هفته ای كه در حمل و نقل گذشت؛
از ارزان بودن قیمت بلیت هواپیما تا تعمیر هواپیماهای روسی در ایران
به گزارش سیمان، قیمت بلیت هواپیما در کشور ارزان است که در مقابل میزان تقاضا افزایش یافته؛ به تازگی با عنایت به توان بالای نیروهای متخصص کشور ایرلاین ایروفلوت روسیه بررسی هواپیماهای خویش را به ایران سپرده است.
به گزارش سیمان به نقل از مهر علیرضا منظری معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد دلیل عدم بلیت هواپیما در بازار، اظهار داشت: در مبحث تأمین بلیت هواپیما در کشور با دو مشکل اساسی رو به رو هستیم، کمبود بلیت در بازار به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد که به علت افزایش میزان تقاضای بلیت سبب عدم تعادل در بازار می شود. حدود ۳۶۰ ناوگان هوایی در کشور وجود دارد اما به دلیل کمبود قطعه و تحریم های ظالمانه آمریکا ضد کشورمان دارد باعث تضعیف شدن صنعت هوایی شده است. وی تصریح کرد: البته ناگفته نماند قیمت بلیت هواپیما متناسب با سفر هوایی نیست و ارزان تر از حد معمول است. یکی از مواردی که تقاضای بلیت هواپیما زیاد است ارزان بودن قیمت بلیت هواپیما به نسبت قطار و اتوبوس است. به صورت مثال سفری که افراد با ماشین طی می کنند با در نظر داشتن بنزین، استهلاک ماشین و خستگی جسمی اساسا ارزان تر است پس منطقی است با تمام این موارد افراد برای سفر گزینه هواپیما را انتخاب کنند. در نتیجه سازمان هواپیمایی کشور باید قیمت بلیت هواپیماها را اصلاح نماید. معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در مورد تعمیر هواپیماهای روسی در ایران، اظهار داشت: در سالهای اخیر با عنایت به توان بالای نیروهای متخصص کشور ایرلاین های بزرگی همچون ایروفلوت روسیه بررسی و چک هواپیماهای خویش را به دست نیروهای فنی کشورمان سپرده است. روسیه دارای هواپیماهای ایرباس است که به علت جنگ روسیه و اکراین، روسیه تحریم شد و بنابراین امکان استفاده از کشورهای اروپایی را ندارد به همین جهت هواپیماهای خویش را برای تعمیر به ایران ارسال می کند. متوسط عمر لوکوموتیوهای مسافری به ۱۰ سال رسیده است به گزارش سیمان به نقل از مهر، سید میعاد صالحی در گفتگوی تلویزیونی ضمن اشاره به عملکرد راه آهن جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: بعد از همه گیری کرونا که کشور در شرایط ویژه ای قرار گرفته بود، در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ بخشی از فشار این مورد کاسته شد و در همان زمان دولت سیزدهم مستقر شد. چیزی که از دولت دوازدهم به دولت سیزدهم منتقل شد، انباشت عدم انجام تعمیرات در حوزه لوکوموتیو و حوزه بازسازی و بهسازی خطوط بود. همینطور بیشتر از ۲ هزار میلیارد تومان بدهی در حوزه لوکوموتیو از گذشته به جا مانده بود. صالحی با اشاره به اینکه ناوگان ریلی کشور در خلال دولت قبلی نوسازی نشده بود اظهار داشت: متوسط عمر لوکوموتیو مسافری ۱۰ سال است، لوکوموتیوهای باری ما متوسط عمر ۳۵ سال دارند. در مورد واگن های مسافری متوسط عمر حدود ۳۰ سال است و واگن های باری ما با عنایت به نوسازی خوبی که در دو سال گذشته انجام گرفته به حدود ۲۵ سال رسیده است. خط ریلی «دریا به دریا» بزودی به بهره برداری می رسد به گزارش سیمان به نقل از مهر، مهرداد بذرپاش ظهر سه شنبه در مراسم افتتاح مدرن ترین فرودگاه کشور در کیش با اشاره به اینکه اتصال دریا به دریا تا ماه های آتی در کشور به اتمام خواهد رسید، اظهار داشت: این خط ترانزیتی ریلی، بند شهید رجایی در استان هرمزگان را به بندر کاسپین در دریای خزر متصل خواهد نمود. بذرپاش عنوان کرد: خط ترانزیتی چابهار به مشهد یکی دیگر از مهم ترین پروژه های راهبردی ترانزیتی کشور محسوب می شود؛ همینطور خط ریلی شرق به غرب کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ باید قبول نماییم که گفتن این پروژه ها در یک دوره خاص آرزو بود که امروز توسط دولت سیزدهم عملیاتی می شود. وی از آغاز عملیات فاز دوم فرودگاه امام خمینی (ره) اطلاع داد و اضافه کرد: قرارداد این طرح به امضا رسیده و عملیات اجرایی آن تا ۲ هفته آتی شروع می شود. تقویت پایانه های فرودگاهی در نقاط راهبردی و ترانزیتی کشور در دستور کار است. شرایط خاصی بر کیش حاکم است و باید این جزیره از برخی طرح ها مستثنی باشد. وی با تکیه بر این که بخشی از آینده کشور به توسعه مسیرهای ترانزیتی وابسته است، اظهار نمود: دولت سیزدهم شرایطی فراهم نموده که در اجلاس اکو همه کشورهای عضو در فراز صحبت هایشان به نقش ایران در ترانزیت جهانی اشاره داشتند. ما امروز در شرایط خاصی قرار داریم که مبحث ترانزیت را در حد مبحث نفت برایمان با اهمیت کرده است. فرودگاه هوشمند کیش نقش راهبردی در منطقه دارد به گزارش سیمان به نقل از مهر، محمد محمدی بخش روز چهارشنبه در مراسم افتتاح ترمینال جدید فرودگاه کیش، اظهار داشت: راه اندازی ترمینال هوشمند بار در جزیره کیش یک راهبرد اساسی برای جمهوری اسلامی به حساب می آید. وی با اشاره به اینکه فرودگاه کیش توانسته به سطح چند بعدی برسد، اظهار داشت: یکی از پرترافیک ترین مجموعه های پرواز بالگرد در این فرودگاه واقع شده که می تواند در پشتیبانی از سکوهای نفتی و انجام عملیات های امدادی نقش مهمی ایفا کند. رئیس سازمان هواپیمایی کشور همینطور از برنامه ریزی برای انجام ورزش های هوایی در سطح بین المللی در جزیره کیش اطلاع داد. توسعه این پروازها نقش بسزایی در پیشرفت منطقه و افزایش جذب سرمایه گذاری ایفا خواهد نمود. محمدی بخش اعطای گواهینامه فرودگاهی جزیره کیش، راه اندازی فرودگاه جزیره تنب و اعطای گواهینامه بین المللی به فرودگاه بندر عباس را از مهم ترین دستاوردهای فرودگاهی کشور در استان هرمزگان عنوان نمود. افتتاح ترمینال جدید فرودگاه بین المللی کیش به گزارش سیمان به نقل از مهر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی بامداد امروز سه شنبه (۲۳ آبان ماه) در مراسم افتتاح ترمینال جدید فرودگاه بین المللی کیش، اظهار داشت: توسعه زیرساخت های حمل ونقلی مناطق آزاد در همه حقوق یک مبحث جدی است و حمل و نقل هوایی در جزیره کیش بعنوان اصلی ترین روش جابه جایی مسافر و بار از اهمیت ویژه و راهبردی برای توسعه این منطقه برخوردار می باشد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه رویکرد و جهت گیری جدیدی در مدیریت مناطق آزاد حاکم شده است، اضافه کرد: مناطق آزاد مقرر است به فرصت های درخشان سرمایه گذاری و لجستیکی و ترانزیتی برای کشور تبدیل گردد. فرصت های ترانزیتی بعنوان ظرفیت تولید ثروت برای حال و آیندگان در مناطق آزاد بخصوص منطقه آزاد کیش تجلی می یابد. مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی بامداد امروز سه شنبه ۲۳ آبان ماه در مراسم افتتاح ترمینال جدید فرودگاه بین المللی کیش ضمن تقدیر از مدیرانی که در ساخت این پروژه مشارکت داشتند، اظهار نمود: توسعه زیرساخت های حمل ونقلی مناطق آزاد در همه حقوق یک مبحث جدی است و حمل و نقل هوایی در جزیره کیش بعنوان اصلی ترین روش جابه جایی مسافر و بار از اهمیت ویژه و راهبردی برای توسعه این منطقه برخوردار می باشد. وزارت راه مجاز به اعطای زمین به انبوه سازان برای ساخت مسکن شد به گزارش سیمان به نقل از مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت بامداد امروز (یکشنبه) و در جریان ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، ماده ۵۴ لایحه را به تصویب رساندند. بر طبق این مصوبه، وزارت راه و شهرسازی مجاز است به منظور تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز در آماده سازی، تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی و راه اندازی مسکن حمایتی در نهضت ملی مسکن، بخشی از اراضی تحت تملک و در اختیار خود را: ۱. مطابق طرح توجیهی فنی و اقتصادی مصوب (شامل مشخصات فنی ضروری شامل تعداد واحدهای مسکونی و سرانه های شهری موردنیاز)، از راه مزایده با رعایت تشریفات قانونی به سرمایه گذاران، توسعه گران، انبوه سازان و نهادهای عمومی غیردولتی جهت ساخت مسکن، به صورت فروش یا اجاره یا انتقال مالکیت بعد از دوره اجاره زمین، واگذار نماید، منابع حاصل از آن به حساب صندوق ملی مسکن واریز می شود و یا به صورت واحدهای مسکونی آماده در همان اراضی در اختیار این وزارت خانه قرار گیرد. انتقال قطعی مالکیت زمین مشروط به ساخت و ساز در زمان بندی معین بوده و زیرساخت ها و سرانه های شهری شهرک مطابق الگوی (مدل) مالی تأمین می گردد و بخشی از مسکن های ساخته شده به گروههای حمایتی اختصاص می یابد. به تخلفات بانکها در اعطای تسهیلات مسکن رسیدگی می شود به گزارش سیمان به نقل از مهر، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت بامداد امروز و در ادامه بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق، بند الحاقی ۱ ماده ۵۴ لایحه برنامه هفتم توسعه را تصویب کردند. طبق این مصوبه، در صورتیکه بانکهای عامل به تعهدات قطعی که حسب ابلاغ بانک مرکزی در ارتباط با ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن دارند عمل نکنند، بانک مرکزی مکلف است رشد ترازنامه بانک متخلف را به میزان تعهدات قطعی ایفا نشده کاهش داده و معادل آنرا به رشد ترازنامه سایر بانک هایی که ناتراز نیستند با اولویت بانک مسکن اضافه نماید. این مورد نباید به افزایش پایه پولی و تورم منجر شود. بانک مرکزی موظف است هر سه ماه یک مرتبه گزارش عملکرد بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری غیربانکی در مورد عرضه تسهیلات ساخت مسکن را به مجلس شورای اسلامی اعلام نماید. سواحل مکران در قالب پهنای اصلی حرکت خواهد کرد احمد اللهیاری معاون دانش بنیان و فناوری اطلاعات دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اهمیت اقتصاد دریا در کشورمان، اظهار داشت: اساساً احیای تمدن دریایی که در سابقه ایران وجود داشته همواره مورد تأکیدات مقام معظم رهبری بوده و در گفته های ایشان بهره برداری از ظرفیتهای دریا و حضور در آب های بین المللی حائز اهمیت و یک امر استراتژیک برای تمدن ایرانی قلمداد شده است. اللهیاری اظهار داشت: امیدواریم با عنایت به تأخیر پیش آمده چند ساله از تکلیف مندرج در ماده ۶۸ قانون احکام دائمی، اساسنامه توسعه سواحل مکران در مجلس شورای اسلامی در صحن مجلس به تصویب نهایی برسد در غیر این صورت مشمول زمان و وقفه مجدد خواهد شد. او در آخر تصریح کرد: اگر همچنان متوقف بر مبحث حکم رانی منطقه باشیم، رقبای منطقه ای متوقف به این امر نخواهند بود و اساسا با سرعت بیشتری طرح های خویش را پیش خواهند برد. در واقع ما در حالیکه از سیاست های اقتصادی دریا محور صحبت می نماییم و بر سر نهاد حکمرانی به توافق نمی رسیم رقبا به درحال اجرای برنامه های خود هستند. یکی از الزامات منطقه مکران وجود سازمانی است که به شکل منسجم و یکپارچه سیاستگذاری کند و در پیوند با سیاست های کلی کشور مبحث توسعه منطقه را پیش ببرد. مکران جدا از کشور نیست و نخواهد بود.
منبع: سیمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب