قالیباف در نشست حمل ونقل و توسعه كشور:

راهکار بهینه سازی مصرف سوخت، افزایش قیمت سوخت نیست

راهکار بهینه سازی مصرف سوخت، افزایش قیمت سوخت نیست

به گزارش سیمان، رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ثابت نگاه داشتن نرخها بطور قطع اشکال ما است، اما راه بهینه سازی مصرف سوخت نیز افزایش قیمت آن نیست بلکه راه های دیگری هم وجود دارد.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین همایش حمل و نقل و توسعه اقتصادی که بمنظور بررسی چالش ها و فرصت های این حوزه، بامداد امروز (چهارشنبه، ۲۲ آذر ماه) در مرکز همایش های بین المللی ارم برگزار شد، با اشاره به اینکه مدت ها است که در محافل دولتی، خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی جمع می شویم اما پس از ارائه پیشنهادات در سخنرانی ها، مسائل مطرح شده را فراموش می نماییم، اظهار داشت: ما باید در سه قوه این پیشنهادات را دنبال کرده، برمبنای آن پیش برویم و عملیاتی کنیم؛ البته معتقدم که ما ۴ قوه داریم که یک قوه آن بروکراسی است که متأسفانه سه قوه دیگر برمبنای آن حرکت می کنند.
بخش خصوصی به اندازه بخش دولتی در مشکلات حوزه حمل و نقل مقصر است
قالیباف در ادامه اشاره کرد: اینروزها در هر جلسه ای که حضور پیدا می کنم، مطالبی مطرح می شود که ۳۰ سال قبل نیز این مشکلات و مسائل مطرح بود و همچنان نیز ادامه دارد و همان پیشنهادات نیز مجدداً مطرح می شود که تعدادی از آنها باوجود این که به قانون، بخشنامه و دستورالعمل تبدیل گشته، مشکلات را حل نکرده و معین نیست کدام بخش شامل دولتی و خصوصی باید پاسخگوی آن باشد. این موضوعات، مدیریتی و ملی بوده و با آبرو، حیثیت، جان و مال مردم، امنیت و افتخار ملی ما گره خورده که نباید نسبت به آن بی توجه باشیم.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیش از چندین بار موضوعات و مشکلات امروز در عرصه حمل و نقل را مطرح کرده ایم اما همچنان هیچ کدام از این مسائل برطرف نشده است، اظهار داشت: در وهله اول بطور قطع شخص من، مقصر هستم اما باید توجه داشت که در این میان بطور قطع بخش خصوصی نیز مقصر است و هر دو بخش دولتی و خصوصی باید به سمتی برود که به فهم مشترک در این خصوص برسد.
سالیانه چندین هزار میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود
وی در ادامه با اشاره به اینکه خیلی از مشکلات مطرح شده در عرصه حمل و نقل را در احکام لایحه برنامه هفتم آورده ایم اما معین نیست چه مقدار از آن اجرائی شود، خاطرنشان کرد: قانون هوای پاک را در زمانی که در نیروی انتظامی فعالیت می کردم به دولت وقت ارائه کردم در صورتیکه به این مساله به تنهایی به ناجا ارتباطی نداشت. ما آن زمان روی مسائل متمرکز شدیم تا حل شود اما مسائل همچنان باقی ماند. در دولت پس از آن هم که شهردار بودم و موضوع را پیگیری کردم اما همچنان این مشکلات ادامه پیدا کرد.
قالیباف در ادامه با تاکید بر این که اگر کاری روی زمین مانده به علت این است که اراده یا فهم آن وجود ندارد که حل نمی گردد، اظهار داشت: امروز استهلاک ما بیش از سرمایه گذاری است؛ درآمدهای کشور روز به روز کمتر می شود و در کنار آن تحت تحریم های ظالمانه هم قرار داریم که بخش دولتی و خصوصی به آن واقف است اما باز هم سالیانه چندین هزار میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود بدین جهت اشکال کار یا در دولت به مفهوم عام و یا در بخش خصوصی است و عامل سومی وجود ندارد.
در شرایط تحریم ‎های ظالمانه نباید خودمان هم به خودمان ظلم کنیم
رییس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به اینکه امروز نیازمند رسیدن به فهم مشترک برای حل مسائل هستیم چونکه سرمایه های لازم در کشور وجود دارد، اظهار داشت: امروز باید برمبنای سیاست های ابلاغی به رشد اقتصادی ۸ درصد رسیده و تورم را تک رقمی نماییم. در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم این مساله را به دولت و شورای نگهبان گفته ام که رشد ۸ درصدی بطور قطع سقف سرمایه گذاری دارد که باید نسبت به آن برآورد داشت تا به مباحث پوچ گرفتار نشویم و تازه بخواهیم موضوع اصل ۷۵ آنرا تعیین نماییم و این مساله باید از قبل مشخص باشد.
وی اضافه کرد: در عرصه حمل و نقل سوخت با مبلغ بسیار اندک توزیع می شود چنانچه گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان است اما باز هم هزینه تمام شده حمل و نقل ما بسیار بالا است. نوشتن راندمان ۲.۸ برایمان خیلی مشکل شده است. روزانه ۳.۵ میلیون بشکه نفت در کشور هدر می دهیم که اگر بشکه ای ۸۵ دلار محاسبه نماییم، سالیانه بالای ۱۰۰ میلیارد دلار می شود. چرا باید کیک اقتصاد خودرا در حالی که تحت تحریم های ظالمانه آمریکا قرار داریم، کوچک نماییم و چرا خودمان هم به خودمان ظلم نماییم. ثابت نگاه داشتن نرخها بطور قطع اشکال ما است اما راه بهینه سازی مصرف سوخت نیز افزایش قیمت آن نیست بلکه راه های دیگری هم وجود دارد. وقتی سرمایه درحال از بین رفتن است باید از طرف دولت، بخش خصوصی و مردم بهینه شود و اگر همه با هم از آن منفعت ببریم این ۱۰۰ میلیارد دلار تبدیل به سرمایه ملی ما خواهد شد.
حمل و نقل نیازمند تحول بوسیله هوشمندسازی است
قالیباف در این بخش از سخنان خود با تاکید بر این که بخش خصوصی باید بوسیله بهینه سازی در مصرف به راندمان برسد، اظهار داشت: زمانی که دولت امکان خرید دستگاهی برای بهینه سازی را ندارد بخش خصوصی حاضر است وقتی توان آنرا دارد، این کار را انجام دهد به ویژه که ببیند این کار هم برای خودش و هم برای کشور منفعت دارد. مردم نیز در عرصه تجارت خُرد اگر ببینند زمانی که در منزل نشسته اند و مصرفشان نسبت به سال قبل در همان روز کاهش پیدا کرده در این منفعت شریک خواهند شد بطور قطع به سمت مصرف بهینه می روند پس نباید به سمت گران کردن رفت بلکه باید مصرف را بهینه کرد که هیچ سختی نداشته و بطور قطع قابل اجرا می باشد.
رییس قوه مقننه با اشاره به اینکه متأسفانه امروز درحال از دست دادن سرمایه های انسانی و مادی خود هستیم، اظهار داشت: امروز من نباید منتقد باشم بلکه باید پاسخگو باشم اما ببینید در عرصه ماشین های اسقاطی می گوئیم این ماشین ها در تردد نیستند و اگر بودند جریمه می دهیم اما آیا واقعاً ماشین اسقاطی نداریم؟ هنوز در عرصه حمل و نقل، کامیون های دهه ۷۰ میلادی و سال ۲۰۰۰ در شهر تهران رفت و آمد می کند بدین جهت در این عرصه نیازمند تحول و هوشمندسازی هستیم.
باید رانت در عرصه کامیون ها برداشته شود
وی در ادامه با اشاره به اینکه بخش اعظمی از کامیون ها خودراننده هستند، اظهار داشت: با این دلیل نباید خودرا درگیر این مساله نماییم که آنها را به چه صورت در قالب شرکت قرار دهیم و به مسیر سالهای قبل خود بازگردیم که امروز عصر تکنولوژی هیچ همخوانی با آن ندارد. ما می توانیم با سکوهایی که درست می نماییم رانت را جمع کرده، اختیارات را افزایش دهیم و فرصت ها را بصورت مساوی در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم و فقط بدنبال تقویت اقتصاد بخش دولتی نباشیم.
قالیباف در ادامه ضمن اشاره به این که امروز بیش از ۱۰۰ همت طلب پیمانکاران در عرصه فنی و مهندسی است که در جریان مصوبات لایحه برنامه بوسیله اهرم کردن اوراق مجدداً آنرا به اقتصاد کشور باز می گردد، اظهار داشت: بخش خصوصی و دولت باید بجای رقابت با هم در کنار هم نشسته و برنامه ریزی دقیق و عملیاتی کنند و به سراغ مردم بروند که در این صورت مردم بطور قطع حل و فصل مشکلات را خواهند پذیرفت.
ترانزیت موجب تقویت امنیت ملی و افزایش قدرت بازدارندگی می شود
رییس مجلس در ادامه ضمن اشاره به اهمیت حمل و نقل و پیشران بودن آن در کنار حوزه نفت و گاز و معادن که منفعت آن شامل حال سایر حوزه ها نیز خواهد شد، اظهار داشت: ترانزیت ما قبل از این که برای ما جنبه اقتصادی داشته باشد، جنبه امنیت ملی داشته، قدرت بازدارندگی به همراه می آورد و فرصت های بزرگی برای ما تولید می کند اما حالا بزرگ ترین درد ما ایجاد زیرساخت است. میان ریل و جاده همه روی ریل در عرصه باری و مسافری اتفاق نظر دارند اما در دهه های گذشته اعتبارات خودرا بجای ریل روی جاده با نسبت چند ده برابری سرمایه گذاری کردیم.
وی اضافه کرد: در عرصه ریل در جاهایی گره ترافیکی داریم و در مسیرهایی شاید چند روز یک دفعه یک قطار روی آن حرکت نماید. امروز از حدود ۱۴ هزار کیلومتر ریل، ۴ هزار کیلومتر آن هیچ تأثیری در راندمان کشور و اولویتی برای ساخت نداشته است. یعنی جایی ریل ساخته ایم که نیازی نبوده و فقط پول نفت می باشد که می توان آنرا اینطور هدر داد. اگر آنرا به درستی هزینه کرده بودیم کریدور ۳۲۰۰ کیلومتری در عرصه شرق به غرب و جنوب به شمال در این وضع باقی نمی ماند. امروز سرعت حرکت قطار باربری به اندازه حرکت دوچرخه و یا کمتر بوده که یعنی سرمایه گذاری های ما با اشکالاتی مواجه می باشد.
هزینه راه اندازی قطار و ریل نباید از جیب مردم برداشته شود
قالیباف ضمن اشاره به بازدید نظارتی اخیر خود از اسلامشهر و دریافت عوارض از مردم برای راه اندازی تونل، اظهار داشت: چرا باید از محل عوارضی که از مردم دریافت می نماییم، تونل حفر نماییم که حدود ۸ سال است درحال حفاری هستند و تصور می کنم ۸ سال دیگری نیز به طول منجر شود تا قطاری آنجا به حرکت بیفتد. این مسیر می تواند حداقل روزانه ۹ میلیون مسافر در خط خود به تهران جابجا کند که بخش های خصوصی بطور قطع درآمدزایی زیادی از این محل خواهند داشت پس لازم نیست از محل عوارض مبادرت به راه اندازی خط قطار و مترو نماییم.
رییس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به اینکه امروز در کشور امکانات و سرمایه داریم اما نحوه ی استفاده و مصرف بهینه آن از مشکلات ما است، اظهار داشت: متأسفانه در جلسات، بروکراسی و کاغذبازی ها و وقت گذاری های بی خود درحال از دست دادن این فرصت ها هستیم. امروز نیازمند تصمیمات شجاعانه هستیم که بطور قطع سخت و تلخ خواهند بود. ما باید قدرت «نه گفتن» داشته باشیم. اگر جایی هر جریانی و یا فردی درخواست نمود که سرمایه را جایی ببریم که نفعی نداشته و بازگشتی ندارد و یا ۳۰ سال دیگر بازگشت دارد باید «نه» بگوییم و اگر جای دیگری وجود دارد که سرمایه آن ظرف ۳ سال بازگشت دارد باید در آنجا سرمایه گذاری نماییم البته به شرطی که بخش دولتی و خصوصی صادقانه در کنار هم حرکت کنند.
فعالان اقتصادی مجاهدان اصلی و واقعی جنگ اقتصادی هستند
وی در ادامه خطاب به فعالان اقتصادی حاضر در جلسه اشاره کرد: امروز برای مبارزه با آمریکا باید تولید کشور را افزایش داده و مشکلات اقتصادی را حل نماییم و این همان جایی است که آمریکا درحال مبارزه است که ما قوی نشویم و ما باید همانجا باشیم تا قوی شویم پس شما مجاهدین اصلی و واقعی جنگ اقتصادی هستید و ما در خدمت شما قرار داریم.
قالیباف خاطرنشان کرد: ما ۱۲ سال در عرصه شهرداری فعالیت کردیم که آن زمان هم تحریم آمریکا بودیم و هم تحریم ۳ دولتی که با آنها کار کردیم یعنی شرایط کار برای ما سهل نبود حتی طی این ۱۲ سال یک جلسه هم برای شهر تهران با ما نگذاشتند اما توانستیم ۲۰۰ کیلومتر خط مترو ایجاد نماییم. سررسید راه اندازی خط آهن شهری از جهت فنی ۲ دقیقه است اما به خاطر نداشتن واگن بجای این که روزی ۷ میلیون نفر مسافر جابجا نماییم درحال جابجایی کمتر از ۲ میلیون نفر مسافر هستیم که هدر دادن راندمان است. تمام کارها و سرمایه گذاری ها در عرصه ساخت ریل و ایستگاه صورت می گیرد اما وقتی واگن نیاید کار هیچ فایده ای نداشته و یعنی دشمنی در کار است.
رییس قوه مقننه در ادامه با اشاره به اینکه کشورمان سرشار از منابع انسانی غنی، متعهد، متخصص و فنی و در کنار آن سرشار از سرمایه های مادی است، اظهار داشت: امروز به اندازه ای که دولت از معادن کشور که بزرگ ترین امکان انفال ما است سهم دارد و بهره برداری می کند، به همان میزان نیز درحال دادن مابه التفاوت گازوئیل به معدن داران است که کار را بی فایده می کند؛ این چه مدیریت اقتصادی می باشد.
وی اضافه کرد: روزی ۳.۵ میلیون بشکه نفت درحال هدر دادن هستیم و چند صد میلیون تن در معادن از دست می دهیم؛ در عرصه حمل و نقل نیز فرصت های زیادی در عرصه ژئوپلتیکی و ژئواکونومیکی داریم که در عرصه امنیتی و ملی ما اثرگذار می باشد و می توانیم آنها را در کنار هم برای اجرای یک برنامه تحول گرا استفاده نماییم تا به ثبات اقتصادی برسیم و دیگر کیک اقتصادی ما کوچک نشده و بزرگ تر شود پس نشدن و نتوانستن نداریم. ثبات اقتصادی در یک قدمی ما است اما به شرطی که دولت، بخش خصوصی و مردم با فکر و هدف مشخص به سمت آن حرکت نماید.
قالیباف در آخر با اشاره به اینکه مسائل حوزه حمل و نقل شهری، جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی را با گوشت و پوست و استخوان خود درک می کنم، تصریح کرد: حمل و نقل هوایی شرایط بسیار بدی دارد. شما متخصصان این حوزه هستید اما من نیز حداقل فهم را از این حوزه ها دارم. مجلس متعلق به شما است و در مجلس جایگاه دارید؛ شما می توانید فرصت داشته باشید، پشت تریبون صحن بیایید و صحبت کنید. مجلس مال شماست پس درِ آنجا را محکم بزنید و اگر ما غفلت کردیم شما اجازه ندهید غفلت نماییم و این حق شما است.

1402/09/22
18:19:44
0.0 / پنج
284
تگهای خبر: ارز , بخش خصوصی , تجارت , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
سیمان سیمان