کشورهای جنوبی خواهان ترانزیت از مسیر ایران به روسیه هستند

کشورهای جنوبی خواهان ترانزیت از مسیر ایران به روسیه هستند

سیمان: به گزارش سیمان، مدیرکل ترانزیت بنادر و دریانوردی اظهار داشت: طی مذاکراتی که با کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس انجام شد این کشورها خواهان ترانزیت از مسیر ایران به کشور روسیه هستند و ایران پل ارتباطی شمرده می شود.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، خسرو سرایی مدیرکل ترانزیت و موافقت نامه های سازمان بنادر و دریانوردی امروز (۱۲ آذر) در نشست خبری با اشاره بر این که کریدور شمال-جنوب برای ترانزیت کشور حائز اهمیت می باشد، اظهار داشت: طبق سالهای قبل به سازمان بنادر و دریانوردی اثبات کردیم که همگام با سیاست های کلی نظام کشور گام خواهیم برداشت. یکی از بحث های اساسی اینروزها ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریا محور در ۹ است؛ در هریک از بندها بخش های غیردولتی و اتحادیه ها می توانند نقش راهبردی در راه داشته باشند.
مدیرکل ترانزیت و موافقت نامه های سازمان بنادر و دریانوردی اشاره کرد: برگزاری چنین نمایشگاه هایی سبب اجرای سیاست ها خواهد شد. طی مذاکرات گذشته برای گسترش روابط با کشورهای همسایه شاهد موفقیت های شایان توجهی بودیم. کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس خواهان ترانزیت از ایران به روسیه هستند و از طرف دیگر با کشور روسیه مذاکراتی انجام شد و انتظار می رود تا بتوانیم این نقش را در این راه ایفا نماییم. ایران به عنوان یک پل برای اتصال کشورهای جنوبی به کشورهای شمالی حائز اهمیت خواهد بود.
وی افزود: کریدور شمال-جنوب فقط به این کشورها محدود نخواهد بود و با اجرای چنین همایش های بین المللی بطور قطع شاهد درهای جدید از ترانزیت در داخل کشور خواهیم بود. البته در داخل کشور حمل و نقل چندوجهی داریم، به هر حال موضوع ترانزیت بحثی چندوجهی و نیازمند هماهنگی گسترده است، در حمل و نقل باید داده ها و اسناد بصورت تبادل الکترونیک جابه جا شود و بطور قطع اگر نگاه لجستیکی در کشور جا بیفتد، توسعه در این بخش به سرعت خواهد بود.
سرایی اشاره کرد: تعرفه ها در چابهار رقابتی است و بیش از سهم سال قبل در این بندر، فعالیت دریانوردی داریم. هندی ها در فاز یک بندر چابهار حضور دارند اما این مانع حضور بقیه شرکتها و کشورهای در فازهای بعدی سرمایه گذاری چابهار نیست و آماده جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی هستیم. نقش فعال هند و روسیه در کریدور شمال-جنوب به تسهیلاتی که ما برای آنها فراهم می نماییم، مرتبط می باشد. هر چه تسهیلات در کریدور شمال جنوب فراهم نماییم، کشورهای ذی نفع ترجیح بیشتری جهت استفاده از مسیر دارند.
این مسئول اضافه کرد: بطور قطع هر چه در کریدور شمال -جنوب بتوانیم تسهیلات ایجاد نماییم، تمام کشورهای ذی ربط ترجیح خواهند داد از این مسیر تردد داشته باشند. در این جهت هماهنگی های خوبی بین دستگاه های دولتی و بخش خصوصی شکل گرفته است.
سرایی اشاره کرد: مسیر ریلی رشت آستارا در راه اندازی کریدور شمال - جنوب اهمیت دارد و در ۹ بند سیاست های ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب، بند ۸ در توسعه دریامحور افزایش سهم کشور از حمل و نقل دریایی در ترانزیت اشاره شده که در عین حال که همه مسیرهای موجود در راستای توسعه ترانزیت کشور هستند و هم اکنون ترانزیت در کشورهای همسایه در بالاترین سطح پیگیری می شود تا اگر نیاز به هموارسازی مسیر به لحاظ دیپلماسی وجود داشته باشد، صورت گیرد.


منبع:

1402/09/14
09:19:47
0.0 / پنج
291
تگهای خبر: ایران , بخش خصوصی , تسهیلات , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
سیمان سیمان