عضو كمیسیون عمران مجلس در گفت وگو با سیمان:

سامانه خودنویس، ابزاری برای شفافیت در بازار مسکن است

سامانه خودنویس، ابزاری برای شفافیت در بازار مسکن است

سیمان: عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به اهمیت فعالیت سامانه خودنویس در پایین آوردن انحصار مشاورین املاک اشاره و اصرار کرد که این سامانه می تواند سبب شفافیت بازار مسکن شود.



غلامرضا شریعتی اندراتی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به ضرورت استفاده از سامانه خودنویس در قراردادهای اجاره بهای مسکن اظهار داشت: سامانه خودنویس می تواند به شکستن انحصار مشاورین املاک و کاهش هزینه های مردم کمک نماید. این سامانه به افراد این امکان را می دهد که خودشان مستقیماً معاملاتشان را ثبت و درج کنند که این پروسه علاوه بر کاهش هزینه های اضافی، شفافیت مالی را نیز در کشور می افزاید.
وی با تأکید بر این که این سامانه می تواند اطلاعات دقیق تری در عرصه معاملات مسکن فراهم آورد، اضافه کرد: وجود واسطه ها در معاملات مسکن، خصوصاً مشاورین املاک، در بعضی موارد می تواند منجر به ایجاد قیمت های کاذب شود. با بهره گیری از سامانه خودنویس، این واسطه گری کم شده و بازار اجاره بها به سمت شفافیت بیشتری حرکت می کند.
شریعتی اندراتی در ادامه اظهار داشت: هر فردی که در یک معامله حضور دارد، طبیعتاً بدنبال منافع خود است و در خیلی از موارد مشاورین املاک نیز بدنبال کسب سود بیشتر هستند. اما با بهره گیری از این سامانه، طرف های اصلی معامله، یعنی موجر و مستأجر یا فروشنده و خریدار، می توانند مستقیماً با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و از سودجویی های غیرضروری واسطه ها جلوگیری نمایند.
وی همین طور به لزوم ایجاد شفافیت در معاملات مسکن توسط دولت اشاره نمود و اظهار داشت: دولت و دستگاه های اجرائی کشور باید با بهره گیری از سامانه هایی مانند خودنویس، به شفافیت در بازار مسکن کمک کنند. وظیفه دولت این است که ابزارهایی را در اختیار مردم قرار دهد تا آنها بتوانند به آسانی و بدون سردرگمی معاملات خودرا انجام دهند.
شریعتی اندراتی با تأکید بر اهمیت شفافیت در قوای سه گانه و نقش آنها در پشتیبانی از سامانه های مشابه خودنویس اشاره کرد: یکی از الزامات دستگاه های اجرائی کشور و حتی قوای سه گانه، پشتیبانی از این نوع سامانه ها است. سامانه خودنویس می تواند به عنوان یکی از ابزارهای شفاف سازی و کاهش تورم در بخش مسکن عمل کند و انتظار داریم که دولت و دیگر نهادها بطور جدی از آن حمایت کنند.
عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تأثیر سامانه خودنویس بر کاهش بار اقتصادی مردم اظهار داشت: امیدواریم با بهره گیری از این سامانه، هزینه های اضافی که بر مردم برای انعقاد قرارداد اجاره بها تحمیل می شود، کم شود و شاهد بهبود وضع بازار مسکن باشیم. سامانه خودنویس یک گام مهم در راستای تسهیل معاملات مسکن و بهبود شفافیت مالی در این حوزه می باشد.


منبع:

1403/07/23
08:01:36
0.0 / پنج
27
تگهای خبر: اجاره , بازار , قیمت , مسكن
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
سیمان سیمان