گزارش سیمان؛

رکورد ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا سال جاری شکسته می شود؟

رکورد ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا سال جاری شکسته می شود؟

به گزارش سیمان، معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: برآوردها حاکی می باشد با عنایت به روند فزاینده ترانزیت امسال برای نخستین بار به رکورد عبور ۲۰ میلیون تن کالا از کشور دست یابیم.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، یکی از برنامه های محوری دولت سیزدهم، افزایش درآمدهای ترانزیتی است. باآنکه برخی کارشناسان معتقدند درآمد ترانزیت هر تن کالا معادل فروش یک بشکه نفت یا حتی دو برابر آن است، اما با افزایش قیمت هر بشکه نفت اوپک به دامنه بالای ۱۰۰ دلار در ماه های گذشته، برخی کارشناسان حمل و نقل بر این اعتقادند که درآمدهای ترانزیتی برای عبور هر تن کالا، بعید است به این ارقام برسد و بهترین ارزیابی ها، درآمدهایی از ۲۰ تا ۷۰ دلار در هر تن کالای ترانزیتی برای کشورمان برآورد شده است.
با این حال برای توسعه درآمدهای ترانزیتی، ایجاد یک نهاد بعنوان راهبر سیاست های ترانزیتی و هماهنگ کننده دستگاه های مختلف دراین زمینه لازم است تا با سیاستگذاری واحد و هم داشتن جایگاه قانونی درخور، بتواند سیاست های این حوزه را ساماندهی و یکپارچه سازی کند.
وزارت اقتصاد بعنوان نهاد بالادستی بخش گمرکی، وزارت کشور بعنوان نهاد هماهنگ کننده سیاست های پلیس مرزی، وزارت راه بعنوان متولی بخش حمل و نقل (ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی) و گسترش زیرساخت های حمل و نقل (راهسازی، توسعه شبکه ریلی، توسعه زیربناهای بندری و…)، معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و نهایتا وزارت صمت بعنوان نهاد ناظر بر سازمان توسعه تجارت، اتاق بازرگانی و کنوانسیون کارنه تیر و رایزن های تجاری، ۵ نهاد اصلی متولی ترانزیت هستند و باید در شورای عالی ترابری یا نهادهایی از این دست، موضع کشور در مورد ترانزیت یکپارچه شده و یک نهاد مثلا معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، مدیریت یکپارچه ترانزیت را در دست بگیرد.
در سالهای اخیر متوسط ترانزیت کالا شامل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از کشور ۱۰ میلیون تن بوده است که در سال هایی تا ۸ و در بعضی سال ها به ۱۲ میلیون تن می رسیده است.
گزارش سازمان توسعه تجارت از ترانزیت در سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷
بر اساس گزارش سازمان توسعه تجارت هم درآمد کشور از ترانزیت کالا در سال ۱۳۹۶ معادل ۳ میلیارد و ۶۲ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۷ به ۳ میلیارد و ۳ میلیون دلار کم شده است. سال ۱۳۹۶ بعنوان یکی از بهترین سالهای عملکرد ترانزیتی کشور شمرده می شود که در خیلی از موارد، رکوردها شکسته شد.

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری: ترانزیت ۲۰ میلیون تنی سال جاری محقق می شود
حال در ۴ ماهه نخست سال جاری با ترانزیت ۵ میلیون تن و تا آخر ۵ ماهه با رسیدن به رقم ۸ میلیون تن ترانزیت کالا از کشور، برآوردها از ثبت رکورد ۲۰ میلیون حکایت دارد.
آمار ۴ ماهه ترانزیت نشان میدهد در طول این مدت میزان ترانزیت به ۵ میلیون تن رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد رشد دارد. هدف گذاری دولت ترانزیت ۲۰ میلیون تنی تا آخر سال جاری است و باتوجه به آمار ۴ ماهه تحقق آن امکان دارد.
جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای دراین زمینه می گوید: تا آخر سال اساسا ترانزیت ۱۵ میلیون تنی را خواهیم داشت و با فراهم بودن شرایط امکان رسیدن آن به ۲۰ میلیون تن هم وجود دارد.
با این حساب با در نظر گرفتن درآمد هر تن ترانزیت معادل ۵۰ دلار، میتوان به درآمدهای یک میلیارد دلاری و محاسب درآمد هر تن کالای ترانزیتی معادل ۱۰۰ دلار، درآمد ۲ میلیارد دلاری را میتوان متصور بود.
مرکز پژوهش های مجلس: سقف ترانزیت کشور با زیرساخت های موجود، نهایتا ۲۰ تا ۳۰ میلیون تن در سال
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی در رابطه با ترانزیت در بهمن ماه سال قبل اعلام نمود: تلاشهای فعلی برای ارتقای ترانزیت کشور باآنکه مثبت و شایسته قدردانی است، اما خلأ وجودی یک برنامه ریزی راهبردی در این راه به حدی برجسته و نمایان است که با رجوع به تجربه چند دهه گذشته میتوان با اطمینان بالایی پیش بینی نمود که تلاشهای فعلی باآنکه توانسته اند عقب ماندگی های ۷ سال گذشته را تا حدودی جبران کنند، اما همچنان نمی توانند بخش اعظم استعدادهای ترانزیتی ایران را فعال نمایند.
بازوی پژوهشی مجلس می گوید: تلاشهای حاضر از نوع کوتاه مدت و عملیاتی و در جهت بهره برداری بهتر از زیرساخت های موجود هستند که در خوشبینانه ترین حالت می تواند عملکرد ترانزیتی در حدود ۲۰ یا نهایتا ۳۰ میلیون تن در سال را محقق نماید؛ اما برای دستیابی به استعدادهای ترانزیتی برآورد شده کشور یعنی ۸۰ میلیون تن در سال و بالاتر، احتیاج به یک برنامه میان مدت و بلندمدت قابل اتکا برای سرمایه گذاری های کلان زیرساختی است.
معاون سازمان بنادر: سال جاری می توانیم به ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا در سال دست یابیم
حسن بیک محمدلو معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با بهره برداری از کریدور شمال-جنوب در امتداد توسعه ترانزیت کشور اظهار داشت: هم اکنون مسیر اصلی اجرای کریدور شمال-جنوب در کشور، خط ریلی از مرزهای شمالی کشور به بندر شهید رجایی است و در صورت تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان، بندر چابهار هم به یکی دیگر از مسیرهای اصلی ترانزیت کشور تبدیل خواهد شد.
وی اضافه کرد: بندر چابهار در صورت تکمیل خط آهن، می تواند به مرجع اصلی دستیابی کشورهای آسیای میانه و شرق دریای خزر به آب های آزاد تبدیل گشته و هاب ترانزیت حوزه CIS شود؛ بندر شهید رجایی هم بعنوان محور اصلی اتصال شمال اروپا، روسیه و کشورهای حوزه قفقاز به بنادر جنوبی کشور تبدیل می شود.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی اشاره کرد: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ شاهد رشد دو برابری ترانزیت از کشور بودیم و تا آخر ۴ ماهه نخست سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۳۳ تا ۳۴ درصدی ترانزیت رخ داد. به شکلی که تا آخر ماه پنجم امسال، ۸.۵ میلیون ترانزیت کالا از کشور رخ داد.
به گفته بیک محمد لو، اگر روند ترانزیت امسال به همین منوال جلو برود، می توانیم به رکورد ۲۰ میلیون تن کالا دست یابیم.
درآمد ترانزیت هر تن کالا معادل یک بشکه نفت؟
وی در پاسخ به این پرسش که آیا میتوان درآمد ترانزیت هر تن کالا را معادل فروش یک بشکه نفت دانست؟ اظهار داشت: برخی درآمدهای ترانزیتی را معادل ۱۰۰ دلار در هر تن کالا عنوان می کنند اما به نظر من برآوردها از رقم ۲۰ تا ۳۰ دلار حکایت دارد که در صورت تحقق ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا از کشور و محاسبه درآمد هر تن ترانزیت معادل ۳۰ دلار، میتوان به درآمد ۶۰۰ میلیون دلاری سال جاری از بخش ترانزیت امیدوار بود.
جنگ اوکراین ۱۰ میلیون تن از بارهای روسیه را به کریدور شمال-جنوب آورد
بیک محمد لو در رابطه با علت رشد سریع ترانزیت اظهار داشت: یکی از دلایل آن، آزاد شدن ۱۰ میلیون تن بار روسیه به دنبال بحران اوکراین بوده که به کریدور شمال-جنوب سرازیر شده است؛ موارد دیگر هم دراین زمینه تاثیر دارد که از همه مهمتر، متمرکز شدن مرجع رسیدگی به ترانزیت در وزارت راه و شهرسازی است.
وی تاکید کرد: توسعه روابط بین الملل با کشورها خصوصاً همسایگان، گسترش زیرساخت های حمل و نقلی همچون تکمیل راه آهن های چابهار-زاهدان و رشت-آستارا، بهبود سیاستگذاری های تجاری در سازمان توسعه تجارت از قبیل ایجاد پیمان های دو یا چند جانبه با کشورها و هم امضای قراردادهای تعرفه ترجیحی با کشورهای در رابطه با حوزه ترانزیت، از دیگر عواملی است که می تواند به توسعه ترانزیت و افزایش درآمدهای ترانزیتی بینجامد.
به گفته این مقام مسئول، همگرایی میان وزارت خانه های صمت، خارجه و راه اصلی ترین عامل رشد ترانزیت خواهد بود.
معاون مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از طریق اندازی «برنامه ملی ترانزیت» در کشور با محوریت وزارت راه و شهرسازی اطلاع داد.

1401/06/06
23:33:26
0.0 / پنج
426
تگهای خبر: ارز , ایران , بازرگانی , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
سیمان سیمان