گزارش سیمان؛

تسریع راه اندازی بزرگراه تبریز- ارومیه

تسریع راه اندازی بزرگراه تبریز- ارومیه

سیمان: سیمان: پروژه راه اندازی بزرگراه تبریز- ارومیه که می تواند در توسعه حمل و نقل زمینی ایران با همسایگان نقش مهمی ایفا کند، با سرعت خوبی در حال اجرا است.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها؛ بزرگراه تبریز - ارومیه با هدف ایجاد مسیری مناسب بین شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی در ادامه ایجاد کریدور شرق به غرب از تهران تا مرز بازرگان در ۶ قطعه طراحی شده که ۷۱ کیلومتر آن شامل قطعه اول به طول ۲۴.۵ کیلومتر، قطعه ۲ به طول ۱۵.۵ کیلومتر و قطعه ۴ به طول ۳۱ کیلومتر تکمیل شده و عملیات ساخت قطعه سوم به طول ۱۷ کیلومتر، پنجم به طول حدود ۳۰ کیلومتر و ششم به طول ۲۸ کیلومتر در دست اجراست.
احداث بزرگراه تبریز- ارومیه موجب تکمیل کریدور شرق به غرب می شود و یکی از با اهمیت ترین پروژه های راهسازی کشور به حساب می آید.
آزادراه تبریز- ارومیه همچون طرح های زیربنایی حوزه راه در منطقه شمال غرب به حساب می آید، این بزرگراه علاوه بر کاهش محسوس فاصله بین دو شهر مهم شمال غرب کشورمان، در صورت تکمیل بسترساز رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه شمال غرب و توسعه صنعت توریسم در مناطق پیرامون دریاچه ارومیه خواهد شد.
این بزرگراه دارای ۶ خط به عرض ۳۲ متر است که تا کنون برای اجرای قطعه ششم بزرگراه تبریز – ارومیه ۱۴ کیلومتر آزادسازی انجام گرفته است.

اجرای بزرگراه تبریز- ارومیه در ۶ قطعه
پروژه آزاد راه تبریز- ارومیه به طول تقریبی ۱۶۴ کیلومتر از شهر ارومیه شروع و با گذر از پل میانگذر دریاچه ارومیه و جزیره اسلامی با عبور از سه راهی خاصبان و جنوب شهر سهند به شهر تبریز متصل می شود.
این پروژه در ۶ قطعه اجرا می شود که قطعه اول و دوم آن در حوزه جغرافیایی آذربایجان غربی واقع شده و روند اجرای آن اتمام یافته است. قطعه سوم که در استان آذربایجان شرقی واقع شده است هنوز با گذشت یک دهه به پایان نرسیده است.
قطعه سوم این طرح از ساحل شرقی دریاچه ارومیه تا سه راهی سرای (جزیره اسلامی) بوده و مسیر مصوب این قطعه عبور محور از پیرامون جزیره اسلامی یا گزینه ساحلی دریاچه ارومیه بود، ولی بنا به درخواست مقامات استانی و طرف مشارکت جهت تغییر کریدور در این قطعه از گزینه ساحلی به گزینه کوهستانی با راه اندازی تونل در دست انجام است. قطعه چهارم و پنجم نیز در مرحله انتخاب پیمانکار است.
ابتدای قطعه ششم بزرگراه ارومیه – تبریز از تقاطع دیزل آباد در پایان کمربندی غربی تبریز و انتهای آن بعد از تقاطع با بزرگراه تبریز – زنجان و سه راهی اهر به جاده قدیم تبریز – زنجان در منطقه باسمنج منتهی می شود.
قطعه ششم بزرگراه ارومیه – تبریز به عنوان کمربندی جنوب تبریز عمل خواهد نمود و اتصال دهنده بزرگراه های تبریز – زنجان، تبریز – سوداگر و تبریز – ارومیه خواهد بود. عمده مسیر قطعه ششم بزرگراه ارومیه – تبریز از مناطق کوهپایه های سهند و مناطق برفگیر عبور می کند.

قطعه ششم؛ با اهمیت ترین و حیاتی ترین مسیر بزرگراه است و طول این قطعه ۲۸ کیلومتر در سه باند رفت و سه باند برگشت بوده و دو تونل، ۱۳ دستگاه پل های تقاطع و ۶ دستگاه پل خاص دارد.
این پروژه با این اهمیت بالا سرعت نوسانی در اجرا داشته به صورتی که تعدادی از قطعات آن هنوز به مرحله اجرا نرسیده و برخی دیگر از قطعات نیز حرکت لاک پشتی دارد.
احداث بزرگراه تبریز- ارومیه سرعت گیرد
استاندار آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر بر لزوم تسریع در تکمیل قطعه ششم بزرگراه تبریز – ارومیه تصریح کرد و اظهار داشت: تلاش و هم افزایی برای تسریع در تکمیل قطعه ششم بزرگراه تبریز – ارومیه ضروری می باشد.
مالک رحمتی اظهار داشت: همه مدیران استانی باید دست به دست هم دهند تا مشکلات پیمانکاران طرح های عمرانی از محل قانون مولدسازی و تهاتر حل شود. امیدوارم فاز اول قطعه ششم بزرگراه تبریز - ارومیه به طول ۱۶ کیلومتر تا آخر سال آینده به بهره برداری برسد.
وی اضافه کرد: شروع تجهیز کارگاه چهارکیلومتری الحاقی به قطعه ششم ۲۸ کیلومتری بزرگراه تبریز - ارومیه نیز به میمنت دهه فجر دراسرع وقت شروع شود.
رحمتی در ادامه بر ضرورت اولویت دادن به اتمام چهار کیلومتر پایانی قطعه ششم به سمت سه راهی اهر و تسریع در اجرای آن تاکید کرد و خواهان اجرای همزمان قطعه الحاقی قطعه ششم بزرگراه توسط پیمانکار فعلی شد.
استاندار آذربایجان شرقی همین طور بر ضرورت قلع وقمع ساخت وسازهای بدون مجوز در راه قطعه ششم بزرگراه تبریز - ارومیه با مساعدت دستگاه قضائی و نیروی انتظامی تاکید کرد.

هزینه کرد ۲ هزار و ۶۰ میلیارد تومانی برای قطعه ششم بزرگراه تبریز - ارومیه
پیمانکار طرح نیز اظهار داشت: تا حالا ۲ هزار و ۶۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح زیرساختی هزینه شده است. حالا ۱۰ کیلومتر قطعه ششم آماده برای آسفالت ریزی است.
معاون اول رییس جمهور نیز دستور تامین اعتبار یک هزار و ۱۳۰۰ میلیارد تومانی این طرح جاده ای را امضا کرده و مقرر شده که از مجموع این مصوبه ۵۰۰ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶، همین مقدار به شکل پرداخت نقدی و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز به شکل تامین قیر در اختیار پیمانکار قرار داده شود.
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این خصوص با اشاره به اینکه حالا چند ماه از امضای دستور معاون اول رییس جمهور گذشته است، تشریح کرد: مسئولیت اجرای بخش های سه گانه این دستور با ادارات کل امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اداره کل راه و شهرسازی استان است.

سرمایه گذاری ۶۰ درصدی بخش خصوصی در قطعه ۶ آزادراه
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نیز از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی قطعه شماره ۶ بزرگراه تبریز- ارومیه اطلاع داد.
حیدر فتح زاده ضمن اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی قطعه شماره ۶ بزرگراه تبریز- ارومیه اظهار داشت: با بهره برداری از این قطعه علاوه بر کاهش ترافیک و تصادفات جاده ای اتوبان شهید کسایی، تردد بین غرب و شرق کشور تسریع می شود.
وی اظهار نمود: طول این مسیر ۲۸ کیلومتر بوده و با سرمایه گذاری ۶۰ درصدی بخش خصوصی و ۴۰ درصدی بخش دولتی در حال اجرا می باشد.
وی اضافه کرد: اجرای تملک ۹ ماده جهت تملک اراضی مسیر و تامین اعتبار مورد نیاز برای تسریع در تکمیل پروژه از چالش های اجرای این پروژه به حساب می آید.
با توجه به همسایگی استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با کشورهای ترکیه و عراق و کشورهای پرتعداد منطقه قفقاز، بهره برداری از بزرگراه تبریز - ارومیه می تواند زمینه ساز ایفای نقش مؤثرتر منطقه شمال غرب در سیاست توسعه مناسبات منطقه ای کشورمان با همسایگان باشد.
قطعه ششم بزرگراه تبریز - ارومیه با برآورد سرمایه گذاری پنج هزار میلیاردتومانی از تقاطع دیزل آباد در پایان کمربندی غربی تبریز، شروع و بعد از تقاطع با بزرگراه تبریز - زنجان و سه راهی اهر به جاده قدیم تبریز - زنجان منتهی می شود.

1402/12/15
15:23:14
0.0 / پنج
317
تگهای خبر: ایران , بخش خصوصی , حمل و نقل , راه و شهرسازی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
سیمان سیمان