساس اعلام معاونت اقتصادی ریاست جمهوری، ۲ هزار و ۵۵۴ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی پارسال به ایرلاین ها پرداخت گردید. گفته می شود سهم هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بعنوان ایرلاین حامل پرچم ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.
چرخش ۱۸۰ درجه ای موضع وزیر راه ظرف ۴ ماه
وزیر راه و شهرسازی در حالی اوایل اردیبهشت سال جاری از پرسنل هما به علت تأخیر در پرداخت حقوق ها و زیان ده بودن این شرکت عذرخواهی می کند که اواخر دیماه سال قبل در مورد اینکه آیا با عنایت به اجبار شرکتهای هواپیمایی برای فروش بلیت تا ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما، ایرلاین ها زیان ده هستند یا خیر؟ اظهار داشته بود: خیر هیچ ایرلاینی زیان ده نیست. ما مهر ماه از شرکت ها خواستیم که صورت های مالی خویش را جهت بررسی به وزارت راه عرضه کنند که تابحال این کار را انجام نداده اند.
اسلامی اضافه کرد: اگر ایرلاین ها زیان ده بودند تا هم اکنون صورت های مالی حسابرسی شده را به وزارت راه و شهرسازی عرضه می کردند تا بعد از بررسی یک کمیته کارشناسی اگر دیدیم اینها واقعاً زیان ده هستند برای آنها چاره ای بیندیشیم. این در شرایطی است که هیچکدام از ایرلاین ها، صورت های مالی حسابرسی شده را نیاوردند و استقبال هم نکردند.
پیشنهاد جدید وزیر راه: ایرلاین ها از صندوق توسعه ملی وام بگیرند
محمد اسلامی در پیشنهاد جدیدی که در مورد بهبود وضعیت اقتصادی شرکتهای هواپیمایی عرضه کرده، مشکلات اقتصادی ایرلاین ها را گردن تحریم ها انداخته و ضمن اشاره به وضعیت نه چندان مطلوب صنعت هوانوردی کشور در دوران تحریم گفته است: تحریم ها سبب شده بود شرکتهای سازنده مواردی چون قطعات را از ایرلاین های ایرانی دریغ کنند. در عین حال این شرایط سبب شده بود که تهیه هواپیما هم بسیار دشوار باشد.
وزیر راه اشاره غیر مستقیمی هم به مذاکرات وین و احتمال احیای برجام داشته و می افزاید: امروز با عنایت به تغییراتی که در حال رخ دادن است و شرایط جدیدی که حاصل می شود، همه شرکتهای هواپیمایی کشور مکلف هستند از این فرصت بهره برده و ضمن رفع مشکلات کنونی، نسبت به تهیه هواپیما و توسعه ناوگان خود اقدام نمایند.
اسلامی در مورد نوسازی ناوگان هوایی هم اظهار کرده است: وزارت راه و شهرسازی می تواند نسبت به تهیه تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای شرکتهای هواپیمایی اقدام نماید.
آزموده را آزمودن خطاست
دل بستن مجدد وزارت راه به مذاکرات جاری وین و امیدواری به نوسازی ناوگان هوایی در حالی است که پیش از این هم وزارت راه برنامه ریزی کرده بود تا در پسابرجام (سال ۹۴) ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید برای ایران ایر از ایرباس، بوئینگ و ای تی آر از محل فاینانس همین شرکت ها خریداری کند که در عمل تنها ۳ فروند ایرباس و ۱۳ فروند هواپیمای سبک و محلی ای تی آر آن هم نه از محل فاینانس یا وام شرکتهای تولیدکننده هواپیما، بلکه از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی وارد کشور شد.
مدیرعامل هما: پول نداریم اقساط صندوق توسعه ملی را بدهیم
کاپیتان علیرضا برخور مدیرعامل ایران ایر اواخر اسفند سال قبل از فرارسیدن سررسید اقساط تسهیلات خرید این هواپیماها به صندوق توسعه ملی اطلاع داده و اظهار داشته بود: فروردین ماه ۱۴۰۰، سررسید نخستین قسط به مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومان است که توان پرداخت اقساط را نداریم و نمی توانیم اقساط را پرداخت نماییم.
به گفته مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی، کل تسهیلات هواپیماهای برجامی ۵۴۰ میلیون دلار بوده که هم اکنون سررسید شده و پرداخت آن برای ایران ایر غیر امکان دارد.
کارشناس هوانوردی: استراتژی مدیران وزارت راه در خرید هواپیمای برجامی اشتباه بود
داوود ربیعی کارشناس اقتصاد هوانوردی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مشکلات فعلی برخی ایرلاین ها اظهار نمود: صنعت هوانوردی در کشور ما علاوه بر آنکه یک صنعت زیربنایی است، یک صنعت استراتژیک هم محسوب می شود؛ صندوق توسعه ملی هم یک منبع مالی برای توسعه صنایع استراتژیک به حساب می آید.
وی افزود: اما برای اعطای تسهیلات نوسازی ناوگان یا خرید هواپیماهای جدید به شرکتهای هواپیمایی، باید در نظر داشته باشیم که میان شرکت هایی که ساختار و سیستم دولتی مانند هما دارند با ایرلاین هایی که توانسته اند ساختار اقتصادی مناسبی پیاده سازی کرده و کاملاً خصوصی هستند، تفاوت قائل شد.
کارشناس صنعت هوانوردی اضافه کرد: این صنعت در صورتیکه بتواند با استانداردها و ساختارهای بخش خصوصی واقعی این صنعت در دنیا اداره می شود، قابلیت سرمایه گذاری را داشته و ایرلاین هایی که این ساختار را به خوبی پیاده سازی کرده اند و تسهیلات کرونایی از صندوق توسعه ملی دریافت نمودند، در حال بازپرداخت تسهیلات کرونایی هستند.
وی با اشاره به اینکه مسؤلان وزارت راه در زمان برجام تعلل کردند و نتوانستند برای نوسازی ناوگان هوانوردی کشور از این فرصت بهره ببرند، اظهار داشت: وزارت راه در آن زمان فکر می کرد این فرصت همیشگی و ماندگار است ضمن اینکه اجازه ندادند سایر ایرلاین ها هم از این فرصت بهره ببرند و صرفا ایران ایر آن هم در روی کاغذ و با امضای سیاستمداران صاحب هواپیما شد.
وام صندوق توسعه باید هوشمندانه به ایرلاین ها داده شود
ربیعی شاکله صنعت هوانوردی را شامل سه دسته دولتی، شبه دولتی یا شبه حکومتی و خصوصی نامید و اضافه کرد: قبول دارم تحریم ها و کرونا سرعت رشد صنعت هوانوردی را کم کرده اما باز هم در همین شرایط می بینیم که برخی ایرلاین های خصوصی که استراتژی مناسبی برای توسعه بازار دارند، توانسته اند به فعالیت خود ادامه دهند.
وی یکی از اشکالات اصلی صنعت هوانوردی را زیان انباشته ایرلاین ها دانست و افزود: ایرلاین های شبه دولتی یا شبه حاکمیتی با مشکل ثبات مدیریت و نبود ساختار روبه رو هستند و با تغییرات سیاسی، ناگهان همه مدیران آن هم تغییر می کنند.


منبع:

1400/02/13
19:16:05
0.0 / پنج
1200
تگهای خبر: استاندارد , ایران , بازار , بخش خصوصی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
سیمان سیمان