در گفت وگو با سیمان اعلام شد؛
افزایش تقاضای بلیت هواپیما به علت ارزان بودن قیمت است
به گزارش سیمان، معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: قیمت بلیت هواپیما در کشور ارزان است بنابراین میزان تقاضا افزایش پیدا کرده است.
به گزارش سیمان به نقل از مهر، طی روزهای اخیر شکایت های زیادی از جانب مسافرین به سبب کمبود بلیت هواپیما به گوش می رسد، و این در حالیست که محمدی محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی پیشتر اعلام نموده بود که از آغاز دولت سیزدهم، ۵۰ فروند انواع هواپیما و هلیکوپتر وارد کشور شد که به «مرور» وارد چرخه پرواز شده است اما برای پاسخ به نیاز فعلی ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز است که هم اکنون فقط ۱۷۵ هواپیمای فعال در فرودگاه های کشور نشست و برخاست دارند.
در این شرایط دولت سیزدهم با سه استراتژی «ساخت هواپیما»، «خرید هواپیمای دست دوم» و «بازگرداندن پرنده های زمین گیر» به خط پروازی درصدد جبران کمبود صندلی پرواز و به تعادل رساندن عرضه و تقاضا در قسمت حمل و نقل هوایی است.
بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، از آغاز سال قبل ۱۰۰ فروند هواپیمای زمین گیر شناسایی شده است که دولت در نظر دارد تا برنامه اورهال مجدداً این پرنده ها را در دستور قرار دهد و وارد چرخه پروازی کند. از این مسیر هم در سال قبل و سال جاری چندین فروند هواپیما پس از چندین سال زمین گیری وارد چرخه پروازی شده است. سازمان هواپیمایی طی ۲ سال قبل اعلام نموده است که برای افزایش تعداد صندلی پرواز منتظر احیای برجام نمی ماند و افزایش ناوگان را از چند مسیر دیگر ادامه می دهد.
بر اساس بخشی از برنامه که در ارتباط با خرید ناوگان دست دوم می شود، در سال قبل ۵۰ فروند هواپیما با میانگین سنی ۱۹ سال وارد کشور شدند. دولت برنامه خرید هواپیماهای دست دوم را با هدف تقویت ناوگان ایرلاین ها در دستور کار دارد و مذاکرات برای افزایش خرید در دستور کار است.
چندی پیش بلیت هواپیما در بعضی مسیرهای پر تقاضا نه تنها تا ۱۰۰ درصد افزایش نرخ پیدا کرد، بلکه کمیاب هم شد که البته با برخوردهایی از ادامه این روند جلوگیری کردند.
به گزارش سیمان به نقل از مهر، بلیت هواپیما موجود نیست، طی ماه های آخر چنین جمله کوتاهی را از عموم مردم به گوش می رسد اما باید علت اصلی این اتفاق رخ می دهد، چیست؟ البته ناگفته نماند طی سالهای قبل در روزهای مناسبتی یا عید نوروز با کمبود بلیت رو به رو می شدیم، اما اخیر مسافر توان خرید بلیت طی بازه زمانی مختلف را ندارد. نامتوازن شدن عرضه و تقاضا و کمبود ناوگان، اتفاقی است که با ۴ دهه تحریم کمرشکن صنعت هوایی کشور رابطه ای مستقیم دارد.
هواپیمای وارداتی با سن بالا
طی روزهای اخیر اخبار گوناگونی در خصوص واردات هواپیما از شرکت و ایرلاین های مختلف به گوش می رسد که اساسا باتوجه به تحریم های موجود سن این ناوگان ها بالا خواهد بود اما باید بررسی شود تا پی برد سن و سال هواپیما تا چه حد فاکتور ایمنی محسوب می شود؟
در حال حاضر ناوگان اصلی کشور شامل دو نوع هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ و MD(۸۰) است. بوئینگ ۷۳۷ در انواع مختلف کلاسیک و نو جزو پرفروش ترین هواپیمای بوئینگ محسوب می شوند و هواپیماهای MD هم علیرغم مدت زیادی که از تولید آنها می گذرد چیزی بیش ۱۳۰ ناوگان فعال در سرتاسر جهان با کاربردهای مختلف باری، وی آی پی و مسافری دارد که بعد از فرایند پیچیده دور زدن تحریم های ظالمانه ضد کشورمان و فرود آوردن هواپیماها در مقاصد مختلف و در نهایت ورود آن به کشور هواپیما وارد مرحله اورهال می شود.
اورهال و یا چک کلی هواپیما مدت زمان زیادی را لازم دارد بنا بر این باعث می شود تا هواپیمای ورودی به کشور با تأخیر چند ماهه و یا چند ساله به خطوط هوایی کشور اضافه شوند. مسن بودن هواپیماها دلیل اصلی طولانی شدن دوره چک آنها می شود در این دوره تمامی اجزای هواپیما مورد بررسی دقیق قرار گرفته و خیلی از قطعات آنها با قطعات جدید یا جایگزین می شوند.
قیمت بلیت هواپیما ارزان است
علیرضا منظری معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد دلیل عدم بلیت هواپیما در بازار، اظهار داشت: در مبحث تأمین بلیت هواپیما در کشور با دو مشکل اساسی رو به رو هستیم، کمبود بلیت در بازار به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد که به سبب افزایش میزان تقاضای بلیت سبب عدم تعادل در بازار می شود. حدود ۳۶۰ ناوگان هوایی در کشور وجود دارد اما به سبب کمبود قطعه و تحریم های ظالمانه آمریکا ضد کشورمان دارد باعث تضعیف شدن صنعت هوایی شده است.
معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه اشاره کرد: دومین مشکل اساسی مبحث نقدینگی است، اگر بتوانیم هواپیما را به اندازه کافی تأمین نماییم طبیعی است که مشکل کمبود بلیت در بازار رخ نمی دهد. زمانیکه با کمبود قطعه و تحریم های ظالمانه ضد کشورمان رو به رو هستیم اساسا نمی توانیم تمام هواپیماها را وارد مدار سرویس دهی نماییم پس اساسا به تمامی تقاضاهای نمی توان پاسخ داد.
وی اشاره کرد: البته ناگفته نماند قیمت بلیت هواپیما متناسب با سفر هوایی نیست و ارزان تر از حد معمول است. یکی از مواردی که تقاضای بلیت هواپیما زیاد است ارزان بودن قیمت بلیت هواپیما به نسبت قطار و اتوبوس است. به صورت مثال سفری که افراد با ماشین طی می کنند با در نظر داشتن بنزین، استهلاک ماشین و خستگی جسمی اساسا ارزان تر است پس منطقی است با تمام این موارد افراد برای سفر گزینه هواپیما را انتخاب کنند. در نتیجه سازمان هواپیمایی کشور باید قیمت بلیت هواپیماها را اصلاح نماید.
منظری اشاره کرد: در صورت بروز مشکلاتی در تهیه بلیت هواپیما باید تأمین قطعه هواپیماها صورت گیرد یا قیمت بلیت هواپیما افزایش یابد تا میزان عرضه و تقاضای بازار بالانس شود. البته باید گفت یکی از دلایلی که مسافران به سفر با هواپیما روی می آوردند به سبب ایمنی و امنیت بالای صنعت هوایی است طی سالهای اخیر شاهد بروز سوانحی در این راستای نبودیم.
معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در مورد تعمیر هواپیماهای روسی در ایران، اظهار داشت: در سالهای اخیر باتوجه به توان بالای نیروهای متخصص کشور ایرلاین های بزرگی همچون ایروفلوت روسیه بررسی و چک هواپیماهای خویش را به دست نیروهای فنی کشورمان سپرده است. روسیه دارای هواپیماهای ایرباس است که به سبب جنگ روسیه و اکراین، روسیه تحریم شد و بنا بر این امکان استفاده از کشورهای اروپایی را ندارد به همین جهت هواپیماهای خویش را برای تعمیر به ایران ارسال می کند.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب