در گفت وگو با سیمان اعلام شد؛

توسعه بندر امام خمینی یکی از راهکارهای توسعه تجارت دریایی است

توسعه بندر امام خمینی یکی از راهکارهای توسعه تجارت دریایی است

به گزارش سیمان، مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان اظهار داشت: توسعه بندر امام خمینی یکی از راهکارهای توسعه تجارت دریایی در ایران است که دولت باید آنرا مورد توجه قرار دهد.



بهروز آقایی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به پروژه های بهره برداری شده و یا آغاز عملیات اجرایی آنها در مجموعه بنادر خوزستان در روزهای هفته دولت اظهار نمود: این پروژه ها دربرگیرنده بیشتر از سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری است.
وی افزود: بهره برداری از ۲ خط تولید روغن خوراکی در بندر امام خمینی (ره) مهم ترین این پروژه ها به حساب می آید که با همکاری بخش خصوصی به راه افتاده است.
دبیر کمیته ساماندهی سواحل و بنادر خوزستان خاطرنشان کرد: با تکمیل این پروژه، کارخانه روغن خوراکی در بندر امام خمینی (ره) از سه خط تولیدی برخوردار شده است.
آقایی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید روغن در این مجموعه به ۶ هزار تن در روز رسیده است، اضافه کرد: کارخانه روغن در بندر امام خمینی (ره) مجهز به پیشرفته ترین تکنولوژی روز در تولید محصول است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان بیان نمود: از اعضای کارگروه های اقتصادی و مجموعه مدیریت اقتصادی استان دعوت می شود تا از فرایند تولید محصول در این کارخانه، بازدید نمایند.
لزوم توسعه مجموعه ظرفیت بنادر خوزستان
آقایی در ادامه طول سواحل خوزستان را یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر عنوان نمود و اظهار داشت: قالب بیشتر این سواحل را خوریات می سازند که می تواند بعنوان مقصد مناسبی برای گردشگران باشد.
وی با تکیه بر این که تابحال اقدامات کاربردی در زمینه جذب توریست بخصوص در سواحل خوزستان صورت نگرفته است، افزود: با انسجام و برنامه ریزی های کارشناسی که در اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان صورت گرفته، امکان توسعه زیرساخت های گردشگری در سواحل استان فراهم است.
آقایی اظهار داشت: به کارگیری ظرفیت های فعلی با محوریت گردشگری علاوه بر توسعه بنادر، فرصت های شغلی پایداری را در سطح خوزستان به دنبال خواهد داشت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان، مرز دریایی استان را حدود ۳۰۰ کیلومتر عنوان نمود و اضافه کرد: طول آبراهه های قابل کشتیرانی در خوزستان ۷۴۶ کیلومتر است.
وی افزود: خوزستان از بیشترین طول اسکله های تجاری و صیادی کشور برخوردار می باشد که ۳۴ کیلومتر را شامل می شود.
آقایی، مجموعه ظرفیت بنادر خوزستان (به اضافه ظرفیت بنادر بخش خصوصی) را ۸۵ میلیون تن عنوان نمود و اظهار داشت: بیشترین ظرفیت حجم عملیاتی بنادر خوزستان به بندر امام خمینی (ره) با ۶۰ میلیون تن، بندر خرمشهر با ۱۱ میلیون تن و بندر آبادان با یک میلیون تن اختصاص دارد.
دبیر کمیته ساماندهی سواحل و بنادر خوزستان در ادامه اداره کل بنادر و دریانوردی را یک دستگاه متکی به درآمد و هزینه دانست و اظهار داشت: میزان اعتبار در نظر گرفته شده سال جاری برای اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان، ۷ هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان است.
آقایی همینطور میزان اشتغالزایی بوجود آمده در بخش های مختلف بنادر خوزستان را ۴۳۶ نفر عنوان نمود و اظهار داشت: علاوه بر این هم تعداد کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان یک هزار و ۳۰۰ نفر هستند.
وی بیان نمود: بندر امام خمینی (ره) بعنوان بزرگترین بندر تجاری کشور همچون بنادری است که با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه ۲۶ میلیون تن محصول همجوار است و در نزدیکی دومین قطب صنایع فولادی کشور قرار دارد.
آقایی خاطرنشان کرد: این بندر بیشترین ظرفیت تخلیه و بارگیری کالای اساسی کشور را دارد و بعنوان هاب کالای اساسی، وارد کننده ۷۵ درصد کالاهای مورد نیاز (کالای اساسی) کشور است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با تکیه بر این که مجموعه های بنادر خوزستان می توانند بیشترین آورده و تولید ثروت را برای استان داشته باشند، اظهار داشت: انتظار می رود با همکاری بین بخشی از ظرفیت های موجود بخصوص در بندر امام خمینی (ره) به نفع مردم و در جهت بهبود شاخصهای اقتصادی استفاده گردد.
دفاع از سهم ایران در تجارت دریایی
وی همینطور دفاع از سهم تجارت دریایی ایران را راهبردی برای بهبود تجارت خارجی ایران عنوان نمود و اظهار داشت: اگر بخواهیم تجارت دریایی منطقه را مورد بررسی قرار دهیم باید بپذیریم که وضعیت ما در شرایط شکننده ای قرار دارد.
آقایی خاطرنشان کرد: فعالیت بندر «ام القصر» در کشور عراق که زمان زیادی از راه اندازی آن نمی گذرد پارسال به اندازه تمام بنادر کانتینری ایران، تخلیه و بارگیری داشته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با تکیه بر این که در این شرایط باید به سمت توسعه بندر امام خمینی (ره) پیش برویم، اظهار داشت: اگر بخواهیم در تجارت دریایی فعالیت موفق تری داشته باشیم باید به توسعه بندر امام خمینی (ره) کمک کرد تا به بزرگترین بندر شمال خلیج فارس تبدیل گردد.
وی خاطرنشان کرد: به مرور زمان، سایز کشتی های تجاری تغییر می کنند و بنابراین بنادر کوچک از گردونه رقابت خارج می شوند که نمونه آن بندر خرمشهر است.
آقایی خاطرنشان کرد: در گذشته بندر خرمشهر یکی از بنادر کانتینری خوب کشور بود اما الان فعالیت این بندر نسبت به قبل کاسته شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان اضافه کرد: از نماینده عالی دولت در خوزستان درخواست می شود تا مبحث توسعه بندر امام خمینی (ره) را یکی از راهکارهای بهبود تجارت دریایی و اقتصادی کشور مورد توجه قرار دهد.
وی، توجه به الزامات محیط زیستی این پروژه را در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی عنوان نمود و اظهار داشت: تلاش می شود تا در جریان عملیات اجرایی توسعه بندر امام خمینی (ره) این الزامات به صورت کامل رعایت شوند.
آقایی، چشم انداز توسعه بندر امام خمینی (ره) را ۲۰ ساله عنوان نمود و اظهار داشت: تکمیل این پروژه سبب می شود تا سهم ایران در تجارت دریایی افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کند.
دبیر کمیته ساماندهی سواحل و بنادر خوزستان بیان نمود: با دستور استاندار خوزستان، توسعه بندر امام خمینی (ره) جهت بررسی و تصمیم گیری در نشست بعدی این کمیته مطرح خواهد شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان به عملکرد ۶ ماهه نخست سال جاری بندر امام خمینی (ره) در بخش تخلیه و بارگیری کالا اشاره نمود و اظهار داشت: سال جاری ۸۱۳ شناور در این بندر، تخلیه و بارگیری شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد رشد داشته است.
وی اضافه کرد: در ۶ ماهه اول سال قبل ۲۳ میلیون تن کالا در منطقه ویژه بندر امام خمینی (ره) تخلیه و بارگیری شد که در مدت مشابه سال جاری هم این میزان عملکرد رشد یک درصدی داشته است.
آقایی خاطرنشان کرد: اساسا تا آخر سال جاری عملکرد این بندر به میزان قابل توجهی رشد خواهد داشت و به رکوردشکنی های ادوار گذشته منجر می شود.


منبع:

1401/07/16
21:19:49
0.0 / پنج
397
تگهای خبر: ایران , بخش خصوصی , تجارت , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
سیمان سیمان