اعلام شد؛

مطالبه 800 میلیارد تومانی برای تکمیل محور تنکابن -الموت -قزوین

مطالبه 800 میلیارد تومانی برای تکمیل محور تنکابن -الموت -قزوین

به گزارش سیمان، مدیرکل ساخت و توسعه راه های شمال غرب کشور ارزش روز پروژه ۶۲ کیلومتری قزوین - الموت - تنکابن را ۵ همت عنوان نمود و اظهار داشت: ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار مالی دیگر برای تکمیل این بزرگراه مورد نیاز است.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، طرح راه اصلی تنکابن - الموت - قزوین که پیشنهاد آن در مسافرت رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۲ مطرح و با بیان موافقت نامه طرح در سال ۱۳۸۶ عملیات اجرایی اولین مرحله آن از قزوین آغاز شد، در مجموع شامل ۶ قطعه است که با راه اندازی آن شهرستان تنکابن در استان مازندران به بخش الموت از توابع شهرستان قزوین متصل می شود.
فاصله شهرستان تنکابن تا شهرستان قزوین از راه این پروژه ۱۶۴ کیلومتر است که ۷۰ کیلومتر آن در استان مازندران و بقیه هم جزو استان قزوین است و در شرایط کنونی مسافت فعلی شهرستان تنکابن تا شهرستان قزوین از مسیر جاده رشت ۳۳۰ کیلومتر است که با راه اندازی این طرح، طول این مسیر ۱۶۴ کیلومتر کاهش خواهد یافت.
در این راستا، حسین بندلی زاده مدیرکل ساخت و توسعه راه های شمال غرب کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه محور قزوین - الموت - تنکابن منجر به اتصال استانهای غربی به شمال کشور خواهد شد، اظهار داشت: فاز اول پروژه آزاد راه قزوین - الموت - تنکابن حدود ۶۲ کیلومتر است که فازهای یک، دو و سه در حد فاصل قزوین تا الموت است و الان با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد در حال اجرا است.
وی اضافه کرد: حدود ۵۸ کیلومتر از این مسیر ۶۲ کیلومتری یک لایه آسفالت شده و راه اندازی تقاطع کیلومتر صفر به روی آزاد راه قزوین - کرج است و الان با پیشرفت مطلوبی درحال اجراست و تقاطع کیلومتر ۶۲ معلم - کلایه هم در دست اجرا است. حدود ۳۰ کیلومتر از لایه دوم آسفالت در راه ۶۲ کیلومتری و روشنایی تونل شیرکوه هم باقی مانده است.
بندلی زاده ارزش روز این پروژه ۶۲ کیلومتری را ۵ هزار میلیارد تومان عنوان نمود و اظهار داشت: الان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان مطالبه داریم و ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل این مسیر اعتبار مالی نیاز است.
وی کاهش طول مسیر از ۳۳۰ کیلومتر به ۱۶۴ کیلومتر را یکی از مهم ترین مزایای این پروژه دانست و اضافه کرد: کاهش زمان سفر از ۶ ساعت به ۳ ساعت، کاهش ۳.۸ میلیون لیتر مصرف سالیانه سوخت، ساماندهی روستاهای منطقه الموت برای جذب گردشگران، بهره برداری از معادن غنی الموت و توسعه گردشگری در منطقه رودبار الموت از دیگر مزایای این پروژه است.
هم حالا جاده های هراز، فیروزکوه و چالوس (کندوان) با قدمتی بیشتر از نیم قرن تنها راه ارتباطی از جنوب و مرکز به استان مازندران هستند که ظرفیت پایین آنها هر ساله بار ترافیکی سنگینی را به مسافران و گردشگران تحمیل کرده و سبب اتلاف وقت و انرژی و همینطور تصادفات منجر به جرح و فوت می شود.
با راه اندازی این جاده، مسیر تردد از مازندران به استانهای آذربایجان غربی و شرقی، زنجان، قزوین و همدان هموارتر می شود و می تواند از بار ترافیکی محور رشت و کندوان تا حدود زیادی کم کند.


منبع:

1403/06/30
23:34:06
0.0 / پنج
189
تگهای خبر: ارز
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
سیمان سیمان