معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی مطرح كرد:
فعالیت هزاران دستگاه اتوبوس و سواری برای جابجایی مسافر برون شهری
سیمان: شهریار افندی زاده از فعالیت بیش از 14 هزار و 400 دستگاه اتوبوس، 30 هزار مینی بوس و 34 هزار سواری برون شهری در بخش حمل و نقل مسافری آگاهی داد.
به گزارش سیمان به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با تبریک روز حمل و نقل به تاریخچه این روز اشاره نمود و اظهار داشت: در آذر ماه سال ۱۳۶۲، کالاهای اساسی در بنادر انباشته شده بود که در پی آن حضرت امام خمینی (ره) با صدور پیامی، از کامیون داران درخواست نمود تا به بنادر جنوبی رفته و در انتقال کالاها به سراسر کشور مشارکت داشته باشند. بدنبال این پیام، کامیون داران از سراسر کشور در بنادر حاضر شدند و کالاهای اساسی را به استانهای کشور منتقل کردند. در سال ۱۳۷۶، به پیشنهاد وزارت راه و ترابری سابق ۲۶ آذر از طرف شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز ملی حمل و نقل برگزیده شد و هر ساله مردم با بزرگداشت این روز، جهاد و فداکاری کامیون داران و کارکنان بخش حمل و نقل کشور گرامی داشته می شود.
وی اضافه کرد: اول دی ماه نیز روز راهداری نامیده شده است که باتوجه به ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه در کشور و تخلیه بار کالاهای اساسی از کشتی و انتقال آن از بنادر توسط حمل و نقل جاده ای این روز را به نلاش گران این حوزه تبریک می گویم.
افندی زاده درباره ی اشتغال زایی صنعت حمل و نقل در زمینه برون شهری اظهار داشت: بیش از ۳۸۰ هزار کامیون در کشور وجود دارد که به ازای هر کامیون یک الی دو نفر مشغول به کار بوده و بیش از ۵۰۰ هزار نفر نیز در بخش حمل بار در جاده ها مشغول هستند.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: در حمل و نقل مسافری ۱۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس، ۳۰ هزار مینی بوس و ۳۴ هزار سواری برون شهری مشغول فعالیت هستند.
وی افزود: با احتساب خانواده ها شاید بیش از ۵ الی ۶ میلیون فقط در بخش جابجایی بار جاده ای جامعه بسیار بزرگ حمل و نقل را می سازند و البته تعداد زیادی نیز در بخش راهسازی و وزیربنایی و زیرساختی مشغول به کار هستند.
افندی زاده با اعلان اینکه در حمل و نقل برون شهری ۹۰ درصد جابجایی کالا و مسافر بوسیله جاده ای است، اضافه کرد: در بخش ریلی نیز ۶ درصد و در بخش هوایی نیز ۴ درصد جابجایی های به انجام می رسد. بدین سان حمل و نقل جاده ای یک شیوه حمل و نقل محوری است و البته طرح های زیادی در راستای توسعه حمل و نقل ریلی در دست داریم.
توسعه ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتری شبکه ریلی در آینده نزدیک
وی تصریح کرد: توسعه ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه ریلی در چند سال آینده در برنامه های این حوزه وجد دارد و در بخش هوایی نیاز زیادی به هواپیما داریم.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اعلان اینکه تقاضای مسافری ما به سمت هوایی و ریلی خواهد رفت، اضافه کرد: حمل و نقل محور محرک اقتصاد است و افزاش ناوگان وتوسعه زیرساخت ها می تواند نقش مؤثری در اقتصاد کشور داشته باشد.
افندی زاده تصریح کرد: درباره ی راه اندازی جاده ها نیاز به طرح جامع حمل و نقل داریم که تدوین آن در وزارت راه و شهرسازی شروع شده و تا آخر سال ۱۴۰۲ در بخش عملیاتی این طرح را خواهیم داشت.
وی افزود: بیش از ۵۰ هزار کیلومتر راه اصلی داریم که مراکز استانها را به هم متصل می کند.
پروژه های راهسازی پیوست محیط زیست دارد
افندی زاده از وجود پیوست محیط زیست برای همه طرح های حوزه جاده ای آگاهی داد که باید رعایت شود و اظهار داشت: جاده می تواند از داخل جنگل عبور کند بدون این که به محیط زیست لطمه بزند و تخریب های وارده توسط سوء استفاده کنندگان مربوط به پس از راه اندازی است که در زمینه نگهداری از جاده هاست.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: آزادراه بالاترین کیفیت و ظرفیت را داشته و بعد از آن بزرگراه، جاده های اصلی و فرعی قرار دارد.
وی با اشاره به قانون مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی در ساخت آزادراه ها اظهار داشت: آزادراه های زیادی در کشور وجود دارد که بخش خصوصی مدیریت آنرا انجام می دهد و در مقابل از منافع عوارض و مجتمع های خدماتی و رفاهی اطراف آن بهره خواهد برد.
افندی زاده با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در تمام مدهای حمل و نقل اظهار داشت: باید سرمایه بخش خصوصی وارد توسعه، عمران و آبادانی کشور شده و البته بازگشت سرمایه هم برای سرمایه گذاران داشته باشد.
معاون وزارت راه و شهرسازی نگهداری جاده ها را موضوعی با اهمیت زیاد برای جلوگیری از کاهش کیفیت جاده ها دانست تا احتمال حوادث کمتر شود.
اقدام وزارت راه و شهرسازی جهت استفاده از سرمایه بخش خصوصی در توسعه و نگهداری راه ها
وی درباب استفاده سرمایه بخش خصوصی نیز اظهار داشت: باید برای تامین منابع و بازگشت سرمایه سرمایه گذاران تدابیری در نظر گرفته شود و به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی تبصره هایی برای بودجه ۱۴۰۲ پیشنهاد داده تا نگهداری راه ها را به بخش خصوصی واگذار کند.
وی اضافه کرد: باید برای جذب سرمایه زمینه فراهم شده و دوره تضمین این کار برای ثبات سرمایه گذاری بیشتر شود، بنا بر این پیشنهاد ما این بود که این مساله به حکام دائمی برود تا سرمایه گذار آسوده خاطر شود که تا سال ها این قوانین وجود دارد.
افندی زاده در مورد حوادث جاده ای نیز اظهار داشت: سه عامل جاده، انسان و وسیله هر سه باهم در حوادث و سوانح مؤثر است.
وی افزود: در کمیسیون ایمنی راه های وزارت راه و شهرسازی که همه ارگان ها در آن حضور دارند، به شناسایی نقاط پر حادثه و تحلیل علل تصادف پرداخته شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: البته باید منابع کافی هم برای این کار وجود داشته باشد که لازم است بخش خصوصی را وارد راه های اصلی نماییم.
وی اشاره کرد: بطور کلی ۶۰ هزار کیلومتر راه اصلی داریم که به این صورت می توانیم سیستم پایداری در حمل و نقل داشته باشیم.
ترانزیت اولویت اصلی دولت سیزدهم
معاون وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در دولت سیزدهم ترانزیت یکی از اهداف مهمست و باتوجه به موقعیت کشور ما به آسانی می توانیم بار زیادی را بوسیله کریدورهای شمال و شرق و غرب به خود اختصاص دهیم.
وی با اعلان اینکه هدف گذاری ۲۰ میلیون تنی برای ترانزیت در سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: تحقق این هدف به توسعه شبکه های ریلی و جاده ای در کریدور شمال- جنوب و توسعه ناوگان ریل و جاده ای نیاز دارد.
افندی زاده در بخش دیگری از سخنان خود به پایانه های مسافری اشاره نمود و اظهار داشت: پایانه های مسافری در شهرها زیر نظر شهرداری ها قرار دارند، امکانات زیادی هم برای سرمایه گذاری در این پایانه ها وجود دارد و سعی شده تا از سیستم های هوشمند هم در پایانه های مسافری و هم در پایانه های باری استفاده گردد.
توسعه و نوسازی ناوگان حمل ونقل
معاون وزیر راه و شهرسازی درباب نوسازی ناوگان به سن بالای ناوگان حمل و نقل کشور خصوصاً در زمینه جاده ای اشاره نمود و اظهار داشت: سن متوسط کامیون ها ۱۵ الی ۲۰ سال است و اگر نوسازی رخ ندهد، هم لطمه های زیست محیطی به علت افزایش مصرف سوخت و هم لطمه های ایمنی خواهد داشت.
افندی زاده با اعلان اینکه توسعه و نوسازی ناوگان از سالهای قبل مورد توجه دولت و مجلس قرار گرفته است، اظهار داشت: در این عرصه اول باید تولیدات داخلی را با همان استانداردهای موجود در کشور تقویت نماییم.
وی اضافه کرد: برمبنای قانون مجلس کامیون های تا ۳ سال ساخت می توانند وارد کشور شوند و این قانون پابرجا است. تا کنون حدود ۲۰ هزار کامیون از این سیستم ثبت سفارش شده، ۱۵ هزار کامیون ترخیص شده و ۶ هزار دستگاه کامیون نیز پلاک شده است.
افندی زاده تصریح کرد: شرکت های خودروساز و افراد حقیقی دارای کارت تجاری می توانند به واردات کامیون برمبنای استانداردها و شرایط اعلام شده اقدام نمایند اما باید حتما خدمات بعد از فروش داشته باشند.
معاون وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد: ما باید تلفیقی از واردات و استفاده از تولید داخلی را در توسعه ناوگان داشته باشیم و وزارت صمت هم باید در این خصوص هماهنگی ها را انجام دهد.
استفاده از سیستم های هوشمند کشور در حمل و نقل بار و مسافر
وی با اعلان اینکه استفاده از سیستم های هوشمند کشور در حمل و نقل بار و مسافر بسیار مهم می باشد، اضافه کرد: برای بهره بردن از فناوری های روز و شرکت های دانش بنیان تلاش زیادی انجام شده و از فردا ۲۷ تا ۲۹ آذرماه نمایشگاه بزرگ حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با حضور ۳۱۱ شرکت شروع می شود که از این تعداد، ۹۰ شرکت دانش بنیان و استارتاپ هستند.
افندی زاده تصریح کرد: امکانات خوبی در این نمایشگاه به وجود آمده تا همه از نزدیک با آخرین فناوری ها آشنا گردند و در این نمایشگاه میزگردهای تخصصی نیز برگزار می گردد.
معاون وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در سالهای قبل در زمینه استارتاپ ها با رشد قابل توجهی همراه بودیم و در سازمان راهداری همه اطلاعات جاده ها و ترددها بادوربین ها نظارت می شود. امسال نیز باتوجه به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری تلاش می نماییم محلی را برای انجام تحقیقات جدید در مراکز وابسته به وزارت راه و شهرسازی ایجاد نماییم تا در سال آینده به تکنولوژی های بیشتری در این عرصه دست یابیم.
وی افزود: در دنیا از سیستم های هوشمند استفاده می شد و در زمینه ترانزیت هم در کریدورها از همین روش استفاده می نماییم تا کامیون ها به سرعت از مرز عبور کنند و اظهارنامه های مالیاتی و بارنامه پیش از ورود کامیون به مرز بوسیله سیستم ها چک شود تا کریدور سبز را با کشورهای دیگر محقق نماییم.
منبع: سیمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب