یك كارشناس ریلی در گفت وگو با سیمان:

خط ریلی استراتژیک چابهار - زاهدان سال 1405 به بهره برداری می رسد

خط ریلی استراتژیک چابهار - زاهدان سال 1405 به بهره برداری می رسد

به گزارش سیمان، کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ضمن اشاره به لزوم اتصال هرچه سریع تر بندر چابهار به شبکه ریلی، اظهار داشت: احیانا خط ریلی چابهار - زاهدان سال ۱۴۰۵ به بهره برداری می رسد.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، منطقه چابهار، منطقه ای راهبردی در جنوب استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و یکی از قطب های اصلی در توسعه سواحل مکران و استانهای شرقی کشور به حساب می آید. بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور، مجهز به دو اسکله با ظرفیت ۸.۵ میلیون تن کالا در سال است.
بندر چابهار با برخورداری از عمق پای اسکله بالغ بر ۱۶ متر نسبت به سایر بنادر فعال کشور آبخور بیشتری دارد و قرارگیری آن در خارج از محدوده خلیج فارس و تنگه هرمز سبب تسهیل تردد دریایی است و می تواند دروازه ترانزیتی کشورهای آسیای میانه، روسیه و افغانستان باشد؛ چونکه این بندر نزدیک ترین مسیر دریایی به کشورهای هند، جنوب شرقی آسیا و حتی برخی مناطق چین به حساب می آید و نقش مهمی در کریدور شمال و جنوب ایفا می کند.
ضرورت اتصال هرچه سریع تر بندر چابهار به شبکه ریلی
در این راستا، سید مرتضی ناصریان کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره ظرفیتهای موجود در بندر چابهار و لزوم اتصال هرچه سریع تر این بندر به شبکه راه آهن کشور، اظهار داشت: هم اکنون خط ریلی به طول ۶۲۸ کیلومتر از چابهار به زاهدان درحال ساخت است که بخشی از آن (زاهدان به خاش) به بهره برداری رسیده و ساخت بقیه آن هم با منابع مالی دولتی با شتاب صورت می گیرد و جا دارد از حمایت ویژه مقام معظم رهبری دام ظله از این طرح قدردانی نمود، چونکه ایشان در سال ۱۳۹۸ با اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به این طرح مهم موافقت کردند و در سال ۱۴۰۱ هم اجازه استفاده از منابع مالی تهاتر نفتی برای برخی طرح های مهم حمل و نقل را دادند و بدین سان طرح راه آهن چابهار - زاهدان از منابع مالی مناسب برخوردار شده است.
افزایش ترانزیت باری به ۲ میلیون تن در سال
وی اضافه کرد: اتمام این خط ریلی، عبور کالا از کریدور شمال به جنوب را سرعت می هد و با عنایت به برآوردهای صورت گرفته، حجم باری که در راه کریدور شمال به جنوب از روسیه و کشورهای حوزه CIS به سمت هند و برعکس با آغاز به کار مسیر ریلی چابهار - زاهدان به حدود ۲ میلیون تن در سال می رسد. البته تحقق بارهای ترانزیتی بیشتر از وابستگی به تکمیل زیرساخت ریلی، به وضعیت توقف های بارها در گمرکات و بنادر و هماهنگی نهادهای مختلف داخلی و بین المللی و امکانات لجستیکی بستگی دارد و کشور ما در جذب بار ترانزیتی موفقیت نسبی نداشته و امید است با تحول در این حوزه و تشکیل ستاد عالی ترانزیت و رفع مشکلات مدیریتی و نرم افزاری روند جذب بارهای ترانزیتی اصلاح گردد.
کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: بندر چابهار و راه آهن مزبور برای تسهیل صادرات و واردات استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی و سیستان و بلوچستان هم مهم می باشد و راه آهن چابهار حمل و نقل بارهای داخلی و مسافری بین مناطق استان سیستان و بلوچستان را مقدور می کند؛ این طرح علاوه بر جنبه بین المللی از ابعاد توسعه مناطق شرقی و جنوبی کشور و آمایش سرزمینی و توسعه اقتصاد دریا محور اهمیت بالایی دارد و سبب شکوفایی و رونق بیشتر در استان بزرگ و مستعد سیستان و بلوچستان از ابعاد اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.
وی افزود: رسیدن خط راه آهن به چابهار و اتصال آن به بندر شهید بهشتی می تواند، باعث اتصال آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد اقیانوسی شود. ازاین رو کشورهای هندوستان، روسیه و آسیای میانه مستمراً پیگیر تکمیل این طرح و استفاده از این کریدور بعنوان مسیر مناسب برای حمل کالاها از آسیای میانه به جنوب آسیا هستند.
ناصریان تصریح کرد: اتصال بندر چابهار به خط آهن سراسری، ظرفیت جابه جایی ۷.۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر در سال را بوجود می آورد که علاوه بر درآمد ترانزیت ریلی، در افزایش درآمدهای بندری و گمرکی و حمل بارهای داخلی راه آهن مؤثر است، همینطور برآورد می شود در شرایط خوش بینانه به شکل مستقیم و غیرمستقیم تا حدود ۳۰۰ میلیون دلار در سال برای کشور درآمدزایی ارزی و ریالی ایجاد خواهد داشت.
خط ریلی چابهار - زاهدان سال جاری به بهره برداری نمی رسد
ناصریان اضافه کرد: این خط ریلی بیشتر از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بندر شهید بهشتی چابهار را به شبکه راه آهن متصل می کند و خط ریلی دیگری که در امتداد راه آهن چابهار - زاهدان در جهت شمالی- جنوبی قرار دارد از زاهدان به مرز میلک می رسد و بعد شهر بیرجند را پوشش می دهد و در نهایت در ایستگاه یونسی (نزدیک تربت حیدریه) به شبکه موجود راه آهن متصل می شود، و محور میان بر قابل توجهی در شبکه ریلی شکل می گیرد که کریدور ترانزیتی شرق کشور را در جهت شمالی - جنوبی فراهم می آورد، به عبارت دیگر اگر زاهدان به یونسی متصل شود بار از چابهار به سمت سرخس در راه مستقیم می تواند سیر کند که باعث بهبود ارتباط ریلی با افغانستان و ترکمنستان می شود و به تبع آن کشورهای آسیای میانه و روسیه هم امکان حمل بار بیشتری را خواهند داشت و این محور مورد علاقه کشور هندوستان هم به حساب می آید.
ناصریان ضمن اشاره به این که ده سال از آغاز طرح خط ریلی چابهار - زاهدان می گذرد اما هنوز تکمیل نشده، اظهار داشت: در ماه های اخیر برخی افراد گفتند که این خط ریلی تا پایان سال جاری تکمیل می شود اما این ادعا صحیح نیست، حتی این که سال آینده به بهره برداری برسد، دور از انتظارها است؛ علاوه بر استمرار اعتبار کافی نیازمند تلاش فوق العاده اجرایی می باشد و احتمالا افتتاح این طرح در سال ۱۴۰۵ خواهد بود.
اهمیت تکمیل پروژه ریلی چابهار - زاهدان
به گزارش سیمان به نقل از مهر، این پروژه ریلی در فاز اول از چابهار به زاهدان اتصال پیدا کرده و از آنجا از راه مسیر بافق به آسیای میانه اتصال پیدا می کند، اما اتصال ریلی زاهدان به بیرجند و از آنجا به سمت مشهد، مسیر را کوتاه تر می کند؛ بدین ترتیب، رغبت بیشتری هم برای حمل کالا ایجاد خواهد نمود.
خط ریلی چابهار - زاهدان در سال ۱۳۹۲ شروع شده و پیمانکار آن قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء است؛ این پروژه ریلی ۶۲۸ کیلومتر طول دارد و حدود ۵۰ درصد مسیر آن کوهستانی بوده و از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شرایط ویژه ای قرار دارد. این پروژه با اعتبارات عمرانی شروع شده و به وضعیت فعلی رسیده است. با آغاز به کار خط ریلی چابهار به زاهدان، تنها بندر اقیانوسی کشور (بندر شهید بهشتی چابهار) به شبکه ریلی متصل خواهد شد.


منبع:

1403/06/27
10:56:10
0.0 / پنج
26
تگهای خبر: ارز , حمل و نقل , صادرات , كالا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
لینک دوستان سیمان
سیمان سیمان