هفته ای كه در راه و شهرسازی گذشت؛

از خرید هواپیما در دولت سیزدهم تا رشد 40 درصدی ترانزیت

از خرید هواپیما در دولت سیزدهم تا رشد 40 درصدی ترانزیت

به گزارش سیمان، در هفته گذشته اخبار گوناگونی در حوزه راه و شهرسازی همچون خرید هواپیما در دولت سیزدهم تا رشد ۴۰ درصدی ترانزیت نسبت سال گذشته، منتشر گردید.



به گزارش سیمان به نقل از مهر مهرداد، بذرپاش وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در گفتگو با خبرنگار مهر با تأکید بر این که ایرلاین های هوایی باید در حوزه تأمین هواپیما اقدام نمایند، اظهار داشت: مذاکرات مثبتی در جهت واردات هواپیما با عده ای از کشورها داشتیم و تعداد قابل توجهی هواپیما تا پایان سال جاری (۱۴۰۲) وارد کشور می شود البته تعدادی هم وارد شده است. شرکتهای هواپیمایی کشور هم باید سرمایه های خویش را در جهت تأمین هواپیما بهره گیرند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه اشاره کرد: البته اخباری در مورد خرید هواپیما توسط شرکتهای هواپیمایی طی ماه های اخیر در فضای رسانه بازتاب شد که اساسا در آینده نزدیک اتفاقات خوبی در این زمینه حمل و نقل هوایی به چشم خواهد خورد. ما از شرکتهای هواپیمایی در مورد ترخیص قطعات از گمرک حداکثر حمایتمان را خواهیم داشت.
وی اشاره کرد: از ایرلاین های هوایی در مورد رعایت مقررات بازار بلیت توقع داریم و البته بلیت ها را قیمت پایین و تعداد بالا در بازار به عرضه برسانند.
هزینه حمل و نقل کالا بین ایران و افغانستان کاهشی شد
محمدمهدی جوانمرد قصاب، مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان، اظهار داشت: ایران و افغانستان توافق جدیدی برای تسهیل عملیات ترانزیت کالا میان دو کشور انجام داده اند. بر طبق این توافق در گام نخست ۷۰ دلار از کل مبلغ ۲۴۵ دلار دریافتی هزینه ترانزیت کالا در گمرکات ایران کسر گردید.
جوانمرد قصاب در ادامه اضافه کرد: در مسافرت هفته آتی هیئت وزارت راه جمهوری اسلامی ایران به افغانستان ضمن بررسی توافق صورت گرفته، به کسر بعضی از ردیف های دریافتی از خودرو های ترانزیت اقدام خواهد شد.
مسیر پرپیچ و خم تحقق به وعده ساخت ۴ میلیون واحد نهضت ملی
حسن تیزمغز مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور نهضت ملی مسکن در گفتگو با خبرنگار مهر با تأکید بر این که عدم وام دهی بانک در جهت قانون جهش تولید باعث بر زمین ماندن وعده انتخاباتی رئیس جمهور خواهد شد، اظهار داشت: هیأت دولت طی جلساتی که با حضور رئیس جمهور برگزاری کرد، موظف به پرداخت تسهیلات مسکن در جهت قانون جهش تولید مسکن هستند. البته بانکهای که در این راه کم کاری کنند اساسا ۲۰ درصد جریمه می شوند و بانک مرکزی باید پیگیری جریان وام دهی باشد.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور نهضت ملی مسکن در ادامه اشاره کرد: البته بانکها امروز با بخش خصوصی درحال رقابت هستند. بانکها اقداماتی در جهت ساخت و ساز مسکن به بخش خصوصی نمی کنند که این مورد الان یکی از اشکالات اساسی کشور است. بانکها باید بعنوان بازوی دولت در جهت قانون جهش تولید مسکن حرکت کنند.
این مسؤول در مورد واحدهای مسکونی که در دست بانکها است، اظهار داشت: بر مبنای بانکها باید این واحدهای مسکونی را به بازار مسکن برای برقراری تعادل عرضه کنند اما بانکها درحال زد و بند تجاری هستند و این واحدهای مسکونی را با بالاترین قیمت در بازار به فروش می رسانند. امروزه قیمت تمام شده مسکن در واحدهای نهضت ملی حدود ۱۰ میلیون تومان برآورد شده که با قیمت زمین حدود ۲۵ میلیون تومان میتوان قیمت گذاری کرد؛ البته بدون محاسبه سود.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور نهضت ملی مسکن در انتها اشاره کرد: انتظار می رود مشکلات موجود هم اکنون رفع گردد و بانکها با اعطای تسهیلات منابع مالی مورد نیاز مسیر ساخت و ساز ۴ میلیون واحد مسکونی که وعده رئیس جمهور است را هموار کنند.

مسکن های ۲۵ متری در بین مدت به گرانی مسکن دامن خواهد زد
فرشاد ایلاتی کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار مهر با تأکید بر این که واحدهای مسکونی ۲۵ الی ۳۵ متری در بین مدت باعث گرانی مسکن در بازار می شود، اظهار داشت: الگوی واحدهای مسکونی متراژ پایین از زمان آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم تحت سیاست های پاک عنوان شد و الگوی مصرفی مسکن در ایران روز به روز متراژ مسکن با کاهش رو به رو شد و اگر بازار مسکن به همین روند پیش رود اساسا الگوی مصرفی به متراژهای کمتر هم خواهد رسید.
کارشناس حوزه مسکن در ادامه اشاره کرد: باید نسبت به واحدهای کوچک متراژ تدابیر جدی شود تا این الگوی مصرفی وارد بازار مسکن نشود چونکه با فرهنگ ایرانی تطابقی ندارد. سیاست کوچک سازی واحدهای مسکونی اساسا سیاست موفقی نبوده و نخواهد بود و از آغاز دهه ۷۰ تا به امروز الگوی کوچک سازی واحدهای مسکونی را در دست کار نداریم.
وی افزود: البته باید نسبت به این مورد توجه داشت که دولت نسبت به قانون فرزند آوری اهمیت ویژه ای دارد و هرچه متراژ واحدهای مسکونی رو به کاهش حرکت کند؛ اساسا خانوار و افراد انگیزه ای به تشکیل خانواده و توسعه جمعیت کشور نخواهند داشت.
ایلاتی اشاره کرد: واحدهای مسکونی کوچک متراژ در اقتصاد هم مفهومی ندارد؛ چونکه اگر تعداد سکونت در واحدهای کوچک متراژ افزایش پیدا کند نشان از کاهش قدرت خرید مردم است و در بین مدت باعث گرانی مسکن در بازار می شود. البته دولت طی ماه های اخیر موضع جدی خویش را در جهت مخالفت کوچک سازی واحدهای مسکونی اعلام نموده است.
امکان ورود خودرو های مناطق آزاد با پلاک ملی
حجت اله عبدالملکی اظهار داشت: مبحث خودرو در مناطق آزاد به دو بخش واردات خودرو های پلاک منطقه آزاد به سرزمین اصلی و واردات خودرو های نو به مناطق آزاد تقسیم بندی می شود.
وی افزود: هیئت وزیران مصوبه در ارتباط با هر دو بخش را تصویب و ابلاغ کرده و هم اکنون امکان واردات خودرو های پلاک مناطق آزاد به سرزمین اصلی با پرداخت عوارض قانونی فراهم شده و می توانند به پلاک ملی تبدیل شوند.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد اضافه کرد: بحث دوم که در ارتباط با واردات خودرو های نو به مناطق آزاد است هم از یکی دو هفته گذشته هیأت وزیران مصوبه را ابلاغ نمود. بر این اساس خودرو های برقی و هیبریدی تا سقف ۴۰ هزار دلار می توانند به مناطق آزاد وارد شوند و خودرو های احتراقی به ازای هر یک خودرویی که از منطقه آزاد به سرزمین اصلی وارد می شود، اجازه ی واردات یک خودرو به منطقه آزاد با سقف ۲۰ هزار دلار بر مبنای مصوبه هیأت وزیران داده شده است. الان پایه های حقوقی واردات کامل شده و شرکتهای واجد صلاحیت می توانند مبادرت به واردات خودرو کنند.
رشد ۱۸ درصدی آماده به کاری لکوموتیوها در فصل پاییز
به گزارش سیمان به نقل از مهر، محمد هادی ضیایی مهر با اعلان اینکه لکوموتیو یکی از گلوگاه های اصلی شبکه ریلی بوده و هزینه نگهداری آن سنگین است، اظهار داشت: با تاکید مدیرعامل راه آهن، منابع حاصل از وصول مطالبات راه آهن بایستی با اولویت در اختیار شرکتهای مالک لکوموتیو قرار گیرد تا هم میزان مطالبات آنها کاهش پیدا کند و هم بتوانیم اثربخشی بهتری از لکوموتیوها داشته باشیم تا بخشی از گلوگاه شبکه ریلی رفع گردد.
وی افزود: متوسط آماده به کاری لکوموتیوهای بخش خصوصی در تابستان سال جاری ۱۰۴ لکوموتیو در روز بوده که با پرداخت های خوبی که به شرکتهای مالک لکوموتیو داشتیم، این عدد در پاییز سال جاری با رشد ۱۸ درصدی به ۱۲۳ لکوموتیو در روز رسیده است.
رشد ۴۰ درصدی ترانزیت نسبت به سال گذشته
به گزارش سیمان به نقل از مهر، داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، اظهار داشت: تمام تلاش ما بر اینست که بتوانیم در حفظ درآمدهای سازمان کوشا باشیم و بهره وری را بالا ببریم، همینطور تلاش داریم درآمدهای جدید و پایداری را به غیر از بودجه دولت دنبال نماییم تا خودکفا باشیم و برای نیل به این هدف ضروریست این حجم از عملیات و مأموریت هایی که در سازمان در حال انجام می باشد به درستی و به نحو احسن صورت گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه اشاره کرد: امسال ۲۸۰۰ کیلومتر راه روستایی در کشور راه اندازی شد که در نوع خود بی نظیر بوده است، در قسمت حمل و نقل کالا هم امسال ۱۴ درصد و در قسمت حمل و نقل مسافر ۱۲ درصد رشد وجود داشته، همینطور در حوزه ترانزیت نزدیک به ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل بوجود آمده است.


منبع:

1402/11/06
16:13:15
0.0 / پنج
387
تگهای خبر: ایران , بازار , بخش خصوصی , تسهیلات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
سیمان سیمان