۱۰۰۰ روز با دولت مردمی؛
رکورد شکنی ریلی
به گزارش سیمان، دولت سیزدهم در بیشتر از یک هزار روز خدمت ۴۸۱ کیلومتر خطوط ریلی را تکمیل و به بهره برداری رساند، البته بنا بود قطار سریع السیر تهران - مشهد(بالعکس) هم در این دولت تحویل مردم شود.
به گزارش سیمان به نقل از مهر، از اقدامات انجام شده دولت سیزدهم در عرصه ریلی طی بیشتر از هزار روز خدمت میتوان به بهره برداری از طریق آهن خاش - زاهدان به طول ۱۵۴ کیلومتر به ارزش ۱۳ همت، بهره برداری از خط دوم راه آهن بافق - زرین شهر به طول ۶۲ کیلومتر به ارزش سه همت، راه اندازی و بهره برداری از طریق آهن همدان - سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر به ارزش ۱۵ همت، راه اندازی و بهره برداری از طریق آهن بستان آباد - خاوران به طول ۴۴ کیلومتر به ارزش هفت همت و راه اندازی و بهره برداری از خط دوم اهواز اندیمشک حد فاصل شوش - بام دژ به طول ۷۰ کیلومتر به ارزش روز چهار همت اشاره نمود.
همچنین طبق تأکیدات رهبر معظم انقلاب و شهید جمهور، ساخت راه آهن سریع السیر تهران - مشهد در دستور کار جدی راه آهن قرار گرفت و این پروژه ریلی بزرگترین پروژه عمرانی تاریخ کشور بشمار می رود که برپایه گفته مدیرعامل راه آهن اعتبار مورد نیاز آن بیشتر از ۱۰ برابر راه آهن سراسری ۹۰ سال قبل است.
البته دولت سیزدهم علاوه بر موارد ذکر شده، عزم خویش را برای تکمیل کریدور شمال - جنوب جزم کرده و تکمیل این کریدور حائز اهمیت منابع قابل توجهی را عاید کشور خواهد کرد، بنا بر این هم این مساله مورد تاکید رهبری قرار دارد. راهگذر شمال به جنوب که راه گذر راهبردی و مهمی برای کشورهای در راه این کریدور یعنی کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان و هند و همینطور کشورهای حاشیه این راهگذر بشمار می رود می تواند در بهره مندی کشورها از اثرات مثبت این کریدور نقش ایفا کند.
شهید سید ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیسی جمهور ایران هم در همین راستا با تأکید بر اهمیت این پروژه اعلام نموده بود: «کریدور شمال - جنوب نه تنها برای ایران و روسیه، بلکه برای همه کشورهایی که در راه آن قرار دارند، فواید فراوانی خواهد داشت. این مسیر از آسیای شرقی و جنوبی گرفته تا قفقاز و شمال اروپا را بهم متصل کرده و جلوه ای از همکاری و همگرایی تجاری و اقتصادی بین همه این کشورها خواهد بود و این همکاری ها بیشتر از پیش توسعه خواهد یافت.»
براساس این گزارش، طی مدت ذکر شده متروی شهر جدید پرند به طول ۱۹ کیلومتر (رفت و برگشت) با اعتباری بیشتر از ۲.۲ همت ساخته و به بهره برداری رسید.
نوسازی ۳۹۴۱ دستگاه ناوگان ریلی
نوسازی و توسعه سه هزار و ۹۴۱ دستگاه ناوگان ریلی از شروع دولت سیزدهم و بهره برداری از مرکز لجستیک «آپرین» به عنوان بزرگترین قطب وارداتی و صادراتی ریلی مرکز کشور با وسعت حدود ۵۵ هکتار در تقاطع کریدورهای بین المللی و ریلی شرق - غرب و شمال - جنوب در ۲۰ کیلومتری شهر تهران، از دیگر اقدامات شاخص انجام شده دولت سیزدهم است.
اصلاح سیستم ترمز ۸ هزار واگن باری در شبکه ریلی کشور
در سنوات اخیر به سبب نبود منابع مالی حدود یک سوم واگن های در راه بدون داشتن ترمز حرکت می کردند؛ نحوه سیر بدین ترتیب بود که اگر یک قطار با ۴۰ واگن آبستن حرکت می کرد و مسیر دارای شیبی احتیاج به ترمز دارد، زمانی که از ترمز استفاده می شد، تنها ۲ واگن اول دارای ترمز بود و واگن های بعدی ترمز نداشت و با فرآیندهای مخرب پر ریسک متوقف می شد و یکی در بین ترمز نداشتند.
از ابتدای دولت سیزدهم، ۸ هزار واگن معیوب، به ترمز تجهیز شد و قفل شدگی شبکه هم در این جهت رخ نداد و به لطف این دولت اکنون هیچ واگن باری بدون ترمز در شبکه راه آهن سیر نمی نماید.
قطار تهران- کربلا راه اندازی شد
قطار ترکیبی تهران - کربلا برای نخستین با در دولت سیزدهم در تاریخ (نهم شهریور ماه ۱۴۰۱) حرکت خویش را شروع کرد و حرکت این قطار به صورت یک رام در هفته بود که نخستین سیر خویش را به صورت کاروانی انجام داد.
لازم به ذکر است، این قطار بعد از حرکت از تهران و مسافرگیری در قم وارد شلمچه می شود و سپس مسافران مسیر شلمچه تا بصره را با اتوبوس طی کرده و از بصره مجدداً با قطار وارد کربلا خواهند شد.
طلسم پروژه ریلی شلمچه - بصره در دولت جهادی سیزدهم شکست
پس از ۲۰ سال توافق نامه ساخت خط ریلی شملچه - بصره در تاریخ (۵ دیماه ۱۴۰۰) توسط شهید رستم قاسمی وزیر پیشین وزارتخانه راه و شهرسازی با حضور وزیر حمل و نقل، نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق در کشور عراق به امضا رسید، این تفاهم نامه به واقع نقطه عطفی برای بهبود خدمات ریلی کشور به شمار می رفت.
براساس این گزارش، این خط ریلی طبق مطالعات انجام شده ۳۴/۵ کیلومتر است که باید در این پروژه یک دستگاه پل با دهانه بازشور به طول ۶۷۸ متر هم راه اندازی شود و دارای سه ایستگاه بین راهی است.
انجام و تکمیل این پروژه ریلی باعث کاهش زمان انتقال بار از کشورهای شرقی ایران تا سواحل مدیترانه حدودا نصف خواهد شد و پروژه شلمچه - بصره تکمیل کننده کریدور راه ابریشم و اتصال دهنده شبکه ریلی داخلی به بندر لاذقیه، بنادر و چشمه های بار در سوریه و سواحل دریای مدیترانه است.
شبکه ریلی جنوب کشور با فراهم شدن اتصال این خط، افق ترسیم شده جذب بیشتر از ۲۰ میلیون تن تبادلات باری است که این اتفاق به سبب کاهش زمان سیر و اتصال به سواحل مدیترانه رخ می دهد.
عملیات اجرایی راه آهن شلمچه - بصره شهریورماه ۱۴۰۲ آغاز شد
ناگفته نماند، ساخت راه آهن شلمچه - بصره با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران و محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در (۱۱ شهریورماه ۱۴۰۲) در نقطه صفر مرزی شروع شد.
در راستای تحقق وعده ایران برای ساخت این خط ریلی، سید میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی از جمع آوری ۲ هزار مین، خمپاره و ادوات جنگی در راه ریلی شلمچه - بصره آگاهی داد و اعلام نمود: «۲.۶ کیلومتر از مسیر پروژه، آماده ریل گذاری شد.»
ساخت اولین لکوموتیو باری مپ ۳۰
نخستین لکوموتیو «مپ ۳۰» شرکت مپنا که نمونه داخلی سازی شده لکوموتیو آلستوم است و برای حمل بار کارایی دارد، با توان ۴۰۰۰ اسب بخار در (۲۴ اردیبهشت ماه) سال جاری رونمایی گردید و حدود ۱۰ سال قبل تجربه همکاری مشترک لکوموتیوهای ایران سفیر یا زیمنس بین راه آهن، مپنا و شرکت زیمنس رقم خورد و بعد از آن قرارداد «آراُاُ ۵۰ لکوموتیو آلستوم» و سپس تولید لکوموتیو «مپ ۲۴» این شرکت را به جایی رسانده که لکوموتیو «مپ ۳۰» را طراحی و تولید نماید.
طبق گفته مدیرعامل راه آهن، کیفیت تولیدات جدید لکوموتیوهای «مپ ۲۴» به نسبت تولیدات گذشته بالا رفته و این تجربه می تواند کمک بسیاری به پروژه مپ ۳۰ باشد تا سریع تر به قابلیت اطمینان بالا برسد و سرعت تولید بالاتر رود.
رکورد ترانزیت کالا در تاریخ ۱۰۰ ساله راه آهن در دولت سیزدهم شکسته شد
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، در (۵ فروردین ماه ۱۴۰۱) با انتشار متنی در صفحه مجازی خود اعلام نمود: «تنها در ۲۰۰ روز اول دولت، ۵۰ درصد به ترانزیت ترافیک دیتای کشور اضافه گردید، ترانزیت ریلی با یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن رکورد شکست و ترانزیت گاز سالانه ۲ میلیارد متر مکعب بسته شد.»
گفتنی است ترانزیت ریلی به سبب صرفه بالای اقتصادی یکی از مهم ترین مزیت های حمل و نقل ریلی شمرده می شود و در ترانزیت ریلی علاوه بر کاهش مصرف سوخت به میزان حدودی یک هشتم سایر مدهای حمل ونقلی که یک مزیت زیست محیطی به حساب می آید، از نظر صرف زمان و ایمنی هم به سایر روش های جابجایی بار برتری دارد.
در همین راستا افزایش جذب بار توسط ناوگان ریلی و رشد ترانزیت در این ناوگان خصوصاً در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته است تا جایی که به قول سید میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، رکورد ترانزیت ریلی، رکورد صادرات از مرزهای ریلی و مجموع حمل و نقل بین المللی در طول تاریخ راه آهن طی سال (۱۴۰۱) شکسته شد و صالحی در این جهت اعلام نمود: «در سال (۱۴۰۰) یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن کالا بوسیله شبکه راه آهن با شرکای تجاری مبادله شد که بالاترین رقم در قرن ۱۴ خورشیدی است.
وی در ادامه اشاره کرد: توانستیم در سال ۱۴۰۰ باتوجه به فعالیت خوب دولت سیزدهم در قسمت ترانزیت، رکورد جدیدی برای ترانزیت ۱۰۰ ساله راه آهن ثبت نماییم.»
براساس آمار، مجموع تناژ بار نفتی و غیر نفتی ترانزیتی که توسط ناوگان حمل و نقل ریلی در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ جابجا شده، یک میلیون و ۲۱۵ هزار و ۸۹۸ تن ثبت شده که ناوگان حمل و نقل ریلی در سال ۱۴۰۱ مجموعاً ۲۴ هزار و ۸۱۳ دستگاه واگن ترانزیت نفتی و غیر نفتی داشته است.
بارگیری بیشتر از ۳۷ میلیون تن کالا توسط ناوگان ریلی
همچنین بر مبنای آمارهای انتشار یافته از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ناوگان حمل و نقل ریلی موفق به بارگیری بیشتر از ۳۷ میلیون و ۱۳۵ هزار تن کالا در مدت ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ شده و طی این مدت بیشتر از ۳۷ میلیون و ۱۳۵ هزار تن کالا در ناوگان ریلی کشور بارگیری شده است.
همچنین، بار مرزی حمل شده توسط ناوگان ریلی کشور در مدت ذکر شده، به ۲۵ میلیون و ۸۸ هزار و ۶۳ تن کیلومتر رسیده است.
منبع: سیمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب