یك كارشناس ریلی در گزارش سیمان مطرح كرد؛
ضرورت اتصال هرچه سریع تر بندر چابهار به شبکه ریلی
به گزارش سیمان، کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به ضرورت اتصال هرچه سریع تر بندر چابهار به شبکه ریلی، اظهار داشت: احتمالاً خط ریلی چابهار - زاهدان سال 1405 به بهره برداری می رسد.
به گزارش سیمان به نقل از مهر، منطقه چابهار، منطقه ای راهبردی در جنوب استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و یکی از قطب های اصلی در توسعه سواحل مکران و استانهای شرقی کشور به حساب می آید. بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور، مجهز به دو اسکله با ظرفیت ۸.۵ میلیون تن کالا در سال است.
بندر چابهار با برخورداری از عمق پای اسکله بیش از ۱۶ متر نسبت به سایر بنادر فعال کشور آبخور بیشتری دارد و قرارگیری آن در خارج از محدوده خلیج فارس و تنگه هرمز موجب تسهیل تردد دریایی است و می تواند دروازه ترانزیتی کشورهای آسیای میانه، روسیه و افغانستان باشد؛ برای اینکه این بندر نزدیک ترین مسیر دریایی به کشورهای هند، جنوب شرقی آسیا و حتی برخی مناطق چین شمرده می شود و اهمیت بالای ی در کریدور شمال و جنوب ایفا می کند.
خط ریلی راهبردی چابهار - زاهدان سال ۱۴۰۵ به بهره برداری می رسد
سید مرتضی ناصریان کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره ظرفیتهای موجود در بندر چابهار و ضرورت اتصال هرچه سریع تر این بندر به شبکه راه آهن کشور، اظهار داشت: هم اکنون خط ریلی به طول ۶۲۸ کیلومتر از چابهار به زاهدان درحال ساخت است که قسمتی از آن (زاهدان به خاش) به بهره برداری رسیده و ساخت بقیه آن نیز با منابع مالی دولتی با شتاب صورت می گیرد و جا دارد از حمایت ویژه مقام معظم رهبری دام ظله از این طرح قدردانی نمود، برای اینکه ایشان در سال ۱۳۹۸ با اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به این طرح مهم موافقت کردند و در سال ۱۴۰۱ نیز اجازه استفاده از منابع مالی تهاتر نفتی برای برخی طرح های مهم حمل و نقل را دادند و بدین سان طرح راه آهن چابهار - زاهدان از منابع مالی مناسب برخوردار شده است.
وی اضافه کرد: اتمام این خط ریلی، عبور کالا از کریدور شمال به جنوب را سرعت می هد و باتوجه به برآوردهای صورت گرفته، حجم باری که در راه کریدور شمال به جنوب از روسیه و کشورهای حوزه CIS به سوی هند و برعکس با شروع به کار مسیر ریلی چابهار - زاهدان به حدود ۲ میلیون تن در سال می رسد. البته تحقق بارهای ترانزیتی بالاتر از وابستگی به تکمیل زیرساخت ریلی، به وضعیت توقف های بارها در گمرکات و بنادر و هماهنگی نهادهای گوناگون داخلی و بین المللی و امکانات لجستیکی بستگی دارد و کشور ما در جذب بار ترانزیتی موفقیت نسبی نداشته و امید است با تحول دراین خصوص و تشکیل ستاد عالی ترانزیت و رفع مشکلات مدیریتی و نرم افزاری روند جذب بارهای ترانزیتی اصلاح گردد.
کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اشاره کرد: بندر چابهار و راه آهن مزبور برای تسهیل صادرات و واردات استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی و سیستان و بلوچستان نیز مهمست و راه آهن چابهار حمل و نقل بارهای داخلی و مسافری بین مناطق استان سیستان و بلوچستان را مقدور می کند؛ این طرح علاوه بر جنبه بین المللی از ابعاد توسعه مناطق شرقی و جنوبی کشور و آمایش سرزمینی و توسعه اقتصاد دریا محور اهمیت بالایی دارد و موجب شکوفایی و رونق بیشتر در استان بزرگ و مستعد سیستان و بلوچستان از ابعاد اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.
وی افزود: رسیدن خط راه آهن به چابهار و اتصال آن به بندر شهید بهشتی می تواند، سبب اتصال آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد اقیانوسی شود. بدین جهت کشورهای هندوستان، روسیه و آسیای میانه مستمراً پیگیر تکمیل این طرح و استفاده از این کریدور به عنوان مسیر مناسب برای حمل کالاها از آسیای میانه به جنوب آسیا هستند.
ناصریان اشاره کرد: اتصال بندر چابهار به خط آهن سراسری، ظرفیت جابه جایی ۷.۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر در سال را به وجود می آورد که علاوه بر درآمد ترانزیت ریلی، در افزایش درآمدهای بندری و گمرکی و حمل بارهای داخلی راه آهن مؤثر است، همین طور برآورد می شود در وضعیت خوش بینانه بصورت مستقیم و غیرمستقیم تا حدود ۳۰۰ میلیون دلار در سال برای کشور درآمدزایی ارزی و ریالی ایجاد خواهد داشت.
ناصریان اضافه کرد: این خط ریلی بالاتر از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بندر شهید بهشتی چابهار را به شبکه راه آهن متصل می کند و خط ریلی دیگری که در امتداد راه آهن چابهار - زاهدان در امتداد شمالی- جنوبی قرار دارد از زاهدان به مرز میلک می رسد و بعد شهر بیرجند را پوشش می دهد و در نهایت در ایستگاه یونسی (نزدیک تربت حیدریه) به شبکه موجود راه آهن متصل می شود، و محور میان بر قابل توجهی در شبکه ریلی شکل می گیرد که کریدور ترانزیتی شرق کشور را در امتداد شمالی - جنوبی فراهم می آورد، به بیانی دیگر اگر زاهدان به یونسی متصل شود بار از چابهار به سوی سرخس در راه مستقیم می تواند سیر کند که سبب بهبود ارتباط ریلی با افغانستان و ترکمنستان می شود و به تبع آن کشورهای آسیای میانه و روسیه هم امکان حمل بار بیشتری را خواهند داشت و این محور مورد علاقه کشور هندوستان نیز به حساب می آید.
ناصریان با اشاره به این که ده سال از شروع طرح خط ریلی چابهار - زاهدان می گذرد اما هنوز تکمیل نشده، اظهار داشت: در ماه های اخیر برخی افراد گفتند که این خط ریلی تا پایان امسال تکمیل می شود اما این ادعا صحیح نیست، حتی این که سال آینده به بهره برداری برسد، دور از انتظارها است؛ علاوه بر استمرار اعتبار کافی نیازمند تلاش فوق العاده اجرائیست و احیانا افتتاح این طرح در سال ۱۴۰۵ خواهد بود.
منبع: 30man.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب